FV510 Warrior - britské pásové bojové vozidlo (1988-2018)

FV510 Warrior - britské pásové bojové vozidlo (1988-2018)
27 / 11 / 2018, 10:00

Warrior (Válečník) je sérií britských obrněných vozidel, která na přelomu 80. a 90. let nahrazovala a v různých rolích doplňovala předcházející stroje řady FV430, z nichž patrně nejznámějším je FV430 Mk3 Bulldog nasazovaný od roku 2007 v Iráku a Afghánistánu. Hlavním požadavkem pro nový obrněnec byla schopnost držet krok s hlavním bojovým tankem. Původně s projektem MBT-80, v praxi s tanky Challenger 1, protože toho obrněná vozidla řady FV430 schopná se svou rychlostí kolem 50 km/h nejsou.

Psali jsme: Světové vojenské technologie – izraelský obrněný transportér Namer (60tunový Leopard)

Ve shodě s britskou školou pro obrněné transportéry a bojová vozidla pěchoty dává přednost vyšší úrovni pasivní ochrany před palebnou silou, kterou v jiných koncepcích zvyšují ruční zbraně převáženého výsadku díky střílnám – Warrior střílny nemá. Nemá primárně bojovat s výsadkem na palubě, ale dopravit jej na místo určení, a teprve po vysazení pěchoty ji podpořit palbou.

Psali jsme: Cílem projektu je pořízení 210 kusů moderních pásových BVP, uvedlo ministerstvo obrany ke klíčové vojenské zakázce pro českou armádu

K tomu účelu je vybaven 30mm kanónem L21A1 RARDEN a koaxiálním kulometem L94A1 ráže 7,62 mm. Počítá se s přezbrojením na účinnější 40mm kanón CTA International CT40. Velitel a střelec jsou ve věži, řidič sedí v přední části trupu. Vozidlo v základní verzi přepravuje až 7 vojáků a munici a zásoby na dva dny, přičemž je počítáno s jadernými, biologickými a chemickými riziky.

Motor Perkins-Rolls-Royce V8 Condor o 550 koňských silách dává vozidlu na silnici rychlost 75 km/h. Což je výrazně více než u předchozí generace britských obrněných vozidel a plně postačuje pro udržení kroku s tanky Challenger, a mezi pásovými bojovými vozidly pěchoty patří k těm rychlejším (pro své nové BVP požaduje Armáda České republiky rychlost na silnici alespoň 65 km/h).

Psali jsme: ZDB-04 (Typ 04) – bojové vozidlo pěchoty čínské armády (1997-2018)

Warriory byly nasazeny během války v Zálivu v roce 1991, v rámci sil INPROFOR v bývalé Jugoslávii v 90. letech, během operace Telic v roce 2003 při invazi do Iráku nebo v rámci sil ISAF v Afghánistánu. Zkušenosti vedly k zavedení komunikačního systému Bowman nebo nočních zaměřovačů BGTI. Do budoucna je počítáno s digitálním systémem kontroly palby, a také třeba vyzbrojení nové věže střelami FGM-148 Javelin. Cílem modernizací je udržet Warriory ve službě do roku 2040. Celkem bylo dosud vyrobeno přes 1000 kusů, z toho na 800 FV510 a podvariant (FV511 jako velitelské vozidlo, FV512 jako opravárenské, FV513 jako vyprošťovací, FV514 dělostřelecké pozorovací, FV515 velitelské pro dělostřelecké baterie, a šest neozbrojených Obrněných ambulancí) pro britskou armádu a 250 upravených Desert Warriorů pro kuvajtskou armádu.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace