foto: GDELS, Public domain/PIRANHA 5 s teleskopickým stožárovým systémem
Společnost General Dynamics European Land Systems (GDELS) byla vybrána jako dodavatel v rámci klíčové zakázky na vozidlovou telekomunikační síť dlouhého dosahu v rámci modernizace německého Bundeswehru. Jestli Piranha 5 promluví do připravované české akvizice není jisté.
Celkem GDELS Bundeswehru dodá až 256 vozidel PIRANHA 5 „Richtfunkpanzer“ či „Piranha 5 StratCom. První sériová vozidla z počáteční dodávky 58 kusů budou dodána v roce 2026. Na projektu GDELS spolupracuje s německou společností Rheinmetall, která je také hlavním dodavatelem celého projektu. Vozidlo PIRANHA 5 vybavené 15metrovým teleskopickým stožárovým systémem, který bude sloužit jako vysoce mobilní obrněný spojovací bod v síti TaWAN, bylo představeno na Eurosatory 2024. PIRANHA 3 KOMPAK, obdobná varianta komunikačního vozidla s dlouhým dosahem, je již řadu let úspěšně provozována švýcarskou armádou.
Průmyslová spolupráce: GDELS v Německu zřídí výrobní kapacity
Pro zajištění okamžité technické a logistické podpory a operační připravenosti zřídí GDELS v Neubrandenburgu centrum systémové podpory. „Jsme velmi vděční a hrdí na důvěru, kterou Bundeswehr a náš průmyslový partner společnosti GDELS projevil. První vozidla řady PIRANHA 5 dodáme již v příštím roce a v Německu zřídíme výrobní a udržovací kapacity,“ prohlásil Dr. Thomas Kauffmann, viceprezident společnosti GDELS a jednatel GDELS-Deutschland.

„Podniknuté úsilí je důkazem silného odhodlání GDELS jako spolehlivého partnera Bundeswehru a Německa. Těšíme se na tuto příležitost a na posílení naší oddanosti tomuto důležitému domácímu trhu,“ řekl Antonio Bueno, prezident společnosti GDELS. S více než 11 000 vozidly nasazenými po celém světě vývoj rodiny vozidel PIRANHA pokračuje dál. Zkušenosti získané během více než 40 let působení ve více než 20 zemích se odrážejí v jejích nejnovějších verzích – vozidla PIRANHA 5 dnes nasazuje dánská, rumunská a španělská armáda.
PIRANHA 5: modularita, odolnost, mobilita
Vozidla Piranha nabízejí celou řadu výjimečných vlastností, jako je na míru konstruované hnací ústrojí, modulární ochrana, vynikající poměr užitečného zatížení k celkové hmotnosti vozidla, téměř neomezený rozsah zbraňových stanovišť, obojživelnost a skvělá mobilita. Poskytují vlastnosti a výkony požadované od moderního víceúčelového vozidla, které je vhodné prakticky pro jakoukoli bojovou nebo mírovou roli kdekoli na světě. Vzhledem ke konstrukčnímu pojetí víceúčelového vozidla vznikla celá řada speciálních variant. Platforma vozidla, která je dnes ve službě na všech kontinentech, prochází neustálým vývojem s cílem integrovat nejnovější technologie v oblasti schopnosti přežití a mobility.
Vozidlo se vyznačuje modulární koncepci ochrany, která je přizpůsobitelná různým hrozbám – různé přídavné moduly lze instalovat v terénu pro efektivní plnění specifických úkolů. Jde o prvky balistické ochrany proti různým typům projektilů, fragmentům a bombám, protiminové ochrany proti protitankovým minám, minám typu claymore, a ochrany proti RPG, improvizovaným výbušným zařízením (IED) nebo dělostřeleckým granátům. Využít lze také dnes již zcela nepostradatelné systémy aktivní ochrany proti protitankovým řízeným střelám nebo sebevražedným dronům.

Mobilita platformy se opírá o nezávislé zavěšení kol s vysokým vertikálním zdvihem, osvědčené ve všech typech terénu za všech klimatických podmínek. Motory MTU 6V199 TE21, nebo Scania DC13 poskytují vozidlu vysoký výkon (437–480 kW) a mimořádnou spolehlivost. Různé varianty vozidla lze konfigurovat pro obojživelnost pro překonávání vodních překážek plavbou. Mezi variantami jsou nejrozšířenější obrněné transportéry, bojová vozidla pěchoty, průzkumná vozidla, vozidla pro velení, řízení a komunikaci, vozidla údržby, vyprošťování, zdravotnická a možnosti jsou prakticky neomezené, včetně nosiče minometů (Mörser 16 švýcarské armády).
PIRANHA 5 pro Armádu České republiky?
V médiích jsou za favority budoucího pravděpodobného přezbrojení 4. brigády rychlého nasazení označována především vozidla Pandur II EVO, které má být poprvé představeno na letošním IDETu v Brně (28.–30. května), a které na základě licence od společnosti GDELS vyvíjí společnost Tatra Defence Vehicle, a Patria AMV XP od stejnojmenné finské společnosti. Patria byla konkurentem Pandurů II již během první problematické akvizice před 20 lety, a úspěšným konkurentem v roce 2022 na Slovensku (projekt BOV 8x8). Při pohledu na osmikolová obrněná vozidla, která trh nabízí, a podle informací, která se objevují v médiích, zatímco je zpracovávána studie proveditelnosti, jsou dalšími možnostmi německý Boxer od společnosti ARTEC (společný podnik Rheinmetallu a KNDS Deutschland) a Stryker od americké společnosti GDLS.
.jpg)
Podle nedávného vyjádření rezortu obrany pro Aktualne.cz se společností GDELS o vozidle PIRANHA 5 jednání „dosud“ neprobíhají, což neznamená, že toto možné řešení neexistuje, a že jednání neproběhnou – ať již nyní, nebo později, až bude zahájena ostrá fáze akvizičního projektu. Významná objednávka Bundeswehru v tomto ohledu naznačuje, že by se jím určitě armáda i ministerstvo zabývat měli. A protože jde o „mobilní obrněný spojovací bod v síti TaWAN“, tedy vozidlo příbuzného určení jako stávající české Pandury II KOVS z roku 2020, zatímco mechanizovaná pěchota Bundeswehru využívá vozidla Boxer, naznačuje německá akvizice i to, že Bundeswehru nijak zásadně na unifikaci podvozkových platforem nezáleží.
Studie proveditelnosti by měla být podle odpovědi Ministerstva obrany pro Security Magazín dokončena „během roku 2025. V závislosti na jejích výsledcích bude rozhodnuto o nejefektivnějším postupu.“ Mluvčí GŠ AČR Magdalena Dvořáková pro Aktualne.cz uvedla, že se dokončení studie „předpokládá“ v září. Původní informace hovořily o polovině roku. Zda bude výsledek znám před letošními sněmovními volbami není jisté – a je pravděpodobné, že konečné rozhodnutí přijde až po volbách. Armáda potřebuje 250 obrněnců – modernizovat výzbroj stávajících dvou mechanizovaných praporů 4. brigády a přezbrojit 44. lehký motorizovaný.
Tagy