GDELS na IDEB 2022: BVP ASCOD 42 je výsledkem integrace špičkových světových technologií

GDELS na IDEB 2022: BVP ASCOD 42 je výsledkem integrace špičkových světových technologií
Autor fotografie: foto: MO SR|Popisek: ASCOD 42 během zkoušek ve VTSÚ
25 / 05 / 2022, 14:00

Veletrh obranných technologií IDEB 2022 proběhl v polovině května. Měli jsme možnost oslovit několika otázkami výkonného ředitele společnosti GDELS-Deutschland Dr. Thomase Kauffmanna. GDELS nabízí slovenské i české armádě pásové bojové vozidlo ASCOD 42. Kromě mírně se lišících celkových počtů a variant vozidel mezi požadavky obou armád není zásadní rozdíl. Řešení v podobě ASCOD 42 od spol. GDELS sází na kombinaci vybraných nejmodernějších technologií od prověřených výrobců, kompaktnost konstrukce, a tím také mobilitu a strategickou mobilitu. Výrazným prvkem vozidla je jeho bojová věž od izraelské společnosti Elbit Systems – té se budeme věnovat samostatně.

video: youtube

  • Jsme zde na IDEB 2022 v Bratislavě, stojíme před vozidlem ASCOD 42. Dobré ráno.

Dobré ráno, nebo odpoledne, vítejte.

  • Moje první otázka zní, zda je tento konkrétní ASCOD 42 v případné budoucí slovenské konfiguraci pro slovenský tendr na pásové bojové vozidlo pěchoty.

Je to tak. Vozidlo má konfiguraci a splňuje požadavky slovenské armády.

  • Existuje nějaký konkrétní rozdíl mezi českými a slovenskými požadavky na tento typ vozidla?

Každá armáda má své specifické požadavky, zejména pokud jde o systémy C4I, tam se to liší. Ale zaměřujeme se na to, aby konfigurace byla co nejpodobnější, protože interoperabilita, spolupráce mezi armádami je pro nás klíčová.

  • Při všeobecném zdražování, které dnes vidíme, kvůli pandemii, kvůli válce na Ukrajině, je pro vaši společnost obtížné pracovat s cenou za bojová vozidla pěchoty, která byla v České republice před několika lety stanovena na 52 miliard korun?

Máte pravdu. Vždyť, svět se mezitím změnil, protože probíhá válka na Ukrajině. A pokud jde o globální dodávky, tam jsou změny kvůli pandemii, to ano. Ale v této situaci si myslím, že my, General Dynamics, a ve spolupráci s naším partnerem Elbit jako dva globální hráči, jsme na tyto výzvy dobře připraveni. Neřekl bych, že je to problém.

  • Jaká je hlavní výhoda vašeho řešení, které jste české a slovenské armádě nabídli?

Naše vozidlo je výsledkem integrace špičkových světových technologií. Například systém výzbroje je z Izraele, technologie pro mobilitu, převodovka je z Německa. Vybrali jsme tedy nejlepší dostupné technologie a poskládali je z našeho pohledu do nejlepšího vozidla.

  • A jaké jsou další projekty, které vaše společnost rozvíjí napříč Evropou, týkající se pozemních technologií a pozemní vojenské techniky?

Jak víte, jsme velmi aktivní, a to jak s našimi kolovými obrněnými vozidly, tak i s pásovými obrněnými vozidly, a co je pro nás klíčové, a to je myslím typické pro evropskou obranu, že také posilujeme a zlepšujeme průmyslovou spolupráci napříč různými zeměmi.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.