foto: foto: MO SR/ASCOD 42 během zkoušek ve VTSÚ
Veletrh obranných technologií IDEB 2022 proběhl v polovině května. Měli jsme možnost oslovit několika otázkami výkonného ředitele společnosti GDELS-Deutschland Dr. Thomase Kauffmanna. GDELS nabízí slovenské i české armádě pásové bojové vozidlo ASCOD 42. Kromě mírně se lišících celkových počtů a variant vozidel mezi požadavky obou armád není zásadní rozdíl. Řešení v podobě ASCOD 42 od spol. GDELS sází na kombinaci vybraných nejmodernějších technologií od prověřených výrobců, kompaktnost konstrukce, a tím také mobilitu a strategickou mobilitu. Výrazným prvkem vozidla je jeho bojová věž od izraelské společnosti Elbit Systems – té se budeme věnovat samostatně.
video: youtube
- Jsme zde na IDEB 2022 v Bratislavě, stojíme před vozidlem ASCOD 42. Dobré ráno.
Dobré ráno, nebo odpoledne, vítejte.
Psali jsme
Napriek údivu mnohých nad priebehom zákazky na kolesové obrnené vozidlá 8x8, kde si slovenské Ministerstvo obrany vybralo fínske riešenie...
- Moje první otázka zní, zda je tento konkrétní ASCOD 42 v případné budoucí slovenské konfiguraci pro slovenský tendr na pásové bojové vozidlo pěchoty.
Je to tak. Vozidlo má konfiguraci a splňuje požadavky slovenské armády.
- Existuje nějaký konkrétní rozdíl mezi českými a slovenskými požadavky na tento typ vozidla?
Každá armáda má své specifické požadavky, zejména pokud jde o systémy C4I, tam se to liší. Ale zaměřujeme se na to, aby konfigurace byla co nejpodobnější, protože interoperabilita, spolupráce mezi armádami je pro nás klíčová.
Psali jsme
V tendru na nová BVP došlo k posunu, když dnes předal náměstek ministra obrany pro vyzbrojování a akvizice Lubor Koudelka třem uchazečům...
- Při všeobecném zdražování, které dnes vidíme, kvůli pandemii, kvůli válce na Ukrajině, je pro vaši společnost obtížné pracovat s cenou za bojová vozidla pěchoty, která byla v České republice před několika lety stanovena na 52 miliard korun?
Máte pravdu. Vždyť, svět se mezitím změnil, protože probíhá válka na Ukrajině. A pokud jde o globální dodávky, tam jsou změny kvůli pandemii, to ano. Ale v této situaci si myslím, že my, General Dynamics, a ve spolupráci s naším partnerem Elbit jako dva globální hráči, jsme na tyto výzvy dobře připraveni. Neřekl bych, že je to problém.
- Jaká je hlavní výhoda vašeho řešení, které jste české a slovenské armádě nabídli?
Naše vozidlo je výsledkem integrace špičkových světových technologií. Například systém výzbroje je z Izraele, technologie pro mobilitu, převodovka je z Německa. Vybrali jsme tedy nejlepší dostupné technologie a poskládali je z našeho pohledu do nejlepšího vozidla.
Psali jsme
V tendru na pásová bojová vozidla pěchoty zůstává severské CV90 od BAE Systems, zbrusu nový LYNX od Rheinmetallu a ASCOD 42 od General Dynamics...
- A jaké jsou další projekty, které vaše společnost rozvíjí napříč Evropou, týkající se pozemních technologií a pozemní vojenské techniky?
Jak víte, jsme velmi aktivní, a to jak s našimi kolovými obrněnými vozidly, tak i s pásovými obrněnými vozidly, a co je pro nás klíčové, a to je myslím typické pro evropskou obranu, že také posilujeme a zlepšujeme průmyslovou spolupráci napříč různými zeměmi.
Tagy