Autor fotografie: GDELS
Společnost General Dynamics European Land Systems-Bridge Systems (GDELS-Bridge Systems) oznámila, že společně s aliancí veřejných a soukromých partnerů úspěšně dokončila vývoj nové vylepšené, modulární a mnohonárodní platformy známé jako pontonový člun (PoBo) pro civilní ochranu a pomoc při katastrofách. Prototyp nového pontonového člunu bude představen v rámci oficiální akce konané na Labi v Hamburku v listopadu.
Vývoj pontonového člunu je součástí programu DIVERS ("Inovační program na podporu diverzifikačních strategií obranných společností do technologií civilní bezpečnosti"), který v prosinci 2018 zahájilo německé Spolkové ministerstvo hospodářství a energetiky (BMWI).
Prototyp pontonového člunu, jež byl vyroben společností GDELS-Bridge Systems v německém Kaiserslauternu, byl vyvinut speciálně pro potřeby záchranných operací při katastrofách. Jeho jednoduchá, bezpečná a modulární konstrukce umožňuje použití i při vyšších rychlostech proudění vody, například u bleskových povodních.
Nové koncepty a vývoj
Pontonový člun PoBo se skládá z unikátního modulárního pontonového systému, který umožňuje sestavit ve velmi krátkém čase několik konfigurací, od jednoduchého člunu, přes těžkotonážní mosty, přepravní plošiny pro vozidla až po velké evakuační plošiny pro lidi a zvířata. Tento systém využívá novou propojovací koncepci vyvinutou společností GDELS-Bridge Systems.
Systém spolupracuje s autonomním operačním průzkumným systémem BASILISK, který byl vyvinut ve spolupráci s Fakultou robotických systémů na Technické univerzitě v Kaiserslauternu. BASILISK je autonomní dron, který podporuje pontonový člun PoBo při zajišťování bezpečnosti a prevenci nebezpečí. Je vybaven kamerami, senzory a sonarovými systémy a dokáže mapovat oblast v počátečních fázích operace. Stejně jako samotný systém pontonových člunů lze i BASILISK ovládat na dálku a navigovat autonomně pomocí GPS.
Souběžně tímto projektem vyvíjí partner společného podniku, společnost SZENARIS, speciální možnosti výcviku založené na virtuální a augmentované realitě speciálně pro potřeby uživatelů tohoto člunu. SZENARIS umožňuje poskytovat virtuální výcvik pro všechny myslitelné scénáře.
V rámci prvního pracovního balíčku si partneři definovali požadavky na základě skutečných scénářů pro podporu širokého spektra potřeb civilní bezpečnosti na vnitrozemských vodách i v pobřežních oblastech pouze jedním systémem. Požadavky byly vypracovány na základě podkladů od německé Spolkové agentury pro technickou pomoc (Bundesanstalt Technisches Hilfswerk), ve spolupráci s hasiči z měst Kiel, Wesel Berlín a Spolkovou policií, DLRG a Ústředním velitelstvím pro námořní mimořádné události Německa.
Prototyp byl vyvinut, navržen a testován společností GDELS-Bridge Systems z hlediska vhodnosti a bezpečnosti obsluhy v rozsáhlých modelových jízdních zkouškách. Za tímto účelem vyrobil partner společného podniku DST (Entwicklungszentrum für Schiffstechnik und Transportsysteme e.V. - Vývojové centrum pro lodní techniku a dopravní systémy) zmenšené modely všech konfigurací a testoval je ve všech definovaných podmínkách zatížení ve vlastním vodním kanálu v Duisburgu.