Autor fotografie: foto: profil gen. Míky na síti linkedin|Popisek: Brig. gen. Jaroslav Míka
V průběhu konference Future Air Force - New Generation Aircraft během Future Forces Fora v uplynulém týdnu jsme využili příležitosti a položili několik otázek končícímu veliteli 21. základny taktického letectva v Čáslavi, brigádnímu generálovi Jaroslavu Míkovi, který bude od listopadu působit na Ministerstvu obrany v čele Sekce rozvoje sil (velení základny v těchto dnech předal svému nástupci, Jaroslavu Tomaňovi). Mezi příspěvky na konferenci jej zaujal švédský přístup – ač Švédsko disponuje relativně silným nadzvukovým letectvem, pilotní výcvik ve fázích 3 (pokročilý) a 4 (LIFT) provádí v Itálii. Přechod na nadzvukové letouny 5. generace ve spolupráci s americkými partnery zvládneme a v budoucnu budou z čáslavského letiště operovat dvě nadzvukové a jedna podzvuková letka.
- Pane generále, připravujete nezbytné změny v českém systému přípravy budoucích vojenských pilotů. Zaznělo v průběhu konference Future Air Force Panel něco, co Vás nějakým způsobem v tomto ohledu mohlo inspirovat?
Italské principy leteckého výcviku jsou dlouhodobě známé. Účastnil jsem se mnoha podobných konferencí v Evropě a Italové jedou v této věci svou stabilní linku. Co mě překvapilo, je, že se Švédové se svým velkým letectvem v síle 130 nadzvukových strojů pro fázi 3 a 4 pilotního výcviku, s využitím výkonnějšího cvičného letounu, rozhodli neprovádět výcvik doma, ale že jdou cestou objednávky výcviku v Itálii. Vede to k zamyšlení, jestli bychom my, jako relativně malé letectvo, neměli udělat něco podobného.
Já jsem ve své prezentaci zmínil, že my máme trochu problém s kapacitou a propustností výcviku, a to jak co se týče Univerzity obrany, tak Centra leteckého výcviku. A tam vidím největší problém. Když chceme navýšit počet pilotů, abychom doplnili stavy a měli připravené mladé lidi, mladé piloty pro dvě nadzvukové letky, tak než svou kapacitu navýšíme, ve spolupráci s průmyslem i ve spolupráci s jinými zeměmi ve svém okolí, tak možná i pro nás bude italská cesta možná minimálně jako dočasné řešení. Tzn. nákup služby v zahraničí.
- Je plánovaný přechod na letouny 5. generace a potřeba maximálního využití jejich schopností z hlediska výcviku pilotů zásadní skok, velmi náročný úkol?
Pro nás, jak jsem říkal, bude největší skok v té kapacitě, abychom uspokojili potřebu mít lidi a piloty, kteří jsou následně schopní toho přeškolení. Jednání s americkou stranou jsou samozřejmě na začátku, a k výcviku nejen pilotů, ale celého personálu teprve povedeme detailní jednání. Nicméně díky robustnosti amerického partnera je schopen nám, řeknu-li to lidově, vycvičit lidi z ulice až na vrchol. Bude to mít samozřejmě svou cenu, jednak v penězích, jednak nepodporou domácího průmyslu a domácího know-how. Nebojím se toho, že bychom tento přechod a výcvik pro dvě nadzvukové letky nezvládli, ale ty cesty se prostě budou vyvíjet a budou muset odrazit aktuální stav, jaký máme.
Ale jsem optimista a věřím, že my, Češi, kteří máme průmysl a firmy, které jsou schopné nám dodávat potřebné vybavení – ať už simulátory, virtuální realitu, nebo nová letadla – si to dokážeme zorganizovat tak, abychom fungovali nejen pro sebe, protože to by opravdu bylo drahé, ale být současně natolik atraktivní, abychom mohli alespoň fázi 1 a 2 dělat v Česku. A fázi 3 a 4 bychom mohli kontraktovat, ať již v Evropě, nebo v USA. To záleží na posouzení, co pro nás bude výhodnější.
A říkám-li výhodnější, nemluvím jen o penězích. Jde také o životní rytmus mladého pilota. Je pro něj asi snazší, když po fázi 1 a 2 půjde do Spojených států, kde by dokončil fázi 3 a 4 a přešel na F-35, než aby šel na další dva roky do Itálie, a pak si balil kufry do Ameriky – přičemž všechno jsou to dospělí lidé, mají svůj soukromý život, a nebylo by to pro ně jednoduché.
- Ve svém příspěvku na konferenci jste zmínil rozšíření na dvě letky nadzvukových letounů plus jednu letku podzvukových strojů - budou všechny tři nadále operovat z čáslavské základny, kterou jste současně označil jako malou?
Označil jsem ji za malou v tom smyslu, že si nedokážu představit v současné době, že bychom tam operovali čtyři letky. Máme-li dnes dvě podzvukové a jednu nadzvukovou, tak nedojde k zásadní změně ani potřebě kapacitu základny navyšovat.
- Přecházíte od listopadu na Ministerstvo obrany, kde budete odpovídat za rozvoj sil. Kromě změny v systému výcviku pilotů, jaké další zásadní projekty vás čekají v nejbližší době?
Je to v zásadě jednoduché a pořád se o tom hovoří. Jednak půjde o pokračování jednání s americkou stranou o nákupu letounů F-35, ale nezapomeňme na to, že už nebudu jen za Vzdušné síly, takže z těch ostatních domén to budou velké projekty týkající se tanků, bojových vozidel pěchoty, protivzdušná obrana. Prakticky kompletní portfolio. Zmínit musím také střední transportní letouny. Jde o projekty, které jsou v běhu, a jsou sledovány i ze strany médií – což je dobře, že se nic netvoří pod pokličkou, ale probíhá kolem toho veřejná diskuse, protože v důsledku jde o veřejné peníze.