Autor fotografie: redakce|Popisek: NGŠ generálporučík Karel Řehka
V průběhu akce Bahna 2024 měla naše redakce možnost oslovit náčelníka generálního štábu generálporučíka Karla Řehku. Zajímala nás především otázka unifikace podvozkových platforem.
Na akci Bahna 2024 byla prezentována technika Armády České republiky, řady ozbrojených sil dalších států, a také moderní vojenská technika, jejíž případné zařazení do výzbroje AČR teprve připravuje, zvažuje, případně může zvažovat. Jedná se o samohybné minomety, zastoupené v programu akce systémem NEMO od společnosti Patria, lehká útočná vozidla Flyer 72 nebo vojenská nákladní vozidla různého určení od společností MAN a Rheinmetall. Především v souvislosti s nimi jsme náčelníkovi generálního štábu generálporučíkovi Karlu Řehkovi položili otázku týkající se zájmu armády spíše stavět své schopnosti na unifikaci podvozkových platforem, nebo se vydat jiným směrem a diverzifikovat a snižovat tím možnou závislost na dominantních výrobcích.
Generál Řehka odpověděl: „Jsme rádi a je dobře, když máme silné domácí výrobce a snažíme se, tam kde to jde, stavět na domácí produkci. Protože i s tím, na jaké scénáře se dnes chystáme, a jaká je bezpečnostní situace, tak je pro nás extrémně důležité ne mít několik kusů špičkové techniky v nějakém unikátním provedení, ale daleko důležitější jsou pro nás věci jako je správa životního cyklu, schopnost údržby nebo bezpečnost dodavatelských řetězců. Cílem je, abychom tu techniku udrželi v chodu, byli schopni ji modernizovat, obnovovat, apod. Toto je důležité. Zároveň musíme vždy balancovat i přílišnou závislost na jednom dodavateli, protože ta nikdy není výhodná a vždy přináší nějaká rizika.“
Proč je důležité se zabývat otázkou závislosti na jediném výrobci obrněné techniky?
Svou otázkou jsme reagovali na slova, která řekl náčelník generálního štábu Karel Řehka v pořadu Reportéři ČT dne 9. října 2023: „Ona ta mince má vždycky dvě strany. Na jednu stranu skupina CSG a především vozidlo Tatra, ty podvozky jsou kvalitní výrobek, to je potřeba si říct. Má určitou výhodu z hlediska jednotné logistiky, když těch platforem není příliš moc. A určitě je dobře v dnešní bezpečnostní situaci, abychom měli domácího silného výrobce a zaručenou bezpečnost dodávek. Na druhou stranu, ta druhá strana mince, ano, pokud jsme příliš závislí na jednom dodavateli, tak obecně vždy nás to staví do jisté nevýhody. Tady ty dvě strany mince je potřeba vyvažovat. A to jsou přesně i ty úvahy, které my dnes děláme a které analyzujeme i pro budoucí směřování schopností AČR.“
Tyto principy v aktuální odpovědi pro Security Magazín potvrdil. Příkladem určitého odklonu od politiky jediné kolové platformy byl nedávný nákup 60 sklápěček od společnosti Volvo, kterými Armáda České republiky vybaví svůj ženijní pluk. Společnost Volvo uspěla v otevřeném výběrovém řízení díky nižší nabízené ceně. Řešení od společnosti Tatra Trucks mělo v tomto ohledu nevýhodu vyšší pořizovací ceny. Podle podobného přístupu již dnes armáda nasazuje stranové překladače na podvozku Scania R590 a čtyři tahače Scania R660.
Na Bahnech viděli návštěvníci techniku české, německé, rakouské a slovenské armády
K technice, kterou mohli návštěvníci letošního ročníku akce Bahna vidět, náčelník generálního štábu uvedl, že AČR představila obrněná vozidla TITUS, která má armáda v různých variantách. Ta slouží k velení, spojení a koordinaci palebné podpory. Zmínil také nové a moderní prostředky elektronického boje, předně mobilní rušič STARKOM. Zdůraznil, že ačkoli obsahují prvky technologií západní provenience, jde o techniku vyvinutou a vyrobenou českým obranným průmyslem.
Upozornil také na techniku spojeneckých armád, jako je německý Bundeswehr, který představil pásové bojové vozidlo pěchoty PUMA, rakouský Bundesheer se svou variantou kolového obrněnce Pandur 6x6, nebo Ozbrojené síly Slovenské republiky. Zmínil také expozici společnosti STV GROUP, která představila v rámci programu akce mj. lehké útočné vozidlo Flyer 72. „Lidé mohou vidět i tradiční techniku, které se budeme postupně zbavovat. Kromě Leopardů 2A4 mohou lidé spatřit stále tanky T-72, ať už ve variantě M1, nebo M4CZ, bojová vozidla pěchoty BVP-2, obrněná vozidla IVECO v různých variantách a podobně,“ poznamenal generál Řehka.