Generál Viktorín: Korupční kauzy společnosti Patria nepřidaly na kredibilitě. Uzavřenou smlouvu bude třeba analyzovat

Generál Viktorín: Korupční kauzy společnosti Patria nepřidaly na kredibilitě. Uzavřenou smlouvu bude třeba analyzovat
Autor fotografie: foto: Mors, CC BY 3.0|Popisek: Patria AMV ve slovinských službách
12 / 07 / 2022, 15:00

Požádali jsme slovenského brigádního generála v.v. Jozefa Viktorína o odpovědi na několik otázek týkajících se pověsti finské společnosti Patria. Ta nedávno uspěla ve velké zakázce na dodání bojových obrněných vozidel (BOV) 8x8 pro Ozbrojené síly Slovenské republiky (OS SR). V souvislosti s prodejem typu Patria AMV armádám některých balkánských zemí přitom v uplynulých desetiletích došlo k řadě vyšetřování pro podezření z korupce a do případů byly zapojeny špičky slovinské nebo chorvatské vlády. Zajímalo nás, do jaké míry panovalo o tomto problému na Slovensku povědomí – Patria se zde dokázala prosadit bez ohledu na to, zda v křesle ministra seděl v letech 2016-2020 Peter Gajdoš, nebo od roku 2020 Jaroslav Naď.

  • Po obchodech, které finská společnost Patria uzavřela v minulosti v Egyptě, Slovinsku nebo Chorvatsku následovalo dlouhé vyšetřování a soudní procesy kvůli obviněním z korupce. Lze vyloučit, že dlouhodobé preference slovenských vláda pro finské řešení projektu BOV 8x8 nedopadnou podobně?

Určite v tomto prípade sa nedá nič vylúčiť. Je zaujímavé, že súčasne vedenie ministerstva sa k tejto otázke a v tomto kontexte nevyjadrilo a to ani smerom k verejnosti a predpokladám, že ani k príslušnému výboru parlamentu. V kazdom prípade, Vami spomínané prípady vyvolávajú otázky. Skôr či neskôr musia nasledovat aj odpovede.

  • Měl jste o kauzách finské společnosti povědomí? Zabývala se v minulosti slovenská média těmito případy v souvislosti se zakázkou na kolové obrněnce?

Áno a tieto skutočnosti určite fínskej spoločnosti nepridali na kredibilite. Slovenské média sa tymito skutočnosťami v predchádzajúcom obdobi zaoberali veľmi okrajovo a už vôbec nie v súvislosti s možným obstarávaním pre OS SR.  V odborných kuloároch takéto diskusie prebiehali, ale skor iba v neformálnej rovine.

V rámci krajín V4 s fínskou spoločnosťou ma najväčšie skúsenosti Poľska republika. Tu poznamenávam, že nie iba pozitívnych. Preto osobne by ma zaujimalo ako s touto skúsenosťou MO SR pracovalo.

  • Vnímal jste nějaký zásadní rozdíl v přístupu při přípravě akvizice BOV 8x8 za předchozí vlády, a po zrušení nákupu ministrem Naďem v novém projektu, který skončil úspěchem Patrie?

Určite každá politická garnitúra má nejaké predstavy. Takze rozdiel tu bol a to už v prístupe, možnosti GS OS  jasne definovať, čo je pre ich modernizáciu dôležité, aké parametre atd. Tu musím povedať, ako som naznačil, že politici majú predstavy… OS sú špecifickým elementom každého štátu a pri ich modernizácii musia mat hlavne slovo odborníci z vojenského prostredia. A politici sú ti, ktorí to majú zabezpečiť a návrh akceptovať resp. neupravovat podľa politických tlakov.

Ďalším dôležitým faktorom je, aby možnosť obstarávania bola v súlade s ekonomickou silou štátu a sociálnym postavením obyvateľov. A toto sa za súčasného vedenia ministerstva nedeje. Ministerstvo iba nakupuje a povedzme si otvorené, že je to na ukor obcanov SR.

Toto nepridáva na dôvere ani politikom, ale ani OS SR. Viete, OS budú a hlavne musia fungovať vždy a to bez rozdielu kto je práve pri moci.

  • Jak by měla slovenská vláda v budoucnu reagovat, pokud se ukáže, že hlavní argument pro výběr vozidel Patria AMV, tedy velmi nízké náklady na životní cyklus, nebude možné dodržet, a provoz a náklady údržby vozidel budou mnohem vyšší?

Tak to je veľmi dobrá otázka. Nepoznam zmluvne podmienky medzi SR a fínskou spoločnosťou. V kazdom prípade analýza tejto zmluvy a vsetkych podobnych, bude určite prvým krokom, ktorý bude musieť ďalšia politická garnitúra urobiť. Modernizácia, akokoľvek sa na to pozeráme, nesmie byt postavená na hlinených nohách, a hlavne musí byt jasne postavená na dohodách a ich riadnom dodrziavani, a nesmie,  to zdôrazňujem, prekračovať ekonomicke možnosti štátu .

A pri nedodržani zmluvných podmienok resp ich nenaplneni nevylučujem žiadne kroky. Verejnost je dostatočne skúšaná v dnešných dňoch aby ešte platila za niekoho lajdackost.

Tagy článku