foto: U. S. Navy / Public domain /Vizualizace USS Enterprise
Třída amerických letadlových lodí Nimitz dostává dronové vybavení za provozu. Vývoj technologií zpožďuje stavbu plavidel třídy Gerald R. Ford, USS John F. Kennedy a USS Enterprise.
Ve Spojených státech nejde ohledně velkých potíží při výstavbě velkých hladinových lodí zdaleka jen o prudký rozvoj moderních technologií. Američané se perou s obrovskými problémy dodavatelských řetězců a v návaznosti s tím s katastrofálně nízkou kapacitou loděnic. Opravdu tristní je, že celkový objem čínské výroby lodí je 232x větší než ten americký. Pokud bychom brali jen tento faktor, pak je jasné, kdo je tu globální průmyslová velmoc. Stav je dokonce takový, že stavitel CVN-80 Enterprise, třetí plavidlo třídy Gerald R. Ford, přemístil letadlový nosič v rámci suchého doku tak, aby se umožnilo položení trupu dalších plavidel. Velmi neobvyklý krok, který dokumentuje pomalost celého procesu.
Třída nosičů Nimitz prochází změnami za provozu
Na amerických letadlových lodích třídy Nimitz jsou podle The National Interest budována střediska bezpilotního vzdušného boje za provozu. Plavidla se vrátí domů na pravidelnou údržbu, hned se na ně vrhnou technici a na několik etap instalují potřebná zařízení pro provoz dronů. Tímto způsobem byla třeba loni dokončena instalace prostředků UAV na posledním plavidle třídy Nimitz, USS George H.W. Bush. Systém má na nosičích třídy Nimitz převzít roli tankování za letu od letounů F/A-18 Super Hornet, čímž se prodlouží jejich životnost.
_underway_on_8_April_2017.jpg)
Třída Gerald R. Ford čelí velkým potížím
Jenže na třídě Nimitz se prakticky jedná o vynucená provizoria na plavidlech, která budou postupně nahrazována třídou Gerald R. Ford. A ta se potýká se stále většími potížemi. Američané řeší úplně stejné problémy s novou třídou fregat Constellation, kde nové technologie zcela nesnesitelně nafukují původní výtlak a plavidla mají ve stavbě stále větší zpoždění. Kapacita loděnic znemožńuje po neúspěchu třídy Zumwalt v dostatečné rychlosti stavět torpédoborce třídy Arleigh Burke, které mají Zumwalty nahrazovat do příchodu DDG(X). Tam je ovšem vývoj také extrémně drahý a pomalý. Všechny tyto potíže se následně snoubí u třídy letadlových lodí třídy Gerald R. Ford. Především u nosiče USS Enterprise.
USS Enterprise měla být předána v roce 2020
NSJ uvádí, že USS Enterprise měla být předána U.S. Navy už v roce 2020. V kontextu toho zní až neuvěřitelně, že aktuálně se čas dokončení přesunul z roku 2029 na rok 2030. Příčin je velké množství. Na třídu Gerald R. Ford bylo nainstalováno několik zásadních novinek. Trup je lehce inovovaná třída Nimitz, ale letová paluba prošla změnami. A na ní byly dány elektromagnetické katapulty, které nahradily tradiční parní katapulty, pokročilá zachycovací zařízení pro přistání a pokročilé zbraňové výtahy. A to vše mělo problémy s integrací. Postupně se nové technologie ukázaly jako nedotažené dokonce a USS Enterprise i USS John F. Kennedy procházejí při stavbě změnami.
_in_drydock_at_Newport_News_Shipbuilding,_Virginia_(USA)_on_29_October_2019_(191029-N-BD319-110).jpg)
USS John F. Kennedy už je příliš daleko
Je třeba si uvědomit, že na třídě Gerald R. Ford je o několik set námořníků méně než na třídě Nimitz. Má to ušetřit čtyři miliardy dolarů na podpoře každého plavidla po dobu padesátileté životnosti těchto letadlových lodí. USS John F. Kennedy je ve stavbě příliš daleko, aby se modernizace promítly hloubkově, ale USS Enterprise je na tom jinak, podobně jako čtvrtý nosič USS Doris Miller. Změny se ovšem týkají i implementace nové elektroniky, především senzoriky a hlavně systémů pro podporu dronů. Vše ještě více zpožďuje dodavatelský řetězec.
Ten se jednak musí přizpůsobit, ale navíc trpí velkým nedostatkem kvalifikované pracovní síly. Výsledkem je zásadní zpoždění stavby USS Enterprise. Její posunutí v suchém doku a snaha začít stavět další nosiče třídy Gerald R. Ford je důkazem velkého tlaku amerického námořnictva, které už dávno neděsí ruská flotila, ale dynamicky rostoucí čínské námořnictvo. Všechny výše uvedené obtíže spojené s nízkou kapacitou amerického loďařského průmyslu jen ukazují na kritickou situaci Američanů, kteří se časem mohou vzdát postavení námořní velmoci číslo jedna ve prospěch Pekingu.
Tagy