Gripen E má před sebou zkoušky s podvěšenou výzbrojí a očekává další zákazníky

Gripen E má před sebou zkoušky s podvěšenou výzbrojí a očekává další zákazníky
Autor fotografie: Screenshot YouTube
04 / 06 / 2018, 09:00

Vrcholný představitel švédského výrobce SAAB oznámil, že jejich víceúčelový stíhací letoun JAS-39 Gripen E je připraven pro zahájení zkušebních letů s podvěšenou výzbrojí. Po dokončení všech zkoušek pak mají letectva Švédska a Brazílie obdržet první vyrobené stroje ještě před koncem příštího roku.

S oznámením ohledně blížícího se zahájení zkoušek s výzbrojí přišel 16. května Jonas Hjelm, viceprezident letecké divize holdingu. Krom toho měl ujistit, že výrobu úplně nových strojů pro švédské a brazilské letectvo stíhají do konce příštího roku. Připomněl také úspěšné splnění prvního nadzvukového letu z 18. října roku minulého.

psali jsme: JAS-39 Gripen vs ruský SU-35: podívejte se kdo s koho

Bližší informace plánovaným testům s výzbrojí známy bohužel nejsou. Plánuje se však integrace celé škály výzbroje proti vzdušným, pozemním i námořním cílům. Celkem bude mít nový Gripen k dispozici tři závěsníky pod trupem a dále po třech závěsnících na křídlech, tedy celkem 9 závěsníků. Pod závěsníky na křídlech blíže k trupu navíc bude možné zavěsit větší počet munice, což se týká například protizemních střel SPEAR, BRIMSTONE nebo chytrých bomb GBU-39.

psali jsme: Švédské Gripeny pro Botswanu

Připomeňme, že vývoj podstatně modernizovaného Gripenu probíhá na základě programu Gripen NG (New generation). Jako je tomu obvyklé, má vzniknout jak jednomístná varianta E, tak dvoumístná F. Oproti předchozímu Gripenu C/D má nový Gripen E/F přinášet celou řadu vylepšení. Za zmínku stojí především použití výkonnějšího motoru, instalace nového radaru AESA radaru Raven ES-05, zvětšení interních palivových nádrží a přidání nových závěsníků.

Tradičně největší počet letounů má provozovat švédské letectvo, které má obdržet 60 Gripenů. Zásadním zahraničním provozovatelem se ovšem stane brazilské letectvo s dosavadní objednávkou na 28 jednomístných letounů Gripen E a 8 dvoumístných letounů Gripen F. Posledních 15 strojů by přitom dle plánů mělo být vyrobeno přímo v Brazílii, kam má SAAB přesunout část svého know-how. Celkem by chtělo brazilské letectvo pořídit celkem 108 Gripenů E/F.

psali jsme: Nakoupí Indonésie Gripeny místo ruských Suchojů?

Ve hře o Gripeny ovšem zůstává také brazilské námořnictvo uvažující pro svou jedinou letadlovou loď Sao Paulo o pořízení navrhované palubní varianty známé jako Sea Gripen. V takovém případě by nahradily zastaralé, podzvukové letouny Douglas A-4 Skyhawk.

Krom toho mají o Gripenu E/F uvažovat Kanada, Finsko, Indie, Indonésie, Filipíny, Polsko. O starší variantě C/D jsou pak ve hře Bulharsko, Slovensko, Kolumbie, či Botswana. Svůj zájem ovšem vyjadřuje i celá řada dalších ze všech kontinentů. Gripeny brazilské výroby pak mohou skončit v Argentině, Ekvádoru, Mexiku, Peru, či Uruguayi.

Objevují se také spekulace nad možným pořízením dalších 10 Gripenů C/D pro potřeby českého letectva, jež nyní provozuje 14 pronajatých strojů. Podle dostupných informací mělo dokonce v březnu dojít k jisté neformální výměně informací se švédskou stranou. V úvahu může být, jak pořízení tak další pronájem strojů provozovaných švédským letectvem. Úvahy nad navýšením počtu provozovaných stojů našim letectvem přitom nejsou žádnou novinkou vzhledem k tomu, že už v minulosti se plánovalo pořízení právě 24 supersoniků.

Jen podle současných objednávek ze Švédska a Brazílie by tedy měl být v následujících vyrobena minimálně necelá stovka Gripenů E/F. Množství zemí, které připadají v úvahu, ovšem dává tušit, že jejich počet by nakonec mohl být o mnoho větší nejen kvůli akvizicím švédského letectva.


Nepřehlédněte na Security magazínu:  Survival - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

 

Autor: Michal Polák

 

 

 

Tagy článku