GROB G 120 TP - efektivní cvičný a akrobatický letoun slouží po celém světě

GROB G 120 TP - efektivní cvičný a akrobatický letoun slouží po celém světě

Dvoumístný turbovrtulový cvičný a akrobatický letoun GROB G 120 TP letěl poprvé v roce 2010. Budoucím vojenským pilotům nabízí plynulý přechod do dalšího stupně výcviku nejen na proudových letounech díky tomu, že jeho kokpit nejen pojme instruktora i žáka v kompletní vojenskou výstrojí, ale má s proudovými letouny, transportními letouny i vrtulníky, na nichž budou sloužit, shodné prvky ovládání. Společnost Grob Aircraft letoun představila na letošních Dnech NATO v Ostravě v září.

Společnost Grob Aircraft SE byla založena v roce 1971 pod názvem Grob Aerospace, a v začátcích se specializovala na výrobu kluzáků, k nimž záhy přibyly také vrtulové cvičné stroje. Sídlí v Tussenhausen-Mattsies, kde soustředí svůj výzkum a vývoj i následnou výrobu. Dnes jde již o jednoho z největších a nejzkušenějších výrobců ve svém oboru. Za 49 let existence Grob vyvinul a uživatelům po celém světě dodal na 3500 letounů, které dohromady nalétaly sedm milionů hodin.

Arpingstone, volné dílo

G 109 (Arpingstone, volné dílo)

Významným milníkem pro společnost bylo v 80. letech získání americké certifikace pro G 109, první sklolaminátový motorový kluzák schválený FAA (Federal Aviation Administration). Byl využíván v australském letectvu do roku 2014 a v britském až do roku 2018 (2. leteckou výcvikovou školou RAF). Kromě kluzáků společnost vyvinula počátkem 90. let také speciální letoun pro velké výšky G 520Egrett (Strato 1), který dosáhl pěti světových rekordů, a který se vrací do výroby jako G 520NG.

CC BY 2.0

G 520NG (CC BY 2.0)

Hlavním typem letounu vyráběným společností Grob Aircraft SE je v současnosti typ G 120 TP, který byl představen během letošních Dnů NATO 19. a 20. září. Je zatím poslední verzí řady zahájené letounem G 115 TA, který letěl poprvé v roce 1985, a je stále využíván vojenskými letectvy řady zemí. Prvním uživatelem letounu G 120 TP se v roce 2013 stalo letectvo Indonésie, a dnes létá spolu s předchozí verzí G 120 A v dalších deseti zemích světa.

                                                                              Video: YouTube

Letoun je součástí výcvikového systému, který kromě vlastního stroje zahrnuje také počítačový výcvikový program (CBT, computer based training) a simulátor (FTD, flight training device). Po absolvování základního výcviku na počítači a v simulátoru postupuje žák k letům na G 120 TP se sníženým výkonem, poté do hlavní fáze leteckého výcviku, v jejímž závěru získává certifikát pilota, a dále se specializuje jako budoucí pilot stíhacího proudového letounu, vícemotorového dopravního letounu, případně podstupuje základní výcvik letu vrtulníkem, nebo výcvik pilota bezpilotního prostředku. Z typu G 120 TP pak již přechází na pokročilé proudové nebo vícemotorové stroje, vrtulníky, případně k řízení dronů.

Samotný letoun G 120 TP se vyznačuje výborným poměrem výkonu a hmotnosti (maximální vzletová hmotnost 1590 kg, výkon motoru Rolls-Royce M250-B17F 340 kW). Zvládá přetížení +6 až -4 g, a má díky kompozitní, sklolaminátové konstrukci, lehké a snadno opravitelné, vysokou životnost až 15 tisíc letových hodin. Letoun dosahuje maximální rychlosti až 454 km/h, cestovní rychlosti 435 km/h. Minimální rychlost je pak 107 km/h (při přistání). Dostup 7600 m, stoupavost 14 m/s.

Tagy