Autor fotografie: Sergio Hoffman / Wikimedia Commons / CC BY-SA|Popisek: Ukrajinské BRDM-2
Fotograf zachytil ruské průzkumné BRDM-2 ve slušivém polním oblečku. Takřka nejde rozpoznat, o jaké vozidlo se jedná.
Drony jsou zcela jasné nejzásadnější vojenskou inovací konfliktu na Ukrajině. Vojáci Kyjeva jsou po celou dobu trvání ruské agrese velmi vynalézaví a Rusové se to od nich snaží kopírovat. Situace je ovšem tak daleko, že vozidla bez aktivní ochrany a staršího data výroby nemají proti UAV vůbec žádnou šanci a obě strany vymýšlí úplně všechno, aby své životy a stroje ochránily. Níže zachycené BRDM-2 je toho jasným důkazem. Otazník ale zůstává, pomůže to?
Tak jako větší část ruského obrněného parku se jedná o vozidlo sovětské provenience, jehož výroba byla ukončena v roce 1989. Jedná se o nástupce BRDM-1 se silnější výzbrojí a snadnější manévrovatelností i pohyblivostí. Vyrobeno bylo 7 200 kusů. Stroj se ukázal jako levný a schopný kolový systém, jenž doposud slouží v zemích celého světa. BRDM-1 bylo vyrobeno přes deset tisíc kusů. Jeho nevýhodou bylo, že střelec se musel vystavit nepřátelské palbě, neměl noční vidění a soudobě důležitou ochranu proti následkům použití zbraní hromadného ničení.
BRDM-2 má vylepšené obojživelné schopnosti, výkon na silnici i v terénu a lepší výzbroj. Dostal ochranu NBC (proti nukleárnímu, biologickému a chemickému nebezpečí) a především noční vidění. Motor byl přesunut do zadní části vozidla. Byla přidána věž, která je mechanicky ovládána uvnitř vozu s kulometem KPTV ráže 14,5 mm. Velkou výhodou vozidla je jeho agilita. Podvozek je 4x4. Kola jsou hodně vzdálená od sebe a mají hydraulické tlumiče. Řidič může ovládat tlak vzduchu v jednotlivých pneumatikách. Světlost je velmi vysoká a celkově je vozidlo mobilně velmi schopné.
Pancíř se pohybuje od 3 do 14 mm. Čelo věže má tloušťku 10 mm a její záda i boky 7 mm. Nejsilnější fyzická ochrana je vepředu korby, kde dosahuje 14 mm. Jde o klasickou svařovanou konstrukci, která už dnes rozhodně neochrání kompletně vozidlo před ručními zbraněmi větší ráže. Osádka je složena z řidiče, střelce, asistenta řidiče, jenž má na starosti navigační systém, a velitele. Věž nemá průlez a z vozidla je výstup jen na přední straně, což ho z bezpečnostního hlediska činí poměrně nedostatečným.
Hlavní zbraň je koaxiálně svázána s kulometem PKT ráže 7,62 mm, ten má k dispozici 2 000 nábojů (KPTV jich má 500). Některé verze mají místo kulometů nainstalovány protitankové nebo protiletadlové systémy. BRDM-2 má benzínový motor V-8 řady GAZ-41 a výkon 140 koní s maximální rychlostí 100 km/h na silnici a dojezdem 750 kilometrů. Váží sedm tun. Později modernizovaná vozidla dostala výkonnější motor. Je obojživelné a ve vodě používá čtyřlopatkový šroub. Nevýhodou je vysoká spotřeba motoru, nedostatečná ochrana a pohodlí osádky a výstup vpředu.
Vozidla byla nasazena v Afghánistánu, arabsko-izraelských válkách. Američané ho ukořistili v roce 1983 při invazi na Grenadu a bylo použito i v roce 1991 iráckou armádou. I přes nesporné mobilní schopnosti se jedná o beznadějně zastaralé vozidlo. Nemá řídící systém, žádný radar a žádné prvky aktivní ochrany. Pokud není chráněno nějakou PVO, nemá vůbec žádnou šanci. Osazení, jež je vidět na fotce výše, asi operátorovi PVO ztíží zaměření, ale není zárukou bezpečnosti. Jedná se o doslova symptomatický případ pravěku v dnešním konfliktu. Osádka je trvale vystavená smrtelnému nebezpečí.
Zdroj: Military Factory