Autor fotografie: Boevaya mashina / Wikimedia Commons / CC BY-SA|Popisek: M RLM-ME VHF radar
Radarové systémy jsou dlouhodobě nedoceněnou klíčovou složkou moderních armád, jejich cena je astronomická, podléhají nejpřísnějšímu utajení a jakýkoli zásah je velmi cenný.
Média se většinou věnují ztrátám známější bojové techniky. Články se hemží likvidací T-90M, T-80BVM, BMP, Leopardů nebo Abramsů. Likvidace radarových kompletů jde trochu stranou a to i z toho důvodu, že se jedná o poměrně málo časté události. Přesto jich Moskva ztratila již poměrně velké množství, o ukrajinských ztrátách v tomto segmentu se prakticky neví. A jedná se o odpisy, které lze nahradit neporovnatelně hůře než MBT nebo BVP. Ceny kompletů jdou do desítek milionů dolarů a technologická náročnost výroby je veliká. V kombinaci se stavem ruského vojensko-průmyslového komplexu se jedná o velký problém, obzvlášť při neschopnosti nahradit západní elektronické komponenty.
NEBO-SVA je pro Rusy cenným prostředkem na Ukrajině
Velké přehledové radary a radary protivzdušné obrany jsou na Ukrajině i jinde zcela klíčovou složkou ozbrojených sil. Při moderním způsobu válčení je právě takový radar nejčastěji prvním, který upozorní na blížící se nebezpečí. Mimo jiné v tom tkví vysoká nebezpečnost F-35, které kupuje AČR. Letadlo má vysoce výkonné radary AESA s dosahem stovek kilometrů ve vzduchu i na zemi. A F-35 je samo o sobě řídícím systémem. I řešený ruský radar NEBO-SVA je napojený na řídící systém, ale jeho parametry jsou horší než u samotných F-35, nemluvě třeba o AWACS Boeing E3 Sentry.
Ruský NEBO-SVA je jednoúčelová záležitost protivzdušné obrany. Je nezbytné, aby byl napojený na řídící systém, který přejímá údaje o zachyceném prostředku a dále je zpracovává. Radar poskytne souřadnice, rychlost a směr letu objektu. Ale vzhledem k tomu, že pracuje ve vysokých frekvencích (VHF) má značné potíže s identifikací objektu, to je jeho značná nevýhoda. V médiích jsou obecně vzývány americké radary AESA, ale Rusové je mají také. NEBO-SVA je prvním ruským radarem s touto technologií pracující s aktivní anténou s elektronicky skenovaným polem.
HIMARS jako kat ruského NEBO-SVA
Na níže přiloženém videu ze sociální sítě X se nachází právě systém NEBO-SVA. Podle popisku se stal terčem ukrajinského MLRS HIMARS. Příspěvek mluví o zničení radaru, ale výbuch rakety je poměrně vzdálený od vozidla a je otázkou, k jak fatálnímu poškození došlo. Radar má základní pancéřovou ochranu, ale je rozložený a jeho schopnost odolat střepinám z 227mm střely moc vysoká nebude. Přesto s největší pravděpodobností zničen nebyl. Celá situace je natočena ze vzduchu pomocí UAV, které zřejmě ruský systém i objevilo. Opět jen jeden z důkazů, že před drony není na Ukrajině v bezpečí vůbec nic.
Podle APS by právě vysokofrekvenční radary měly patřit mezi nejúčinnější prostředky při detekci stealth letadel a Sovětský svaz byl do jisté míry průkopníkem v této oblasti. Rusko navázalo s tím, že požadavky na Výzkumný ústav radiotechniky v Nižném Novgorodu se týkaly právě především neviditelných letounů. V zadání šlo o propojení se systémy protivzdušné obrany S-300 a S-400. Radar je instalován na podvozcích Ural nebo Kamaz. Jeden z nich byl prokazatelně zničen na konci května 2024 bezpilotním prostředkem Ukrajinců na Krymu.
Ukrajinská UAV se nepářou nejen s NEBO-SVA
NEBO-SVA detekuje vzdušné prostředky na vzdálenost 380 kilometrů, je schopen je sledovat od vzdálenosti 180 kilometrů a to až do výšky 100 km. Takže jeho určení je nepochybně i proti balistickým střelám. Přestože to není potvrzené, bude spolupracovat i s nejnovějším ruským systémem S-500. U toho se stále silněji spekuluje o tom, že první kus byl již zničen na Krymu. Obecně Rusové uvádějí především vysokou úspěšnost radaru proti letectvu. A jeho určení jistě bylo i proti přicházejícím F-16 z Evropy. V každém případě i poškození NEBO-SVA je pro Rusy nepříjemné. Ztráty Kremlu rostou a schopnost tato cenná zařízení nahradit je minimální. Stejně jako třeba u sestřelených AWACS A-50 Berijev.