HISTÓRIA: Panzerkampfwagen II Sdkfz 121

HISTÓRIA: Panzerkampfwagen II Sdkfz 121
Autor: By MWAK - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2152168|Popisek: PzKpfw II Ausf. C
28 / 09 / 2016, 10:30

Ľahký tank Panzer II mal byť podobne ako starší typ tank Panzer I pôvodne len provizórnym, riešením a akýmsi medzistupňom vo vývoji k plánovanému tanku Panzer III a Panzer IV.

Model: Panzer II model C
Trieda: Ľahký tank
Boj. hmostnosť: 9 500 kg
Posádka: 3 muži
Rozmery v m (d/š/v): 4,81/2,28/2,02

Závody Krupp, Henschel a MAN intenzívne pracovali na návrhu konštrukcie 10-tonového tanku, ktorý sa pre utajenie skutočného plánu oficiálne nazýval „poľnohospodársky ťahač 100“. Velenie Wehrmachtu sa napokon rozhodlo pre model, ktorý vypracovali konštruktéri zo závodov MAN, z neho prvé kusy dodali nemeckým jednotkám v roku 1935. Podvozok tvorilo šesť malých pojazdných kladiek a jeden nosník. V závodoch MAN z nich vyrobili len niekoľko kusov. Definitívnu podobu s piatimi pojazdnými kladkami strednej veľkosti dostal Panzer II až potom,keď zostrojil model A. Tento tvar sa zachoval aj v ďalších typoch model B, C a F, ktoré sa líšili len hrúbkou a spôsobom opancierovanie. Panzer II model D a E mal zabudovaný Christieho podvozok so štyrmi veľkými pojazdnými kladkami a výkonnejším motorom. Dosahoval rýchlosť až 50 km/h a patril do kategórie rýchlych tankov. Konštrukcia tankov radu II bola síce dobrá, no na ich opancierovaní a výzbroji sa dalo ešte veľa zlepšovať. Napriek tomu ich pravidelne nasadzovali do boja až do roku 1941. Potom sa väčšinou používali len na prieskumné účely. Ľahký tank Panzer II model L bol zostrojený špeciálne ako prieskumný tank no výrobné haly opustilo len niekoľko kusov. Na báze tanku Panzer II boli skonštruované ohňometné tanky (Flamingo) a ponorné tanky, s ktorými Wehrmach počítal v plánoch vylodenia vo Veľkej Británii. Oveľa úspešnejšie a známejšie boli protilietadlové a delostrelecké samohybné lafety Marder a Wespe.

Motor: Maybach HL 62 TRM, radový 6-valcový, benzínový, chladený vodou, 6 190 cm3, 140 HP (103,4 kW)
Hmotnosť na jednotku výkonu: 14,7 HP/t
Max. rýchlosť: 40 km/h na ceste,
19 km/h v teréne
Akčný rádius: 150 km na ceste,
100 kmv teréne 
Výzbroj: 2x kanón bojového vozidla KwK 40 kalibru 2 cm, 1x guľomet MG-34 kalibru 7,92 mm
Opancierovanie: 5-30 mm
Brodenie: 92 cm

Autor: Róbert Földes

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace