HISTÓRIE: Stíhací letoun Jak-3

HISTÓRIE: Stíhací letoun Jak-3
Autor: CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=921140|Popisek: Moderná replika Jaku-3M
19 / 10 / 2016, 14:00

Jedná se o jednomístný jednomotorový stíhací letoun, první bojový letoun z konstrukční kanceláře Alexandra Sergejeviče Jakovleva.

Jak-1 byl výsledkem soutěže z roku 1938 o nový stíhací letoun pro sovětské letectvo. Jeho první let se uskutečnil 1. ledna 1940, přičemž prototyp v té době nesl označení I-26. Tento prototyp dosáhl při zkouškách rychlosti 586 km/h, což byl v dané době dobrý výkon. Nechyběly ani dobré letové vlastnosti a proto se ještě v roce 1940 rozběhla sériová výroba.

Jak-1 byl pro Sovětský svaz v mnoha ohledech obrovským krokem vpřed, co se vývoje letadel týče, ale přesto byl neustále vylepšován a vznikla tak řada verzí, například:

  •  Jak-1B – zkrácená ocasní plocha a překryt kabiny, umožňující panoramatický výhled o 360°
  •  Jak-1M – snížená hmotnost a použití motoru VK-105 PF, snížený hřbet trupu za kabinou a další úpravy, které měly za následek zlepšení letových vlastností

Zajímavosti:

  • Letouny z konstrukční kanceláře A. S. Jakovleva tvořily 58% všech vyrobených letounů v SSSR během Velké vlastenecké války
  • Přes své dobré výkony postrádal Jak-1 řadu vymožeností, která v dané době byla již standardem, za což mohla snaha o jednoduchost konstrukce a snadnost výroby
  •  Z výzbroje ruského letectva byl stažen v roce 1950, ale přesto je v Rusku Jak-1 vyráběn dodnes, ale již s americkými motory a pro vybrané klienty

Bojové nasazení:

• Velká vlastenecká válka – na straně Sovětského svazu proti Německu a jeho spojencům
• Velká vlastenecká válka – u francouzské jednotky Normandie-Niemen (tito piloti údajně tvrdili, že následný Jak-3 je nejlepší letoun, s jakým kdy létali)
• Velká vlastenecká válka – na straně dalších spojenců Sovětského svazu, například Poláků

Rozměry 

rozpětí: 10,25m

délka: 8,48m
nosná plocha (m2): 17,15,

Technické údaje:

pohonná jednotka: motor Klimov M-105P o výkonu 809 kW
max. rychlost (km/h): 600
dostup (m): 10 050
dolet (km): 820
prázdná hmotnost (kg): 2330
vzletová hmotnost (kg): 2895

Výzbroj:

1x 20 mm kanon ŠVAK střílející osou vrtule
2x 7,62 mm kulomety ŠKAS nad motorem
případně
2x 100 kg bomby, nebo
6x raketa RS-82 ráže 82 mm

Zdroje: Wikipedia, YouTube.com, Forum.valka.cz, 2.svetová vojna 1939-1945

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace