HISTÓRIE: Ťažký tank Char B1-Bis

HISTÓRIE: Ťažký tank Char B1-Bis
13 / 09 / 2016, 14:00

Prinášame vám článok o francúzskom tanku z druhej svetovej vojny. Tento tank bojoval vo Francúzsku, Balkáne, v ZSSR a pri invázii v Normandii.

Prednosťou tohto tanku bolo jeho opancierovanie, ktoré v niektorých častiach korby a nadstavby dosahovalo hrúbku až 60 mm. Preto ho nemecké kanóny PaK kalibru 3,7 cm nedokázali prebiť a nemeckým obrneným vozidlám sa to darilo len výnimočne. Iba protilietadlový kanón Flak kalibru 8,8 cm si s nimi vedel poradiť. Slabinou B1 Bis bol kryt chladiča a aj samotný chladič na ľavom boku tanku.

V roku 1940 nasadila francúzska armáda približne 400 tankov Char B1-bis. Tank Char B bol vyzbrojený krátkym kanónom L/17 kalibru 7,5 cm a dvojičkovým guľometom v korbe. Dosah otáčavosti kanóna bol obmedzený a pri mierení sa muselo otáčať celé vozidlo. To bol jeden z dôvodov, prečo bol tank Char B vybavený na vtedajšie pomery modernou hydrostatickou prevodovkou. Ešte jeden dvojičkový guľomet bol osadený vo veži vozidla. Po vyrobení 35 tankov s týmito parametrami zmenili koncepciu sériovej výroby na výrobu verzie B1-bis.

Tento stroj mal výkonnejší motor, silnejšie opancierovanie a okrem kanóna kalibru 7,5 cm v korbe ešte aj kanón kalibru 4,7 cm vo veži. Keď Wehrmacht tieto tanky ukoristil, často ich využíval ako výcvikové vozidlá, a to pod nemeckým označením Panzerkampfwagen B1(f). Asi 60 ich bolo prezbrojených na plameňometné tanky a nasadených na východnom fronte. Boli upravené tak že z korby odstránili 7,5 cm kanón, a na jeho miesto nainštalovali hlaveň plameňometu. Veža s kanónom kalibru 4,7 cm sa ponechala v pôvodnom stave. V zadnej časti podvozkovej vane bol umiestnený kanister so zápalnou zmesou.

Bol navrhnutý aj tank Char B1 ter ktorý mal korbu viac zaoblenú, mal zosilnené pancierovanie, vylepšenú lafetáciu dolného kanónu v korbe a lepší 350 hp motor Renault. No sériovej výroby sa už tento typ nedočkal.Boli vyrobené len 3 prototypy. Tanky Char B1-bis sa zúčastnili bojov vo Francúzsku, Balkáne, v ZSSR a pri invázii v Normandii.

Používaný: 1936-1940 (Francúzsko), 1944-1945 (Slobodné Francúzske sily)
Navrhnutý: 1921-1934
Boj. hmotnosť: 32 000 kg
Osádka: 4 muži
Rozmery v m (d/š/v): 6,37/2,5/2,79
Motor: Renault radový 6- valcový, benzínový, chladený vodou, 16 500 cm3, 300 HP (220,8 kW) (zhruba ako 4 osobné automobily)
Hmotnosť na jednotku výkonu: 9,4 HP/t
Maximálna rýchlosť: 25 km/h na ceste
Akčný rádius: 150 km na ceste, 100 km v teréne
Palivová nádrž: 400 l
Výzbroj: kanón SA 34 L32 kalibru 4,7 cm vo veži, koaxiálny guľomet kalibru 7,5 mm, guľomet kalibru 7,5 mm, guľomet kalibru 7,5 mm v korbe
Opancierovanie: max. 60 mm
Brodenie 75 cm

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace