HMS Queen Elisabeth - F-35B námořní pěchoty Spojených států (2021)

HMS Queen Elisabeth - F-35B námořní pěchoty Spojených států (2021)
14 / 05 / 2019, 10:00

Na nové britské letadlové lodi HMS Queen Elisabeth bude v roce 2021 umístěna peruť americké námořní pěchoty vyzbrojená letouny F-35B. Jde o historicky první nasazení tohoto druhu, a podle generálporučíka námořní pěchoty Ruddera by se mohlo stát vzorovým a standardním. Z paluby letadlové lodě, která vstoupila do služby v prosinci 2017, budou Američané operovat bok po boku s Brity.

Queen Elisabeth je mateřskou letadlovou lodí s konvenčním pohonem, rychlostí 25 uzlů a výtlakem 65600 tun. Na plubě může nést 50 letounů, a na první pohled se vyznačuje nezvyklým uspořádáním dvou věží na pravoboku. Její letecká skupina by se měla skládat ze 36 letounů F-35B, tedy verze Lightingu II s charakteristikou STOVL (short take-off and vertical landing, krátký vzlet a svislé přistání), a 14 vrtulníků (kromě Chinooku jsou uváděny také útočné vrtulníky Apache, víceúčelové Merlin HM1 nebo Wildcat AH1 a další). Hangáry lodi jsou schopné pojmout také letouny V-22 Osprey.

Letadlová loď zahájí před svou první misí výcvikovou plavbu v britských vodách na přelomu let 2020 a 2021. První operace F-35B americké námořní pěchoty už má loď za sebou: koncem roku 2018 testoval několik týdnů na její palubě Lightning II major Lippert. Peruť určená k nasazení z paluby britské lodi již byla vybrána, ale velení námořní pěchoty ještě detaily neoznámilo. Podle oficiálních prohlášení jde o mezník potvrzující vysokou úroveň interoperablity mezi americkými a britskými ozbrojenými silami. V kontextu úsporných opatření na britské straně to nicméně může také působit jako svého druhu z nouze ctnost.

V každém případě nebude Královské námořnictvo jediným neamerickým námořnictvem, které nasadí z paluby své letadlové lodi bojové letouny F-35B. Italská Marina Militare plánuje pořídit 15 těchto letounů (dalších 15 hodlá pořídit Itálie pro letectvo spolu se 60 letouny verze F-35A), a plánuje jimi nahradit dosavadní AV8B Harriery. Ty nasazuje z paluby letadlových lodí Cavour a Giuseppe Garibaldi (kterou má nahradit v roce 2022 vrtulníková výsadková loď Trieste). A japonské námořnictvo (JMSDF – Japanese Maritime Self-Defence Force) s nimi počítá pro vrtulníkové torpédoborce třídy Izumo, s jejichž úpravou pro nasazení tohoto typu letounů dala japonská vláda souhlas koncem minulého roku.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace