Hořké překvapení pro Brity: Obrněná vozidla Ajax nezdolávají ani jednoduché překážky a jsou příliš hlučná. Armáda chce v programu pokračovat dál

Hořké překvapení pro Brity: Obrněná vozidla Ajax nezdolávají ani jednoduché překážky a jsou příliš hlučná. Armáda chce v programu pokračovat dál
Autor: flickr.com (CC BY-SA 2.0)|Popisek: Obrněné vozidlo Ajax
06 / 06 / 2021, 13:00

Na obrněná vozidla Ajax hodlají Britové v dalších letech spoléhat. Nicméně se při testech objevila celá řada technických nedostatků vozidel.

Obrněná vozidla Ajax mají v budoucnu tvořit významnou složku britských pozemních sil. Ajax je vyvinut z obrněného bojového vozidla ASCOD 2, který používají španělské a rakouské ozbrojené síly. První testovací vozidla byla Velké Británii dodána už v roce 2017. Britská armáda si celkově postupně pořídí 589 vozidel v šesti verzích v celkové hodnotě 3,5 miliardy liber. Ajaxy prošly již dříve komplexní revizí v rámci již dříve uveřejněné detailní analýzy britských obranných kapacit (SM informoval) a ministerstvo obrany a armáda s obrněnými vozidly počítá dál.

Při testech však vykázaly Ajaxy poměrně dost technických nedostatků, které britské vojenské špičky překvapily. Vozidlo není například schopné zdolat i jednoduchou překážku, která je vyšší než 20 cm, vojáky trápil při testech také nadměrný hluk a nepřiměřené vibrace vozidla. Jak bylo také zjištěno, Ajax není schopen střelby za jízdy. Britům nicméně dělá hlavně starost prozatimní neschopnost vozidla zdolat tak nízkou překážku, což je u pásového vozidla na pováženou.

Aby toho nebylo málo, v současné ,,podobě" není vozidlo schopné vyvinout rychlost vyšší než 30 km/h, přitom je navrženo tak, aby dosáhlo dvojnásobné rychlosti - přes 60 km/h. Právě restrikce týkající se rychlosti byla způsobena nadměrnými vibracemi vozidla, v němž mohla během testů strávit posádka jen 90 minut. Testy vozidel tak musely být přerušeny vzhledem k bezpečnostnímu aspektu a hledá se nejvhodnější řešení, jak zmíněné technické nedodělky napravit. Britské ministerstvo obrany bude technické potíže vozidla řešit i s jeho výrobcem.

Obrněná vozidla Ajax stačila již v minulosti vzbudit pozornost, a to v negativním ohledu. V roce 2019 se ukázalo, že již s první várkou objednávky na 589 vozidel Ajax byly problémy. Nyní dokumenty zveřejněné na základě zákonů o svobodném přístupu k informacím ukazují, že dodavateli, americké společnosti General Dynamics, bylo přesto za rok do dubna vyplaceno 577 milionů liber. Tento fakt kritizovala poslankyně Meg Hillierová, která předsedá výboru pro veřejné účty. ,,Je mimořádné, že tato částka byla vyplacena společnosti, která selhala v dodávkách," prohlásila Hillierová.

A rozladění dávají najevo také ministři vlády. Ti prý nejsou spokojeni se smlouvou, kterou podepsala vláda Davida Camerona, přičemž jeden zdroj naznačuje, že platby nejsou vázány na dodávku funkčních vozidel.

Armáda si Ajax vybrala v roce 2010 a podle smlouvy podepsané o čtyři roky později měla být první vozidla dodána v roce 2017. Tento cíl nebyl splněn a program tak trpí letitým zpožděním. Jiným problémem vozidel Ajax je tak postupné zastarávání vzhledem k započetí jejich vývoje a výroby, ale především jejich cena.

Nicméně jak už jsme uvedli na jiném místě, armáda chce každopádně i přes značně kritické hlasy pokračovat v programu dál, což potvrdil i mluvčí britského ministerstva obrany. Armáda se nyní bude muset soustředit na odstranění nedostatků. Jak také sdělil mluvčí ministerstva obrany, armáda se zaměřuje na dosažení počáteční operační schopnosti. To, zda se tak stane už během léta 2021, jak je naplánováno, je však vzhledem k výše uvedeným potížím s otazníkem.

 

Zdroj: The Sunday Times, standard.co.uk

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace