Všechny samohybné houfnice CAESAR na Ukrajinu, takže AČR asi opět nic

Všechny samohybné houfnice CAESAR na Ukrajinu, takže AČR asi opět nic
foto: KNDS / Public domain/CAESAR

AČR měla v létě dostat první kolové houfnice CAESAR na podvozku Tatra, ale vzhledem k prohlášení francouzského prezidenta Emanuela Macrona se dávka opět odloží.

Již na konci loňského roku měly vrcholit vojskové zkoušky samohybných houfnic CAESAR v AČR. I přes navýšení výroby v KNDS France na dvanáct kusů měsíčně k dodávce nedošlo. Emmanuel Macron se stále více koncentruje na pomoc napadené Ukrajině a AČR musí čekat. Asi je nutné podotknout, že Ukrajina samohybné houfnice potřebuje mnohem víc než Česká republika a rozhodnutí Paříže je třeba respektovat. Polský WPtech aktuálně přinesl informaci o tom, že Emmanuel Macron deklaroval fakt, že veškerá letošní produkce houfnic CAESAR půjde na Ukrajinu. To by s největší pravděpodobností znamenalo, že AČR se letos nedočká a bude dále cvičit se systémy DANA, což se v Jincích děje poměrně pravidelně.

Početně č. 1 mezi západními samohybnými houfnicemi na Ukrajině  

 

Část dodávek CAESARů je financována Francií, část Ukrajinou nebo mezinárodní koalicí. Již teď má podle Defence Express Kyjev k dispozici minimálně 78 kompletů a pokud je tedy roční produkce KNDS 144 kusů, pak se stane CAESAR bezkonkurenčně nejčastější samohybnou houfnicí na Ukrajině, která hravě předčí poskytnuté systémy Archer, PzH 2000, AHS Krab, AS90, RCH 155 a naše komplety DITA. Početnější budou zřejmě jen ukrajinské Bohdany, kde se měsíční výroba blíží k neuvěřitelným čtyřiceti kusům. Evropa může jen zírat s otevřenou pusou. 

Archer

Diskutované téma u kvůli AČR

 

Pochopitelně je CAESAR cílem celé řady komentářů a hodnocení. Jednak kvůli intenzivnímu nasazeni na Ukrajině a také kvůli tomu, že si houfnici zakoupila AČR. Jestli se něčím CAESAR od moderní konkurence odlišuje, pak je to poloautomatické nabíjení. Svět směřuje k automatizaci a plné digitalizaci. Aktuálně asi nejlepší kolovou houfnicí je RCH 155 na velmi kvalitním podvozku Boxer, která zvládá střelbu za jízdy. O první místo mezi pásovými houfnicemi si aktuálně řekla NEMESIS od GDELS, která taktéž pálí za pohybu a zřejmě strčí německou PzH 2000 do kapsy. 

Jinak moderní CAESAR

 

CAESAR jinak parametrově zcela stíhá své konkurenci. Podle The National Interest je verze 6x6, není na podvozku Tatra, lehká, pojme až osmnáct střel a v případě nouze ji obsluhují pouze tři osoby, normálně pět. Má dostřel přibližně 42 kilometrů při použití střely ERFB (Extended Range, Full Bore) a více než 50 kilometrů při použití raketových granátů. Kadence je šest ran za minutu a systém může pálit v režimu MRSI, tedy více střel najednou s dopadem ve stejný čas a na stejné místo. CAESAR je navíc velmi rychlý. Dokáže se připravit ke střelbě během dvou minut a složit za šedesát sekund. Velmi důležitá vlastnost kvůli antibateriovým radarům.

CAESAR

Úspěch samohybné houfnice CAESAR na Ukrajině 

 

Na počátku konfliktu na Ukrajině se hodně neslo, že poloautomatika je hodně citlivá na tamní přírodní podmínky. Stížnosti odezněly a v KNDS problém zřejmě vyřešili, protože objednávky jsou opravdu velké. Nedávná analýza pro francouzské Národní shromáždění přinesla velmi zajímavé informace. Francouzi poukazují na relativně malé ztráty houfnice CAESAR oproti konkurenci, mají být až třikrát menší. Druhým důležitým faktorem je dostupnost systému na bojišti, kdy u francouzské houfnice činí 60 %. U PzH 2000 je to jen 32 procent a u švédských Archerů 39 %. To je připisováno právě poloautomatickému režimu, který umožňuje více oprav přímo na místě. 

Emmanuel Macron mohl myslel variantu CAESAR 6x6

 

Nízké ztráty u varianty 6x6 jsou zdůvodňovány její velikostí a hmotností. Samohybná houfnice váží necelých 18 tun oproti 52 tunám u PzH 2000 nebo 34 tunám u Archeru na Volvu 6x6. CAESAR zanechává menší stopu a lze ho lépe ukrýt. To se ovšem netýká verze pro AČR, která je 8x8 na podvozku Tatra. Je ještě otázkou, zda Emmanuel Macron neměl na mysli pouze verze 6x6 pro Ukrajinu a naše CAESARY už v létě přijdou. CAESAR je určitě zajímavý a poloautomatiku nelze odsuzovat. Plná automatizace skutečně přináší mnohem vyšší nároky na servis a často zvyšuje poruchovost. Zdá se, že na Ukrajině se to potvrzuje. 

 

Tagy