Houfnice DANA M1M a M2 – nadčasová koncepce v modernizované podobě

Houfnice DANA M1M a M2 – nadčasová koncepce v modernizované podobě
Popisek: houfnice DANA M1M
07 / 10 / 2017, 09:00

Samohybné houfnice vždy hrály, a i nadále budou hrát velmi důležitou úlohu mezi pozemními prostředky palebné podpory.

Modernizované české houfnice DANA, které vzniknou ve spolupráci několika českých podniků v čele s kopřivnickou Tatra Trucks, budou v tomto směru pro českou armádu významnou posilou. Jejich unikátnost spočívá především v tom, že se jedná o kolové houfnice, které poskytují plnou ochranu posádky při přesunech i střelbě a mají schopnost automatického nabíjení.

Tato koncepce není zcela běžná, je charakteristická pouze pro několik málo typů kolových houfnic, jako jsou například samohybné houfnice typy Zuzana, G6, Archer či Nora. U většiny poloautomatických samohybných kolových houfnic, jako jsou například CAESAR či ATMOS, musí posádka při střelbě opustit vozidlo a ručně nabíjet, což představuje významný bojový hendikep.

Zakázku na modernizaci 33 původních samohybných houfnic DANA vz. 77 pro českou armádu získala společnost Tatra Trucks a s dodávkou vylepšených zbraní české ministerstvo obrany počítá v letech 2018 až 2020. Houfnice DANA vz. 77 sice v minulosti představovala technologickou špičku, v současné době ovšem její výkony a parametry neodpovídají nejnovějším požadavkům na uplatnění na bojišti.

Modernizace původních houfnic DANA vz. 77 na standard DANA M2 je z ekonomického i logistického hlediska pro českou armádu velmi výhodná, protože tím získá moderní dělostřelecký systém za cenu nesrovnatelně nižší, než by bylo pořízení zcela nových dělostřeleckých prostředků. 

houfnice DANA

Navíc armáda disponuje velkým množstvím původní munice, což také představuje významný ekonomický aspekt. Cena nové munice ráže 155 mm přesahuje i 1000 dolarů za kus (podle výrobce, množství objednaných kusů, rychlosti dodávek atd.). Za nákup adekvátního množství nové munice by tak Armáda ČR musela vynaložit desítky milionů dolarů. Nicméně AČR nerezignuje na kompatibilitu se standardy NATO. Vedle modernizace houfnic DANA také počítá s pořízením 17 nových houfnic ráže 155 mm NATO.

Mezi hlavní přednosti modernizovaných houfnic DANA M1M i M2 patří lehký kolový podvozek, lepší ovladatelnost vozidla a vylepšená dynamika. DANA M1M i M2 mají modernizovanou kabinu posádky, jež umožňuje větší výhled, posádka má k dispozici také nezávislou klimatizaci, topení a výkonnější filtroventilaci. Nové je vnější osvětlení vozidla se systémem BLACKOUT, které zajišťuje vyšší bezpečnost v noci, v kolonách a provozu na pozemních komunikacích, včetně lepšího světelného maskování.

Co se týče bojových schopností, DANA M1M i M2 má oproti své předchůdkyni vyšší dostřel, který činí 25,5 km. Přesnost palby zajišťuje nový balistický počítač a elektronický systém řízení palby, který může spolupracovat s digitálními systémy řízení a velení (C4I systémy), tedy i těmi, které pro dělostřelecké a raketové systémy používá česká armáda. K lepší přesnosti palby pak přispívá i inerciální navigační zařízení a nové telekomunikační systémy.

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace