Autor fotografie: Christopher / CC BY 2.0 / Wikimedia Commons|Popisek: AMARG
Téměř 4 000 vyřazených letadel, které kdysi vládly obloze, nyní odpočívá v obrovském arizonském komplexu. Spočinuly zde jedny z nejznámějších vojenských celebrit, jako například legendární bombardér Enola Gay a Bockstar B-29 nebo i ikonický Lockheed SR-71 Blackbird.
V nehostinné arizonské poušti, v areálu letecké základny Davis-Monthan v Tucsonu, se nachází místo, které fascinuje i děsí: největší letecký hřbitov na světě. Tento rozlehlý areál spravovaný 309. skupinou pro údržbu a regeneraci letadel (AMARG) se rozprostírá na více než 2 600 akrech a uchovává téměř 4 000 převážně armádních vyřazených letadel. Jak informuje portál TheWarHistory, tento „hřbitov“ není jen místem posledního odpočinku pro letadla, ale také klíčovým centrem, kde se letadla opravují a připravují pro další možné využití v budoucnu.
Největší hřbitov armádních letounů na světě - AMARG
AMARG se může pochlubit pestrou sbírkou letadel, které mapují celou historii letectví. Od starých bombardérů z druhé světové války přes moderní stíhačky až po obří transportní letouny. Tato sbírka je opravdu unikátní. Suché pouštní klima Tucsonu je ideální pro uchování těchto strojů, protože zabraňuje korozi a zajišťuje, že letadla zůstanou v dobrém stavu pro případné další využití, popsal Business Insider. Mnoho z těchto letadel má za sebou bohatou operační minulost, ať už šlo o vojenské mise nebo civilní lety, a nyní slouží jako zdroj důležitých náhradních dílů.
Systematické třídění letadel v AMARG
V AMARG jsou letadla pečlivě tříděna podle jejich stavu a potenciálního budoucího využití. Letadla typu 1000 jsou uchovávána pro dlouhodobé skladování a mohou být znovu uvedena do provozu, pokud je potřeba. Letadla typu 2000 slouží jako zdroje náhradních dílů, z nichž se těží cenné komponenty pro udržení provozuschopnosti jiných strojů. Letadla typu 3000 jsou udržována v téměř letuschopném stavu, čekají na přepravu, prodej nebo další využití. Nakonec letadla typu 4000 jsou zbavena všech použitelných dílů a jsou určena k sešrotování a recyklaci, informoval portál Airplane Boneyard.
Náhradní díly na frontu, U.S. AirForce a AMARG
Jednou z klíčových funkcí AMARG je získávání náhradních dílů. Každý rok jsou tisíce dílů demontovány z uložených letadel a odesílány mimo jiné i vojenským jednotkám po celém světě. Tento proces nejenže šetří náklady, ale také zajišťuje dostupnost kritických komponentů. Například podle zjištění portálu Airplane Boneyard, získal AMARG v roce 2012 více než 10 000 dílů v hodnotě 472 milionů dolarů, a to hlavně díky dílům z letadel Airforce jako F-15, B-1B, F-16, C-5 a C-135, které byly nežádanější. Jediným námořním letadlem v první desítce by Lockheed P-3 Orion, který se umístil na šestém místě
Většina letadel je vojenských. Pocházejí z amerického letectva (U.S. Air Force), námořnictva (U.S. Navy), armády (U.S. Army) a námořní pěchoty (U.S. Marine Corps). AMARG se neomezuje pouze na skladování a demontáž letadel, ale věnuje se také jejich opravám a obnově. Některá letadla jsou kompletně renovována a vrácena do služby. Tento proces zahrnuje rozsáhlé opravy a přísné testování. Mezi významné příklady patří transportní letadla C-130 a stíhačky F-16, které byly obnoveny a dokonce prodány zahraničním vojenským silám.
SR-71 na hřbitově AMARG
AMARG není jen skladištěm starých letadel; je to také živé muzeum, které uchovává významné letouny historie. Část známá jako „Celebrity Row" vystavuje historicky důležitá letadla, která nabízejí jedinečnou příležitost nahlédnout do minulosti. I přes nedávné omezení veřejných prohlídek tato výstava stále přitahuje letecké nadšence a historiky z celého světa. Jak informuje web Airplane Boneyard, mezi tisíci uloženými letadly v AMARG jsou některé skutečné legendy. Jedním z nejslavnějších byl legendární letoun Enola Gay, Boeing B-52 Stratofortress, strategický bombardér, který srvhnul atomovou bombu Little boy na Hirošimu. Ale také i boeing Bockstar, který měl na svědomí druhou atomovou bombu, Fat Boy.
Dalším ikonickým strojem „pod zemí” je Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II, přezdívaný "Warthog" pro svůj robustní design a účinnost v blízké letecké podpoře. Neméně významný je průzkumný Lockheed SR-71 Blackbird, kdysi nejrychlejší letadlo na světě, popisuje web Airplaneboneyards a historynet. Pohled na tyto obrovské stroje, seřazené vedle sebe, je jak děsivý, tak fascinující. Připomíná totiž rychlý pokrok v letecké technologii a odkaz těchto létajících gigantů. Rozsáhlá sbírka téměř 4 000 letadel slouží jako jakýsi archiv minulých úspěchů a zároveň klíčový zdroj pro zisk dílů pro obnovu letadel. Podle informací portálu Business Insider se hodnota majetku uloženého v AMARG odhaduje mezi 34 a 35 miliardami dolarů, což podtrhuje význam tohoto zařízení.