Autor fotografie: José Luis Celada Euba / Flickr|Popisek: Ruský vrtulník KA-52 Alligator
Američtí analytici z Think thanku RAND se domnívají, že možný útok Číny na jeho souseda Taiwan by se měl skrze Tchajwanský průliv v Jihočínském moři uskutečnit za pomocí ruských vrtulníků KA-52 Aligátor. Číňanům se zamlouvá jeho taktika a schopnosti.
Podle zprávy americké neziskové organizace RAND zaměřené na výzkum a analýzu celosvětové politiky, která byla publikovaná na konci února 2024, Čína od vypuknutí válečného konfliktu na Ukrajině bedlivě sleduje operace ruských útočných helikoptér Ka-52 Alligator na frontě. Autoři analýzy Lyle Goldstein a Nathan Waechter se na základě analýzy domnívají, že čínští stratégové se v budoucnu pravděpodobně budou chtít z ruských operací na Ukrajině poučit pro případné napadení Taiwanu.
Goldstein a Waecher ve své analýze dále uvádějí, že riziko čínského napadení Taiwanu se každým rokem zvyšuje v souvislosti s přibývajícím počtem incidentů Číny vůči svému ostrovnímu sousedovi. Naposledy se podle informací agentury Reuters k eskalacím mezi oběma zeměmi vyjádřil ve středu 20. března 2024 ministr zahraničí Taiwanu Joseph Wu, který uvedl, že Čína postavila na třech ostrovech mezi pevninou a ostrovním státem vojenskou základnu obrovských rozměrů. Taiwan se však podle Wu i přes zvyšující tlak musí snažit vyřešit spor o oblasti v Jihočínském moři mírovou cestou.
Čína však dlouhodobě podkopává nezávislost ostrovního státu a případný konflikt je podle Goldstein a Waechera možné očekávat do několika málo let. Právě pro útok pevninské velmoci na ostrovní stát by se dle čínských dokumentů měly hodit ruské vrtulníky Ka-52 Alligator. Ty totiž i přes významné ztráty 60 strojů na ukrajinské frontě tvořících téměř polovinu všech těchto helikoptér v ruském arzenálu získaly také množství taktických úspěchů v podobě zneškodnění velkého množství těžké západní techniky.
Bitevní helikoptéra Ka-52 Alligator byla původně v 90. letech minulého století konstrukční kanceláří Kamov navržena jako jednomístný vrtulník. Kvůli velkému vytížení pilotů při jeho testování však bylo nakonec přistoupeno k verzi pro dvoučlennou posádku, která byla do arzenálu ruské armády začleněna v roce 2010. Díky dvěma motorům Klimov TV3-117MVA je helikoptéra schopna pohybovat se rychlostí 300 km/h a její dosah je přibližně 500 km. Mezi její největší přednosti však spíše než samotný výkon stroje vyčnívá kombinace taktiky s jejím technickým vybavením.
Vrtulník KA-52 je vybaven moderními senzory s velmi pokročilým nočním viděním, které helikoptéře umožňují útočit i za noci. Její technika „hit and run” (zaútoč a uteč), při které se piloti na ukrajinské frontě ve velmi nízké výšce nad zemským povrchem přiblížili k nepřátelskému objektu a následně jej zneškodnili, se ještě více osvědčila právě v noci. Kvůli specifickému letu helikoptéry se radarům nepodařilo stroj včas odhalit, a proto nezbýval prostor pro jeho zneškodnění PVO.
Podle čínské analýzy je tak ideální vzdálenost pro tento typ útoku asi 8-10 kilometrů, kdy je vrtulník dostatečně vzdálen od bojového vozidla, aby nebyl spatřen, ale současně může být jeho útok velmi efektivní. Helikoptéry KA-52 by tak při možné čínské operaci mohli podniknout zázemí pro útok pěchoty Tchaiwanský průliv. Také by s jistotou plnily různé transportní nebo přímo útočné mise hluboko do území ostrova, které by měly za cíl zmást nepřítele a případně rozdělit jeho pozornost na více cílů.
Případnému použití těchto konkrétních vrtulníků by podle Goldstein a Waechera nasvědčovala skutečnost, že se Čína v roce 2021 pravděpodobně snažila nakoupit helikoptéry Ka-52 pro své výsadkové lodě typu 075. Pnutí v oblasti Jihočínského moře vnímají také další země, které skrze něj sousedí s Čínou. Jedná se především o Filipíny a Malajsii, které nebezpečí v podobě Číny přizpůsobují svůj vojenský arzenál a snaží se o jeho intenzivní modernizaci.