IDET 2019 - pásové a/nebo kolové samohybné minomety pro AČR

IDET 2019 - pásové a/nebo kolové samohybné minomety pro AČR
09 / 07 / 2019, 10:00

Kromě široce diskutovaných pásových bojových vozidel pěchoty nebo víceúčelových vrtulníků figuruje mezi modernizačními a akvizičními projekty Armády České republiky pro nejbližší budoucnost také pořízení 62 samohybných minometů. Zatím se armáda nevyslovila, zda dá přednost pásovým, nebo kolovým podvozkům. A obě řešení byla představena na letošním IDETu.

V současnosti disponuje minometná baterie 72. mechanizovaného praporu osmi vozidly PRAM S (SPM-85 PRAM), které zůstaly ve výzbroji AČR po rozdělení federace. Čtyři vozidla, postavená na prodlouženém podvozku BVP-1 a vyzbrojená 120mm minometem, dosluhují na Slovensku. Tendr na nová vozidla je plánován na květen 2021 a dodávky pak v letech 2023-2025, přičemž počet nových vozidel naznačuje, že je s nimi počítáno pro minometné baterie všech mechanizovaných praporů.

Finská společnost Patria představila na IDETu 2019 kolové vozidlo NEMO Patria AMV 120mm 8x8, a britsko-švédský koncern BAE Systems uvedl v Brně pásové vozidlo Mjölner využívající podvozku obrněného vozidla CV90, s věží s dvouhlavňovým 120mm minometem. A možností nabízí trh samozřejmě více, mezi dalšími budou pro AČR jistě zajímavé samohybné minomety na podvozu KBVP Pandur II, které během NATO Days 2017 představila společnost Tatra Defence Vehicle ze skupiny CSG.

Armáda požaduje podle dokumentu zveřejněného v červnu 2018 mj. čtyřčlenou osádku, životní cyklus 25 let, ráži 120 mm, automatizovaný systém řízení palby dělostřelectva, a pokud jde o mobilitu, pak chce rychlost na silnici alespoň 70 km/h, v terénu alespoň 40 km/h a leteckou přepravitelnost. O druhu podvozku se nezmiňuje a kapitolu ilustruje kolovým vozidlem od společnosti Patria (aniž by mělo představovat preferenci). A neříká ani, zda dává přednost vozidlu s věží, nebo bez věže.

Současná vozidla PRAM S dosahují rychlosti 63 km/h na silnici, v terénu se pohybují rychlostí okolo 30 km/h, jsou bezvěžová, a kromě hlavní zbraně nesou také protiletadlový kulomet a protitankové řízené střely.

Společnost BAE Systems na IDETu představila vozidlo z výzbroje švédské armády. Mjölner znamená „Thorovo kladivo“ a jde o dvouhlavňový 120mm minomet s hladkým vývrtem, odměrem věže +/- 60° a náměrem 45-85°. Spolehlivý nabíjecí systém umožňuje rychlost palby až 16 ran za minutu. Osádku tvoří čtyři muži: velitel, dva nabíječi a řidič. Bojová hmotnost dosahuje 25300 kg.

Finský samohybný minomet NEMO Patria AMV byl vyvinut společnosti Patria v letech 2005-2007. Má bezosádkovou věž s odměrem 360° a náměrem -3 až 85°, se záložním ručním ovládáním, vyzbrojenou 120mm minometem s hladkým vývrtem hlavně a rychlostí palby 7-10 ran za minutu. Při bojové hmotnosti 32000 kg dosahuje na silnici rychlosti více než 100 km/h. Osádka je tříčlenná.

Z obecného hlediska by dávalo smysl využít především již v armádě existující platformy. A tedy v případě kolového podvozku sáhnout po minometu od Tatra Defence Vehicle, a v případě pásového podvozku by bylo vhodné využít platformy vítěze tendru na pásová BVP – což ovšem u některých nemusí být snadné s ohledem na vývoj, a společnost BAE Systems by tímto měla jistou výhodu, podobně jako General Dynamics, jejíž ASCOD rovněž již v minometné verzi existuje. Je také otázkou, jestli mají mít mechanizované prapory vyzbrojené kolovými BVP pásové samohybné minomety, a obráceně, když se tedy již armáda vydala v tomto ohledu oběma směry.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace