IDET 2023: Izraelská společnost Israel Aerospace Industries - inovace a sofistikovaná řešení pro moderní bojiště

IDET 2023: Izraelská společnost Israel Aerospace Industries - inovace a sofistikovaná řešení pro moderní bojiště
Autor fotografie: CC BY 2.5|Popisek: Jeden ze dvou prototypů stíhacího letounu IAI Lavi
26 / 05 / 2023, 13:30

Na mezinárodní veletrh IDET 2023 zavítala i přední izraelská zbrojovka Israel Aerospace Industries (IAI), která je tradičním dodavatelem moderních technologií a systémů po celém světě.

Pokud bychom měli hovořit o jedné z největších izraelských zbrojovek, nemohlo by nepadnout jméno IAI. Společnost se zaměřuje na výrobu civilních a vojenských letadel, vyvíjí rovněž vojenské systémy pro pozemní a námořní složky. Do jejího portfolia je také zařazen vývoj a produkce dronů, stíhačů a raket, high-tech elektronická řešení. Společnost má v Izraeli velkou tradici, vznikla už v roce 1953 a v roce 2018 evidovala 15 000 zaměstnanců.

Prvním letounem, za jehož vývojem stála IAI, byl lehký  transportní letoun Arava, který vznikal během 60. let. První let se uskutečnil v roce 1969 a byl vyráběn v letech 1972-1988, celkem vzniklo 103 kusů stroje. Za zmínku také stojí izraelská verze francouzského stíhače Dassault Mirage 5, ta dostala název Nešer. První let se konal v roce 1971, stroj byl představen v roce následujícím.

V této souvislosti pak je třeba upozornit na obecně známější izraelský víceúčelový bojový letoun Kfir, který má upravený drak letounu Dassault Mirage 5 s izraelským vybavením a v Izraeli vyráběnou verzí amerického motoru General Electric J79. Veřejnosti se Kfir představil v roce 1975.

V roce 1980 izraelská vláda usoudila, že IAI nabyla již tolik zkušeností, že je schopna vyvinout moderní stíhač, který by tvořil hlavní pilíř izraelského letectva. Projekt dostal název Lavi a zahrnoval v sobě nemalé ambice. Vývoj nového stroje začal na podzim 1982, bylo rozhodnuto, že jej bude pohánět proudový motor Pratt & Whitney PW1120, jenž byl modifikací motoru Pratt & Whitney F100, který v USA poháněl letouny F-15 a F-16.

První let prototypu proběhl 31. prosince 1986. Testovací pilot Menachem Šmul, vzlétl ve 13.21 a během 26 minut trvajícího letu vyzkoušel motor a řízení letounu. Druhý prototyp vzlétl o tři měsíce později. U něj došlo k několika modifikacím: stroj měl vylepšenou avioniku, palivovou nádrž pod trupem a byl také vybavený zařízením pro doplňování paliva za letu.

Když IAI postavila první dva z předpokládaných pěti prototypů, izraelská vláda projekt zrušila kvůli finančním potížím, politickým tlakům a neshodám okolo projektu. Výdaje na projekt dosáhly v roce 1983 celkem 6,4 miliardy dolarů, z nichž 40 % hradila americká a 60 % izraelská vláda. Důležitým faktorem při zrušení projektu byla americká neochota nadále financovat vývoj přímého konkurenta vlastních strojů F-16C/D a McDonnell Douglas F/A-18 Hornet.

Na konci 80. let stoupá IAI zisk a společnost už byla pevně etablovaná v izraelském domácím obranném průmyslu. IAI měla čtyři divize v této době a 17 továren a začíná pracovat na nákladných hi-tech řešeních ve všech svých divizích. IAI vyvinula například bezpilotní letoun Heron. Jedná se o letoun operující ve středních výškách. Modernizovanou a větší verzí tohoto bezpilotního letounu je IAI Ejtan.

IAI rovněž vyvíjí tzv. vyčkávací munici (loitering munition nebo také kamikaze dron), v tomto případě se jedná o Harop. Ten byl poprvé použit v chronické válce o Náhorní Karabach. Haropy, které provozoval Ázerbájdžán, byly například prakticky užity proti autobusům s arménskými vojáky mířící na frontovou linii. Údajně měly sebevražedné drony zničit také arménské velitelské stanoviště.

Z dalších projektů můžeme jmenovat také bezpilotní bojový letoun Harpy, Je navržen k útokům na radarové systémy a optimalizován pro roli potlačení pozemní protivzdušné obrany (SEAD). Za tím účelem je vybaven výbušnou bojovou hlavicí.

Co se týče pozemních obranných systémů, lze jmenovat například protitankové řízené střely Nimrod a LAHAT, námořní systémy zahrnují protilodní střelu Gabriel, hlídkový člun Super Dvora Mk III, z leteckých a kosmických systémů série družic uveďme EROS, Amos a Ofek, systém protiraketové obrany Arrow, vesmírnou nosná raketu Šavit či špionážní satelit TecSAR.

IAI je dnes nepostradatelným článkem v řetězu izraelského obranného průmyslu a tato značka skýtá záruku vývoje moderních systémů ze všech divizí, které dodává firma do celého světa.

 

Zdroj: IAI

 

Tagy článku