foto: Patria, Public domain/Patria AMV XP
Na brněnském veletrhu IDET 2025, který bude zahájen ve středu 28. května, proběhne první ostrý střet mezi dvěma favority, o nichž se hovoří v souvislosti se záměrem Armády České republiky nahradit stávající osmikolové obrněnce Pandur II 8x8 CZ. Představí se jak osvědčená finská Patria AMV XP, tak zbrusu nový prototyp Pandur II EVO.
Modernizaci Pandurů II 8x8 CZ označil náčelník generálního štábu Karel Řehka na dubnové schůzi sněmovního Výboru pro obranu za neperspektivní. Důvodem podle něj je především nízká úroveň balistické ochrany. Cena, která by musela být vynaložena, u vozidel, která přesahují polovinu svého životního cyklu, by nedávala ekonomický smysl. Modernizace by znamenala kromě posílení pasivní a přidání aktivní ochrany a s tím zřejmě související požadavek na silnější pohonnou jednotku také, a nejviditelněji, výměnu izraelské dálkově ovládané zbraňové stanice Rafael Samson RCWS-30, u níž se armáda dlouhodobě potýká s nedostatkem náhradních dílů – a ani její balistická ochrana již nevyhovuje dnešním požadavkům. Padá tím také záměr pořídit stejnou modernizovanou verzi Pandurů II 8x8 CZ pro 44. prapor. Namísto toho budou pořízena zcela nová vozidla pro všechny tři prapory 4. brigády rychlého nasazení.
IDET 2025 bude svědkem dalšího kola souboje Patria vs Pandur
Ve středu 28. května 2025 bude zahájen letošní ročník veletrhu IDET. A z hlediska těžkých kolových obrněných vozidel je na co se těšit, protože budou představeni oba hlavní favorité: Patria AMV XP a Pandur II EVO. Po dokončení studie proveditelnosti, kterou zpracovává Generální štáb AČR, se tak bude opakovat střetnutí starších verzí obou vozidel z let 2006–2009. Jeho výsledkem tehdy bylo pořízení 107 vozidel Pandur II, tedy přibližně poloviny původně zamýšleného počtu, ale také podezření z korupce.

Zmíněná studie proveditelnosti bude hotová oproti původně komunikovanému termínu v polovině roku až koncem letošního roku, a na jejím základě pak bude také rozhodnuto o způsobu akvizice, tedy zda se vláda rozhodne vozidla pořídit formou veřejné soutěže, vozidla pořídí mezivládní dohodou, případně přímo osloví vybraného výrobce. Výrobcem vozidla Pandur II EVO je kopřivnická Tatra Defence Vehicle (TDV) ze skupiny Czechoslovak Group, i když v dané fázi je spíše na místě hovořit o vývojáři vozidla. Jeho prototyp má být představen na IDETu.
A bude zajímavé sledovat argumentační ekvilibristiku, kdy bude Pandur II EVO představován současně jako ověřené vozidlo, protože navazující na stávající Pandur II 8x8 CZ, i zcela nové a moderní řešení, které vyhovuje novým požadavkům Armády České republiky. Přes nesporné zkušenosti TDV v oblasti vývoje a výroby obrněné techniky totiž příliš pro její řešení nehovoří termín, s nímž počítá armáda, tedy první dodávky v roce 2028. Stihnout během tří let dokončit vývoj, výrobu ověřovací série, projít všemi zkouškami a zahájit sériovou výrobu bude velmi obtížným úkolem.
Patria AMV XP: existující řešení, zavedené a ověřené
Proti tomu stojí finská společnost Patria se svým vozidlem AMV XP v jednoznačné výhodě. A to i z hlediska počtu vyrobených kusů původní varianty AMV a počtu jejích uživatelů. Finská armáda provozuje 62 kusů (a 18 kusů s minometem AMOS), švédská 113, chorvatská 126, slovinská 30, jihoafrická 238, polská v domácí variantě KTO Rosomak dokonce 1197 kusů. Vozidla AMV XP (Extra Payload, Extra Performance, Extra Protection – tedy vozidlo se zvýšenou nosností, výkonem a ochranou) uspěla ve výběrových řízeních na Slovensku, výroba 76 objednaných kusů běží a budou zařazeny do výzbroje v roce 2027, ve Slovinsku (plánováno 106 kusů), a také v Japonsku, které připravuje domácí výrobu 140 kusů.

Jen z tohoto neúplného přehledu vyplývají dvě zřejmé skutečnosti. Patria AMV XP je existující řešení, které obstálo ve světové konkurenci na různých místech planety. A současně je potvrzena schopnost finského výrobce zajistit transfer výroby. Naproti tomu Czechoslovak Group přichází se svým řešením až pod tlakem okolností a vlastně úplně na poslední chvíli. Nelze se jí divit – vždyť to ještě nejsou dva roky, kdy armáda přísahala na Koncepci výstavby AČR, která obsahovala projekty modernizace stávajících Pandurů II i dokoupení sedmi desítek pro účely přezbrojení 44. praporu. Výsledkem nicméně bude, a na IDETu jej uvidíme na vlastní oči, že proti sobě bude stát vyspělé vozidlo, které je ve výzbroji několika světových armád, a prototyp, na němž jen tak tak zasychá barva.
Patria AMV XP: neméně české vozidlo než Pandur II EVO
Na první pohled silnou pozici Tatra Defence Vehicle jako domácího výrobce, který disponuje licencí na výrobu Pandurů II od společnosti GDELS-Steyr, a s touto licencí mj. mezi roky 2013 a 2020 vyrobil a armádě dodal specializované verze Pandurů KOVS a KOVVŠ, relativizuje fakt, že i finský výrobce je připraven převést výrobu do České republiky. Při prezentaci vozidla Patria AMV XP, která proběhla ve finské rezidenci ve Střešovicích 3. dubna Mikko Karppinen, senior viceprezident divize Protected Mobility & Defence Systems společnosti Patria, mj. řekl: „Naše vozidlo poskytuje nejen špičkové schopnosti, ale také záruku suverénní výroby a podpory přímo v České republice. Jsme připraveni nabídnout vozidlo, které bude vyráběno českými firmami, podporováno českým know-how a zároveň plně kompatibilní s technologiemi NATO.“ Patria uzavřela memorandum o spolupráci s českou STV Group. Její ředitel pro rozvoj obchodu společnosti Ivo Strejček k tomu dodal, že Patria AMV XP pro AČR bude českým vozidlem.

Jestliže licence na výrobu Pandurů je v České republice cca desetiletí, pak transfer výroby a případná licence na Patrie AMV XP mohou tuto optickou výhodu vymazat velmi rychle. Přičemž z hlediska perspektivy účasti českých firem na dalším vývoji a výrobě vozidel či jejich agregátů má Patria AMV XP rovněž mnohem pevnější pozici danou množstvím uživatelů tohoto typu po celém světě. Pandur II jezdí kromě České republiky v Portugalsku a v Indonésii, a Pandur II EVO si své uživatele bude teprve ve velmi konkurenčním prostředí teprve hledat. Kromě Patrie AMV XP bude o své místo soutěžit s německými Boxery, švýcarskými Piranhami, francouzskými VBCI, americkými Strykery a dalšími typy. A jestliže Armáda České republiky vybere vozidlo Patria AMV XP, například a nejen s argumentem, že nechce pokračovat v závislosti na jednom dominantním dodavateli kolových platforem, bude to velmi pravděpodobně pro Pandur II EVO znamenat konečnou.
Kromě výše řečeného pak mezi výhody Patrie AMV XP patří také již existující a ověřené řešení varianty samohybného minometu (NEMO). TDV bude zcela určitě umět přijít s vlastním řešením pro platformu Panduru také, a využít přitom možná zkušeností partnerské společnosti a původního výrobce Pandurů GDELS-Steyr, který na Eurosatory 2024 představil Pandur EVO (šestikolový) s věží osazenou maketou izraelského minometu Crossbow. Ale opět: finské řešení existuje a je ověřené. Řešení pro Pandur by bylo třeba vyvinout a ověřovatelem by byla Armáda České republiky. Totéž platí i pro Pandur II EVO jako takový. A lze tedy říci, že nikoli, domácí ověřené řešení v tomto ohledu neexistuje. Pozice TDV jako domácího výrobce ve skutečnosti vzhledem k okolnostem a souvislostem v tomto zcela novém projektu příliš silná není.
Tagy