Autor fotografie: Pendergast4 / Wikimedia Commons / CC BY|Popisek: M109A5
Izraelská samohybná houfnice M109A5 Doher je modernizace z devadesátých let. Její parametry již neodpovídají moderním systémům, ale svůj účel nadále plní.
Polský Defence24 informoval o kumulaci izraelského dělostřelectva na hranicích s Libanonem již v červnu letošního roku. Především se jednalo o pásové houfnice M109A5 Doher, velitelská a spojovací vozidla M577 a muniční vozy M548 Alfa. Všechny systémy byly aktuálně nasazeny proti libanonskému hnutí Hizballáh, na které se IDF soustředí. Když se řekne IDF, všem se vybaví Merkavy, Namery, F-35 a další špičková vojenská technika. Doher jsou přeci jen staršího data a jejich nástupce, kolový Roem 10x10, na svou premiéru teprve čeká.
M109A5 je starší, ale stále platná pro IDF
Podle WPtech byly M109A5 proti Libanonu již nasazeny. Defence24 tvrdí, že Izraelské obranné síly (IDF) jich mají k dispozici asi 600. Většina jich byla vyřazena, ale v souvislosti s napětím na Blízkém východě znovu reaktivována. Celkem pochopitelně, Roem/Sigma ještě není v sériové výrobě, byť se jedná o mimořádně zajímavou kolovou houfnici, o které Tel Aviv podle The Defense Post tvrdí, že je jako první na světě plně automatizovaná. Dostřel by měla mít až 80 kilometrů, zatímco M109A5 má i s raketovou municí maximálně třicet kilometrů a s M982 Excalibur by mělo jít až o údajně 40 kilometrů. To je na Excalibur opravdu málo. Hlaveň již prostě nestačí. Roem by navíc měl být schopen salvového efektu, tedy odpálení více střel s různou trajektorií a současným dopadem.
M109, z nichž nejznámější varianta je M109A6 Paladin, kterou používá i americká armáda v současnosti, je samohybná pásová houfnice ze 60. let 20. století a je zatím nejběžnější západní zbraní nepřímé palebné podpory. Ale nástup moderních PzH 2000, Archer, RCH 155, AHS Krab nebo Caesar toto období již velmi rychle ukončí. Zmíněné houfnice třeba s ukrajinskou Bohdanou už M109 jasně překonávají ve všech parametrech. Na moderním bojišti by proti antibateriovým radarům a řídícím systémům již neměla šanci. Ale na Hizballáh nepochybně bohatě stačí, obzvláště při přeshraniční střelbě.
M109 původně vážila 27,5 tuny, poslední varianta A7 má hmotnost již 38 tun. Má až šest operátorů a vedle 155mm kanónu disponuje kulometem M2 ráže 12,7 mm. Pohonná jednotka M109A5 je Detroit Diesel 8V71T, osmiválcový vodou chlazený přeplňovaný vznětový motor o výkonu 440 koní s dojezdem 300 kilometrů a maximální rychlostí 56 kilometrů za hodinu. Kanón M284 umožnil houfnici právě používání munice Excalibur a modernizace přinesla možnost vést zásobu 36 střel. Tato varianta houfnice je stále ve výzbroji Španělska, Egypta, Pákistánu, Maroka a Brazílie.
IDF zřejmě již ve válce s Íránem
M109A5 doprovází muniční vozidla M548 Alfa založené na podvozku obrněného transportéru M113. Jsou poměrně lehké při váze 12,8 tuny a´stačí jim relativně slabší motor. Jeden M548 uveze deset palet po osmi 155mm střelách. Manipulace do M109A5 se provádí pomocí elektrického kladkostroje. Vozidla jsou používána i pro doplnění munice Merkav. IDF disponují ještě staršími houfnicemi Soltam M-71, ale ty jsou tažené a v souvislosti s operací proti Hizballáhu o nich není ani zmínka. V každém případě je M109A5 houfnice, která byla prověřena ve velkém množství konfliktů, je spolehlivá a svůj účel nadále plní.
Podle WPtech střílí M109A5 přímo na Bejrút. Operace IDF je výsledkem dlouhotrvajícího napětí, které začalo eskalovat brutálním útokem palestinského militantního hnutí Hamas na Izrael v loňském roce. Teroristé včetně Hizballáhu mají trvalou podporu Íránu, který za existencí libanonského Hizballáhu stojí. Izraelcům se podařilo 27. září 2024 zlikvidovat dlouholetého šéfa hnutí Hasana Nasralláha při leteckém útoku. Zřejmě se jedná o součást operace, která v současnosti probíhá, tedy pozemní útok IDF na Libanon. Situace na Blízkém východě se nadále zhoršuje a aktuálně se čeká vstup Teheránu do konfliktu. A podle posledních informací již k útoku došlo.