Indické versus pákistánské letectvo: Co proti sobě mohou nasadit?

Indické versus pákistánské letectvo: Co proti sobě mohou nasadit?
Autor: Steven Wolff https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pakistan_Air_Force_F-16_Refeul.jpg|Popisek: pákistánská F-16
17 / 03 / 2019, 14:30

Nedávné údery indického letectva v části Kašmíru pod kontrolou Pákistánu přitáhly pochopitelně velkou pozornost. Předpokládá se také, že v případě dalšího konfliktu to budou právě vzdušné síly obou zemí, které by sehrály hlavní roli.

Jak Indie, tak Pákistán k tomu disponují jaderným arzenálem. Není přitom žádným tajemstvím, že obě dvě země mají jaderné hlavice potenciálně kvůli a proti sobě. A v rétorice je to znát. Přesto se má naštěstí za to, že další konflikt obou zemí by se odehrál především mezi vzdušnými a možná také námořními silami v takové podobě, aby ani jedna ze zemí k využití jaderných zbraní nemusela šáhnout.

Indické letectvo: Su-30, MiG-29 a Mirage 2000

Nejpočetnějším stíhacím letounem v indickém letectvu je už řadu let Suchoj Su-30. V současné době by mělo být ve výzbroji 242 z celkově 272 objednaných letounů ve variantě Su-30MKI, která vznikla na základě požadavků Indie, typově vychází z Su-27 a využívá technologií z Su-37 a původního Su-30. Základní výzbroj představují střely vzduch-vzduch včetně R-73 a R-77, které jsou k dispozici také pro MiGy. Proti pozemním cílům pak mohou Suchoje v rámci své sekundární role využívat celé spektrum různě řízené i neřízené munice.

Su-30MKI

                                                                                   Su-30MKI

 

Su-30MKI jsou určeny především k vybojování a udržení vzdušném nadvlády a představují jakousi první linii vzdušné obrany. Tu druhou pak má stále představovat necelých sedm desítek MiGů-29 modernizovaných na standard MiG-29UPG. Ten obsahuje úpravy na avionice, využívá nový radar Zhuk-M a motory RD-33.

 

letadla

      Vlevo indický MiG-27, vpravo Su-30MKI a uprostřed francouzské Dassault Rafale, které již má Indie objednány

 

Jako základní víceúčelový stíhací letoun je provozováno podle různých zdrojů čtyři až šest desítek Mirage 2000. V současné době jsou modernizovány na standard MK2 a to opět se zapracováním zvláštních požadavků. I vzhledem k tomu s nimi počítá indické letectvo až do roku 2030.  

M-2000

                                                                          Indický Mirage 2000

 

Ve výzbroji nadále zůstává přes sto již beznadějně zastaralých stíhacích letounů MiG-21, jež slouží zejména jako narušitelé a to jak vzdušného prostoru, tak k úderům na pozemní cíle. Jednadvacítky už dávno měly být nahrazeny letounem domácí výroby HAL Tejas, což se v důsledku mnoha problémů dosud nepodařilo, jak jsme nedávno psali v článku Indové ukázali podobu vylepšené varianty svého stíhacího letounu Tejas Mk 2.

V současné době je vyřazení plánováno na roky 2021-2022, byť je otázkou, zda opět nedojde k dalšímu odkladu vzhledem k nemalému počtu letounů a hrozícímu konfliktu.

Krom výše zmíněných typů disponuje indické letectvo ještě necelou stovkou útočných letounů SEPECAT Jaguar a zhruba čtyřmi desítkami MiG-27. 

Pákistánské letectvo: JF-17 Thunder a F-16

Naopak s počtem zhruba stovky strojů je nejpočetnějším typem v pákistánském letectvu čínsko-pákistánský víceúčelový stíhací letoun CAC/PAC JF-17 Thunder jednomotorové konstrukce. Ačkoliv nevyniká maximální rychlostí, představuje vzhledem ke své dostupnosti a šíři výzbroje nepříjemného protivníka, se kterým prostě je třeba počítat. Pro vzdušný boj například může využít střely PL-12 s odhadovaným maximálním dosahem mezi 70 – 100 km (viz článek Čínské střely vzduch-vzduch v kostce).

CAC/PAC JF-17 Thunder má také nahradit hned tři typy nadzvukových stíhacích letounů. Prvním z nich má být kolem roku Chengdu F-7P/PG (čínský derivát MiGu-21), který zůstává ve výzbroji v počtu téměř sto čtyřiceti strojů. K roku 2030 pak mají být vyřazeny francouzské víceúčelové a průzkumné Dassault Mirage III a útočné Dassault Mirage 5 v odhadovaných počtech v prvním případě devíti a v druhém osmi desítek strojů. K těmto počtům je pak třeba ještě přičíst vícero desítek stíhacích letounů označovaných jako cvičné, u nichž ale nelze vyloučit ponechání schopnosti nést zbraně. 

JF-17

                                                                                 JF-17 Thunder

 

Velmi důležitým typem v pákistánském letectvu zůstává přes osm desítek F-16A/B/CD plus nějaké ty označované jako cvičné. První stroje obdržel Pákistán už v 80. letech a krátce na to je i se střelami AIM-9 Sidewinder úspěšně nasadil proti sovětským vzdušným silám v Afganistánu. Podle některých snímků mají ve své výzbroji také střely vzduch-vzduch středního dosahu AIM-120, což z nich u vzhledem k modernizačním programům dělá nebezpečného protivníka.

Nerovné střety

Je tedy nadmíru jasné, že obě země disponují různorodým a zároveň velmi početným letectvem. V případě každého jednotlivého střetu ale bude hodně záležet, jaké letouny se spolu střetnou.

Do budoucna pak bude klíčové, jak se oběma letectvům podaří doplnit a nahradit starší typy. Indie počítá se zařazením francouzských stíhacích letounů Dassault Rafale, doplněním Su-30MKI, domácí výrobou HAL Tejas a ještě k tomu zvažuje pořízení dalšího typu. Oproti tomu Pákistán má údajně chystat pořízení stealth letounů Shenyang FC-31 z Číny. Pokud je však nepořídí ve větších počtech, měla by mít ve střednědobém horizontu navrch Indie.

Autor: Michal Polák 

 

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace