foto: Steven Wolff https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pakistan_Air_Force_F-16_Refeul.jpg/pákistánská F-16
Nedávné údery indického letectva v části Kašmíru pod kontrolou Pákistánu přitáhly pochopitelně velkou pozornost. Předpokládá se také, že v případě dalšího konfliktu to budou právě vzdušné síly obou zemí, které by sehrály hlavní roli.
Jak Indie, tak Pákistán k tomu disponují jaderným arzenálem. Není přitom žádným tajemstvím, že obě dvě země mají jaderné hlavice potenciálně kvůli a proti sobě. A v rétorice je to znát. Přesto se má naštěstí za to, že další konflikt obou zemí by se odehrál především mezi vzdušnými a možná také námořními silami v takové podobě, aby ani jedna ze zemí k využití jaderných zbraní nemusela šáhnout.
Indické letectvo: Su-30, MiG-29 a Mirage 2000
Nejpočetnějším stíhacím letounem v indickém letectvu je už řadu let Suchoj Su-30. V současné době by mělo být ve výzbroji 242 z celkově 272 objednaných letounů ve variantě Su-30MKI, která vznikla na základě požadavků Indie, typově vychází z Su-27 a využívá technologií z Su-37 a původního Su-30. Základní výzbroj představují střely vzduch-vzduch včetně R-73 a R-77, které jsou k dispozici také pro MiGy. Proti pozemním cílům pak mohou Suchoje v rámci své sekundární role využívat celé spektrum různě řízené i neřízené munice.

Su-30MKI
Su-30MKI jsou určeny především k vybojování a udržení vzdušném nadvlády a představují jakousi první linii vzdušné obrany. Tu druhou pak má stále představovat necelých sedm desítek MiGů-29 modernizovaných na standard MiG-29UPG. Ten obsahuje úpravy na avionice, využívá nový radar Zhuk-M a motory RD-33.

Vlevo indický MiG-27, vpravo Su-30MKI a uprostřed francouzské Dassault Rafale, které již má Indie objednány
Jako základní víceúčelový stíhací letoun je provozováno podle různých zdrojů čtyři až šest desítek Mirage 2000. V současné době jsou modernizovány na standard MK2 a to opět se zapracováním zvláštních požadavků. I vzhledem k tomu s nimi počítá indické letectvo až do roku 2030.

Indický Mirage 2000
Ve výzbroji nadále zůstává přes sto již beznadějně zastaralých stíhacích letounů MiG-21, jež slouží zejména jako narušitelé a to jak vzdušného prostoru, tak k úderům na pozemní cíle. Jednadvacítky už dávno měly být nahrazeny letounem domácí výroby HAL Tejas, což se v důsledku mnoha problémů dosud nepodařilo, jak jsme nedávno psali v článku Indové ukázali podobu vylepšené varianty svého stíhacího letounu Tejas Mk 2.
Psali jsme
Indická agentura ADA (Aeronautical Development Agency) zveřejnila na nedávném veletrhu Aero India 2019 model vyvíjeného stíhacího víceúčelového letounu...
V současné době je vyřazení plánováno na roky 2021-2022, byť je otázkou, zda opět nedojde k dalšímu odkladu vzhledem k nemalému počtu letounů a hrozícímu konfliktu.
Krom výše zmíněných typů disponuje indické letectvo ještě necelou stovkou útočných letounů SEPECAT Jaguar a zhruba čtyřmi desítkami MiG-27.
Pákistánské letectvo: JF-17 Thunder a F-16
Naopak s počtem zhruba stovky strojů je nejpočetnějším typem v pákistánském letectvu čínsko-pákistánský víceúčelový stíhací letoun CAC/PAC JF-17 Thunder jednomotorové konstrukce. Ačkoliv nevyniká maximální rychlostí, představuje vzhledem ke své dostupnosti a šíři výzbroje nepříjemného protivníka, se kterým prostě je třeba počítat. Pro vzdušný boj například může využít střely PL-12 s odhadovaným maximálním dosahem mezi 70 – 100 km (viz článek Čínské střely vzduch-vzduch v kostce).
Psali jsme
V nedávném článku jsme se věnovali tématu čínských střel vzduch-vzduch delšího dosahu určených krom jiného k ničení vzdušných tankerů a letounům...
CAC/PAC JF-17 Thunder má také nahradit hned tři typy nadzvukových stíhacích letounů. Prvním z nich má být kolem roku Chengdu F-7P/PG (čínský derivát MiGu-21), který zůstává ve výzbroji v počtu téměř sto čtyřiceti strojů. K roku 2030 pak mají být vyřazeny francouzské víceúčelové a průzkumné Dassault Mirage III a útočné Dassault Mirage 5 v odhadovaných počtech v prvním případě devíti a v druhém osmi desítek strojů. K těmto počtům je pak třeba ještě přičíst vícero desítek stíhacích letounů označovaných jako cvičné, u nichž ale nelze vyloučit ponechání schopnosti nést zbraně.

JF-17 Thunder
Velmi důležitým typem v pákistánském letectvu zůstává přes osm desítek F-16A/B/CD plus nějaké ty označované jako cvičné. První stroje obdržel Pákistán už v 80. letech a krátce na to je i se střelami AIM-9 Sidewinder úspěšně nasadil proti sovětským vzdušným silám v Afganistánu. Podle některých snímků mají ve své výzbroji také střely vzduch-vzduch středního dosahu AIM-120, což z nich u vzhledem k modernizačním programům dělá nebezpečného protivníka.
Nerovné střety
Je tedy nadmíru jasné, že obě země disponují různorodým a zároveň velmi početným letectvem. V případě každého jednotlivého střetu ale bude hodně záležet, jaké letouny se spolu střetnou.
Do budoucna pak bude klíčové, jak se oběma letectvům podaří doplnit a nahradit starší typy. Indie počítá se zařazením francouzských stíhacích letounů Dassault Rafale, doplněním Su-30MKI, domácí výrobou HAL Tejas a ještě k tomu zvažuje pořízení dalšího typu. Oproti tomu Pákistán má údajně chystat pořízení stealth letounů Shenyang FC-31 z Číny. Pokud je však nepořídí ve větších počtech, měla by mít ve střednědobém horizontu navrch Indie.
Autor: Michal Polák
Tagy