Indie mezi Východem a Západem. Má zájem o letouny MiG-35, možná ji nakonec posílí americký F-21 a Super Hornety

Indie mezi Východem a Západem. Má zájem o letouny MiG-35, možná ji nakonec posílí americký F-21 a Super Hornety
Autor: flickr.com (CC BY-SA 2.0)|Popisek: MiG-35
26 / 12 / 2020, 13:00

Indie projevila zájem o ruské letouny MiG-35, informovala agentura Interfax, která přinesla rozhovor s místopředsedou vládní Vojensko-průmyslové komise Andrejem Jelčaninovem. Na druhé straně se Indie neuzavírá ani dodávkám letounů ze Západu, USA jí ,,ušily" na míru stroj F-21, není vyloučen ani potenciální zájem o letouny F/A-18 Super Hornet pokrývající potřeby indického námořnictva.

Indie se zajímá o nákup ruských letounů MiG-35, potvrdil v rozhovoru pro agenturu Interfax místopředseda Vojensko-průmyslové komise Andrej Jelčaninov. ,,Zahraniční partneři neprojevují jen zájem o možnosti modernizace MiGu-29, který byl oceněn jako úspěšný, ale přemýšlejí i o MiGu-35. Indie se zajímá o oba letouny," řekl v rozhovoru Jelčaninov. Indická delegace se minulý rok zúčastnila aerosalonu MAKS 2019, kde jí Rusové ukázali letouny MiG-35 společně s Su-57. Moskva navíc nabídla Indii, že by mohla společně kromě možného transferu technologie vyrábět MiG-35, informuje server defenseworld.net.

USA se tlačí na indický trh

Otázkou je, jestli Indie vyslyší ruské přání, což zatím není jasné. Indie je totiž ,,rozkročená" mezi Východem a Západem, pokud bychom to měli říct s určitou mírou nadsázky. Do hry totiž vstupují v poslední době stále razantněji také USA. Indie se poohlíží v současné době po novém stíhači, jichž se má nakoupit 110 v rámci ,,rebootovaného" tendru.

Velkou neznámou však zůstává, pro jakého dodavatele se nakonec Indie rozhodne. Již nějakou dobu platí, že mezi Indií a Ruskem panuje v posledních letech poměrně čilá vojensko-technická spolupráce. Dalšímu prohlubování vztahů v této oblasti pak napovídá intenzivnější export ruských letadel, tanků či plánované dodávky protivzdušných systémů S-400. Významná je zakázka na pořízení 464 tanků T-90MS za 1,93 miliard dolarů v rámci licenční výroby. V létě deník the Economic Times přinesl informaci, že Indie má ,,urgentní" zájem o pořízení 21 Migů-29 a k tomu 12 víceúčelových stíhačů Su-30 MKI, určených pro získání vzdušné nadvlády. 

Tuto rovnováhu se pak snaží USA čile ,,narušit" svou nabídkou. Američané vnímají narůstající vliv evropských zbrojovek v regionu a též silnou pozici Ruska, kdy obojí chtějí eliminovat. V daném případě mají jednu jistotu - ze hry je vyřazena Čína vzhledem k neurovnaným vztahům s Indií. Získání indického trhu vzhledem k jeho velikosti a předpokládané době dodávek i pozáručního servisu a modernizací je obchodem století.

V tendru na nové víceúčelové stíhací letouny může být zajímavým hráčem stroj F-21, který byl exkluzivně ,,ušit" na míru právě Indii. ,,Věříme, že právě F-21 je nejlepším řešením, které splňuje požadavky indického letectva, které navíc poskytne další průmyslové možnosti pro Indii a akceleruje americko-indickou spolupráci v pokročilých technologiích," prohlásil optimisticky viceprezident Lockheedu Vivek Lall letos v lednu.

Navíc americká firma Boeing vnímá i potřeby indického námořnictva a je připravena jednat o možné dodávce letounů F/A-18 Super Hornet, které by mohly provozovat indické letadlové lodě. Boeing uskutečnil v tomto směru úspěšný test, kdy Super Hornet vzletěl z improvizovaného můstku (rampy), který měl imitovat palubu indické letadlové lodi.

Indie dlouhodobě plánuje modernizaci letectva ve dvou rovinách. První je pořízení tzv. lehké platformy, tzn. jednomotorového letounu, a pak těžké platformy, tj. dvoumotorového letounu. U lehké platformy osciluje mezi vlastním vývojem a nákupem ze zahraničí. Nejprve bylo rozhodnuto o vlastním vývoji, jenž však byl vzhledem k narůstajícím nákladům a zpožďování projektu zastaven. Následně byl vybrán švédský Gripen, ale i toto bylo zrušeno ve prospěch dokončení vlastního vývoje.

V kategorii těžké patformy má Rusko velmi silnou pozici a soutěžilo především s letouny Dassault Rafale a Eurofighter Typhoon. Americká nabídka na dvoumotorový F/A-18 Super Hornet a jednomotorový F-21 je zásadním zásahem do již rozběhnutých jednání, kdy ovlivňuje obě zadání, tedy lehkou i těžkou platformu, neboť F/A-18 může být pohodlně nasazen i v klasickém letectvu, jak je důkazem Švýcarsko nebo Finsko.

Indie se tak ocitá v ,,kleštích", protože ruský vojenský materiál je sice levnější, americký zase dražší, ale technologicky vyspělejší. Jak víme, pořizování vojenského materiálu zvláště ve větším množství je spojen s určitou zahraničně-politickou orientací konkrétní země. Pokud by Indie dala přednost americkému řešení, tzn. jestli by zvolila letouny F-21 a pro námořnictvo stroje F/A-18 Super Hornet, znamenalo by to citelnější narušení již zmíněné rovnováhy a možné vytlačování Ruska z indického trhu, a tím pádem i ochlazení indicko-ruských vztahů.

A to Rusko nechce připustit, protože Indie je tradičním a dlouholetým odběratelem jeho vojenského materiálu. Proto se snaží Rusové Indii předcházet jako ve výše uvedené možnosti transferu technologií spojeným s potenciální společnou výrobou letounu MiG-35. Nicméně jaké zvolí nakonec Indie řešení, zatím nevíme, na to si musíme ještě počkat, protože v tomto ohledu zatím nepanuje jednoznačná konzistentnost.

Když se dva perou, může se smát třetí

Není ovšem vyloučeno, že se nakonec bude smát ten třetí z Evropy, protože v soutěži je zahrnut například i švédský Saab, který nabízí nově Gripen-E, nebo výše zmíněný Eurofighter se strojem Typhoon. Nesmíme také zapomenout, že Indie se v poslední době soustředí na dodávku letounů Dassault Rafale z Francie. Kontrakt na dodávku 36 víceúčelových stíhačů 4,5 generace byl podepsán v září 2016 a podle stanoveného harmonogramu má Indie dostat všechny stroje do května 2022. Právě dodávka letounů Rafale může být určitým vodítkem, kam se geograficky může nasměrovat pozornost Indie při výběru 110 víceúčelových stíhacích letounů.

 

 Zdroj: defenseworld.net, eurasiantimes.com

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace