Indie převzala první stíhací letouny Dassault Rafale pro své letectvo

Indie převzala první stíhací letouny Dassault Rafale pro své letectvo
Popisek: Dassault Rafale – ilustrační foto)
05 / 11 / 2019, 14:30

Ve středu 9. října došlo v sídle leteckého výrobce Dassault Aviation ke slavnostnímu ceremoniálu předání prvních víceúčelových stíhacích letounů Rafale pro Indii. To jich má aktuálně po všech různých peripetiích obdržet třicet šest, což umožní zřízení dvou letek. Jaká bude jejich zaměření a význam pro indické letectvo?

Indické verze Rafale jsou někdy označovány jako EH v případě jednomístné a DH v případě dvoumístné varianty. Oproti těm pro francouzské letectvo a námořnictvo se liší především úpravami na základě specifických požadavků indického letectva a použitím, respektive integrací rozličných avionických, obranných i zbraňových systémů. V tomto ohledu je třeba zmínit poměrně rozsáhlé zastoupení izraelských technologií. Krom toho došlo i k úpravě samotných proudových motorů Snecma M88 pro provoz ve vyšších nadmořských výškách.

                                 

K hloubkovým úderům

Dosud objednaný počet letounů Rafale umožní postavit dvě bojové letky – jednu v Ambale na severovýchodní hranici s Pákistánem a druhou v Hasimaře na východní hranici mezi Bhútánem a Čínou. Právě v případě prvního umístění je jen otázkou času, kdy dojde k jejich bojovému nasazení minimálně proti pozicím různých teroristických skupin, či snad i pákistánským cílům v případě zvýšeného napětí v oblasti.
Letouny Rafale mají v rámci indického letectva sloužit především k hloubkovým úderům. K tomu mají mít ve své výzbroji střely s plochou dráhou letu Storm Shadow (SCALP) s doletem až 560 km i další typy protizemní munice. K dispozici budou také protiletadlové střely Meteor poháněné náporovým motorem a schopné zasahovat vzdušné cíle na vzdálenost větší než 120 km.

Cílem je 42 bojových letek

Diskuze se stále vedou nad tím, zda zůstane „jen“ na současných 36 letounech, či dojde k další objednávce. Přeci jen Indie úplně původně měla v rámci zrušeného programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft) pořídit na 128 letounů s opcí na dalších 63. Současně objednané počty řeší pouze urgentní potřebu a rozhodně z početního hlediska neřeší současné a zvláště ne budoucí potřeby.

Indie totiž zamýšlí početně i kvalitativně vyzbrojit své letectvo tak, aby bylo schopné nasazení v případě hypotetického konfliktu s Pákistánem i Čínou současně. Z toho pak logicky vyplývá opravdu vysoký počet 42 letek (v každé má být 18 letounů). V současné době má mít ve výzbroji nějakých 30 letek.

Jaké typy nahradí zastaralé MiGy?

Více než třetinu ze současného stavu letectva tvoří zastaralé stíhací letouny MiG-21 a v menším počtu také MiG-27, které mají být vzhledem ke svému technickému stavu chtě nechtě vyřazeny v nejbližších letech. Vcelku pochopitelně tak Indie plánuje nemalý počet letounů a ve hře zůstává i francouzský Dassault Rafale – ať už v rámci programu MMRCA 2.0 (Medium Multi-Role Combat Aircraft 2.0) nebo případně jiného. Ostatně Indové si s otevíráním a zároveň rušením zbrojních programů očividně hlavu moc nelámou.

Vedle toho nadále počítají s pořizováním domácích lehkých víceúčelových stíhacích letounů HAL TEJAS. Celý program je nicméně hodně zpožděn a vývoj zdaleka neprobíhá podle představ. Do dnešních dnů bylo vyrobeno jen něco málo přes tři desítky strojů, přičemž dobrou polovinu z toho představují různé prototypy. V současné době tak letectvo disponuje jen 16 z 24 objednaných strojů. Vedle toho by mělo dojít ještě k výrobě dalších 83 strojů snad ještě ve variantě Mk1A.

V březnu letošního roku k tomu agentura ADA (Aeronautical Development Agency) zveřejnila na veletrhu Aero India 2019 model vyvíjeného stíhacího víceúčelového letounu Tejas AF Mk 2 (//www.securitymagazin.cz/defence/indove-ukazali-podobu-vylepsene-varianty-sveho-stihaciho-letounu-tejas-mk-2-1404062655.html). Oproti svému předchůdci je větší a počítá se s využitím silnějšího motoru.

Autor: Michal Polák

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace