Indie vyřazuje letouny MiG-27 z výzbroje a nahrazuje modernějšími stroji

Indie vyřazuje letouny MiG-27 z výzbroje a nahrazuje modernějšími stroji
Autor: johnxxx84 (CC BY-SA 2.0)|Popisek: Mig-27
15 / 01 / 2020, 11:00

U indického letectva postupně skončí zastaralé sovětské letouny MiG-27 a nahrazují je moderní stroje.

Koncem prosince minulého roku vzletěla poslední letka 7 sovětských letounů MiG-27, která byla určená k vyřazení, a symbolicky tak ukončila jednu éru dlouhou 34 let, kdy měla Indie letouny MiG-27 ve výzbroji.

I když MiGy-27 tvořily poměrně dlouho součást indického leteckého parku, nedaří se říct, že by byly stoprocentně spolehlivé. Jednou ze stinných stránek těchto strojů byl zvýšený výskyt nehodovosti. Indie ztratila podle odhadů nejméně 10% všech MiGů-27 v haváriích, tři stroje se ještě v minulém roce zřítily během rutinních operací.

Indie tak prochází nezbytným procesem postupného nahrazování sovětských bitevních letounů - kromě již zmíněného MiGu-27 i MiGu-21 a MiGu-29 za moderní stroje. Se završením jedné kapitoly se přirozeně otevírá další. Indie modernizuje svůj letecký park jednak francouzskými letouny Dassault Rafale, kdy jí bylo v říjnu minulého roku dodáno 36 těchto strojů za necelých 8 miliard euro v rámci objednávky z roku 2016. Indie má ve výzbroji i víceúčelové stíhací letouny čtvrté generace Dassault Mirage 2000, jichž má k dispozici necelých 50.

Dále figurují v letectvu i lehké víceúčelové stíhací letouny 4. generace HAL Tejas, které vstoupily do služby v roce 2015. Samostatnou kapitolu pak tvoří vyvíjený stíhací víceúčelový letoun Tejas AF Mk 2. První let tohoto stroje je naplánován na rok 2023.

Nesmíme zapomenout, že v minulém roce USA nabídly Indii speciálně zkonstruovaný stíhací letoun F-21, který vychází ze stroje F-16 Block 70. Firma Lockheed by ho chtěla v Indii vyrábět ve spolupráci s místní společností Tata Advanced Systems, samozřejmě pokud si stroj Indie vybere.

Indie tak má z čeho vybírat a vypadá to, že páteř jejího stíhacího letectva budou tvořit již zmíněné francouzské letouny, doplněné stíhači HAL Tejas a v budoucnu i víceúčelovými letouny Tejas AF Mk 2. Důležitým aspektem při výběru nových stíhacích letounů pak jistě hraje i ohled na zvýšené napětí se sousedním Pákistánem. Toto napětí značně vzrostlo minulý rok ohledně sporného území Kašmíru.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace