Italské letectvo dostalo první dva cvičné proudové letouny T-345

Italské letectvo dostalo první dva cvičné proudové letouny T-345
foto: leonardocompany.com/M-345

Společnost Leonardo dodala před Vánocemi první dva nové cvičné letouny M-345, označované italským letectvem jako T-345, a to na letišti Venegono v severozápadní Itálii. Jde o první dva stroje z celkem osmnácti objednaných. Jsou určené pro základní i pokročilý letecký výcvik, po jehož absolvování mladí letci přecházejí na robustnější typ M-346 Master, na kterém podstupují předoperační výcvik. M-345 je letoun podobných parametrů jako český L-39 NG, ale má velký náskok z hlediska uplatnění a odbytu.

Nové stroje dostalo 61° Stormo (křídlo, pluk) italského letectva (Aeronautica Militare), které sídlí na letecké základně Lecce-Galatina v jihovýchodní Itálii. Jednotka je podřízena školnímu velitelství 3. letecké oblasti v Bari. Skládá se ze tří skupin/perutí (Gruppo): 212° Gruppo zajišťuje předoperační výcvik vojenských pilotů na letounech Alenia Aermacchi M-346 Master, tedy IV. fázi výcviku; 213° Gruppo má za úkol zajistit získání pilotních licencí mladých studentů na letounech Aermacchi MB-339 ve III. fázi; a 214° Gruppo zajišťuje ve II. fázi letecký výcvik včetně pozemních přípravných kurzů, a připravuje také instruktory pilotů proudových letounů.

Oba nové cvičné letouny (registračních čísel MM55234/61-202 a MM55235/61-203) odletěly 22. prosince na základnu Pratica di Mare, kde sídlí  Reparto Sperimentale Volo (testovací křídlo letectva), a v Galatině přistály před Štědrým dnem.

Marco Zoff, generální ředitel společnosti Leonardo Aircraft, uvedl: „M-345 je postaven na našich zkušenostech a odbornosti v oblasti proudových cvičných letounů a umožní našim zákazníkům dosáhnout významného navýšení efektivity výcviku při současném snížení provozních nákladů. Tato první dodávka italskému letectvu je klíčovým milníkem, výsledkem dlouhodobé a produktivní týmové spolupráce s provozovatelem.“

Letoun M-345 se v roce 2019 představil na Slovensku během letecké šou SIAF 2019. Jde o jednomotorový podzvukový cvičný letoun pro základní a pokročilý výcvuk, tedy podobného určení jako nový český L-39 NG od Aero Vodochody například. Podobně jako on je schopen nést výzbroj plnit taktické úkoly v roli lehkého bitevního stroje. A podobně jako v případě L-39 NG, i M-345 navazuje na úspěšného předchůce, v italském případě jde o SIAI-Marchetti S.211, který poprvé vzlétl v roce 1981.

                                                                             Video: YouTube

Moderní M-345 má lepší aerodynamické vlastnosti, zesílený drak, zcela nový kokpit s avionikou, která umožňuje plynulý přechod do dalších fází výcviku a sdílí některé prvky s již pět let zavedeným letounem M-346 Master (vyvinutým původně jako Jakovlev Jak-130 a využívaný kromě Itálie již také Izraelem, Polskem a Singapurem). M-345 je poháněn proudovým motorem Williams FJ44-4M-34 s tahem 15,2 kN a dosahuje maximální rychlosti 740 km/h v 6100 m. Dostup má přes 12 tisíc metrů a snese přetížení v rozmezí od +7 do -3,5 g. S přídavnými nádržemi má dolet přes 1800 km. Na čtyřech závěsnících může nést výzbroj do hmotnosti jedné tuny.

Italské letectvo objednalo osmnáct strojů ve verzi označované jako T-345A (s opcí na celkových 45 strojů). Nové letouny nahradí dosluhující MB-339, které létají od roku 1982, a budou využívány pro II. a III. fázi leteckého výcviku. Letoun srovnatelných parametrů jako L-39NG má tímto vykročeno nepoměrně úspěšněji než jeho český konkurent, v jehož případě budoucí domácí uživatel, státní podnik LOM Praha, resp. Centrum leteckého výcviku v Pardubicích, přešlapují na místě. A konkurentem pro L-39 NG je M-345 i v Africe, kde italský výrobce zdůrazňuje cenu nového proudového typu srovnatelnou s turbovrtulovými letouny.

video: youtube

Zdroj: theaviationist.com; leonardocompany.com

Tagy