foto: CC BY 2.5/Italský tank Ariete
Francouzsko-německému projektu MGCS, který má v polovině 30. let nabídnout nástupce německého tanku Leopard 2 a francouzského tanku Leclerc, se možná rodí konkurence. Ne snad přímá konkurence ve smyslu, že by si Německo a Francie vybrali jiné řešení, ale bude-li možný italsko-polsko-španělský program realizován a bude-li mít výsledek, půjde pravděpodobně o zajímavé srovnání.
Iniciátorem myšlenky je Itálie, která bude výhledově potřebovat náhradu za své domácí hlavní bitevní tanky Ariete, které slouží od roku 1995 a poslední byl vyroben před osmnácti lety. U 4., 32. a 132. tankového pluku italské armády jich jezdí dvě stovky. V sestavě mechanizovaných brigád je doplňují dvě stovky pásových bojových vozidel pěchoty Dardo z roku 1998. Nyní Itálie nabídla Polsku a údajně také Španělsku možnost podílet se na společném vývoji moderního hlavního bitevního tanku, který tak byl perspektivně schopen nahradit jednak italské Ariete, jednak španělské a polské Leopardy 2 a celou polskou flotilu T-72 a PT-91 Twardy.
Psali jsme
Main Ground Combat System (MGCS) je společným francouzsko-německým obranným projektem, který má být začleněn do německého politického vedení. Projekt se má...
Španělská armáda disponuje více než dvěma stovkami Leopardů ve verzi 2E (odpovídající německé A6), více než stovkou starších 2A4, a pásovými bojovými vozidly pěchoty Pizarro z nám již dobře známé rodiny ASCOD. Polské Leopardy 2 (133 vozidel verze A4 a 105 verze A5) procházejí modernizací na standard 2PL, ale kromě nich Polsko výhledově zvažuje náhradu za dosluhující PT-91, tedy polskou modernizovanou variantu tanků T-72, i záložních původních T-72. Náhradu svých BWP-1 řeší polská armáda na první pohled atraktivními vozidly vlastní konstrukce Borsuk.
video: youtube – italské MBT Ariete
Opakovaně se v médiích probírá otázka možné akvizice jihokorejských tanků K2 polskou armádou, a s ohledem na již vlastněné Leopardy 2 se automaticky nabízí možnost profitovat s francouzsko-německého projektu MGCS - má to však háčky. Italská nabídka může pro sousední Polsko být za jistých okolností zajímavá. Ne-li jako vážně míněná alternativa, pak jako další "zbraň" pro vyjednávání o co nejvýhodnějších podmínkách s Němci a Francouzi. Podobně pro Španělsko italská nabídka přichází v situaci, kdy se zemi po dvouleté snaze nepodařilo najít s Francií a Německem shodu a zapojit se do projektu MGCS, který chtějí napřed společnosti Nexter, KMW a Rheinmetall postavit na pevné nohy, než případně po vyrobení prototypu vpustí do hry další partnery.
Důvod lze spatřovat ve zkušenostech s projekty jako houfnice Archer (Norsko se zapojilo do již rozběhnutého švédského projektu, vzneslo řadu svých požadavků a pak z projektu s odvoláním na jeho zpoždění opět vystoupilo a neodebralo již objednané houfnice), nebo vrtulníky NH-90 (kdy švédské národní požadavky zvýšily jejeich cenu a na rozdíl od dalších uživatelů realizujících střednědobé opravy ve Švédsku jsou teprve nyní plnohodnotně zavedeny), kdy vstupy dalších účastníků a snaha o implementaci národních požadavků a specifik projekty prodražovaly a zpožďovaly. Na druhou stranu takovéto projekty jsou jedinečnou šancí pro domácí zbrojní průmysl, nikdo nechce jen nakupovat, ale též vyrábět a prodávat.
Psali jsme
Na tradičním mezinárodním veletrhu obranného průmyslu v polském městě Kielce se znovu otevřela otázka možného pořízení jihokorejských tanků K2...
Polské ministerstvo obrany italskou nabídku potvrdilo s tím, že ji analyzuje. Podle italského Institutu zahraničních věcí (Istituto Affari Internazionali) se Itálie i Polsko opakovaně snažily získat možnost podílet se na projektu MGCS, ale byly odmítnuty. Itálie, která patří k nemnoha zemím, jež si dosud hlavní bitevní tanky vyvíjely a vyráběly samy, má ambice vyšší, a závislost na francouzsko-německém projektu vnímá zřejmě jako v této fázi nevýhodnou možnost. S ohledem na to, že tanky Ariete nezaznamenaly sebemenší exportní úspěch a z finančních důvodů byl zastaven i vývoj následné verze C2, je samozřejmě otázka, do jaké míry lze hovořit o reálné šanci moderní a úspěšné vozidlo skutečně vyvinout. Zejména německý průmysl má díky zcela nesrovnatelnému úspěchu Leopardu 2 coby hlavnímu evropskému tanku obrovský náskok a především kontinuálně přibývající zkušenosti.
Italské společnosti Leonardo a Iveco nicméně nedávno dostaly zakázku na modernizaci tanků Ariete, která je má v polovině jejich životního cyklu dostat na úroveň doby. Výsledkem modernizace za 35 milionů eur má být 125 vylepšených vozidel, jejichž další služba poskytne potenciálně čas pro vývoj náhrady. I kdyby se to z jakéhokoli důvodu nezdařilo, konkurenci projektu MGCS lze jen přivítat.
Zdroj: defense-aerospace.com
Tagy