Autor fotografie: CC BY 2.5|Popisek: Italský tank Ariete
Francouzsko-německému projektu MGCS, který má v polovině 30. let nabídnout nástupce německého tanku Leopard 2 a francouzského tanku Leclerc, se možná rodí konkurence. Ne snad přímá konkurence ve smyslu, že by si Německo a Francie vybrali jiné řešení, ale bude-li možný italsko-polsko-španělský program realizován a bude-li mít výsledek, půjde pravděpodobně o zajímavé srovnání.
Iniciátorem myšlenky je Itálie, která bude výhledově potřebovat náhradu za své domácí hlavní bitevní tanky Ariete, které slouží od roku 1995 a poslední byl vyroben před osmnácti lety. U 4., 32. a 132. tankového pluku italské armády jich jezdí dvě stovky. V sestavě mechanizovaných brigád je doplňují dvě stovky pásových bojových vozidel pěchoty Dardo z roku 1998. Nyní Itálie nabídla Polsku a údajně také Španělsku možnost podílet se na společném vývoji moderního hlavního bitevního tanku, který tak byl perspektivně schopen nahradit jednak italské Ariete, jednak španělské a polské Leopardy 2 a celou polskou flotilu T-72 a PT-91 Twardy.
Španělská armáda disponuje více než dvěma stovkami Leopardů ve verzi 2E (odpovídající německé A6), více než stovkou starších 2A4, a pásovými bojovými vozidly pěchoty Pizarro z nám již dobře známé rodiny ASCOD. Polské Leopardy 2 (133 vozidel verze A4 a 105 verze A5) procházejí modernizací na standard 2PL, ale kromě nich Polsko výhledově zvažuje náhradu za dosluhující PT-91, tedy polskou modernizovanou variantu tanků T-72, i záložních původních T-72. Náhradu svých BWP-1 řeší polská armáda na první pohled atraktivními vozidly vlastní konstrukce Borsuk.
video: youtube – italské MBT Ariete
Opakovaně se v médiích probírá otázka možné akvizice jihokorejských tanků K2 polskou armádou, a s ohledem na již vlastněné Leopardy 2 se automaticky nabízí možnost profitovat s francouzsko-německého projektu MGCS - má to však háčky. Italská nabídka může pro sousední Polsko být za jistých okolností zajímavá. Ne-li jako vážně míněná alternativa, pak jako další "zbraň" pro vyjednávání o co nejvýhodnějších podmínkách s Němci a Francouzi. Podobně pro Španělsko italská nabídka přichází v situaci, kdy se zemi po dvouleté snaze nepodařilo najít s Francií a Německem shodu a zapojit se do projektu MGCS, který chtějí napřed společnosti Nexter, KMW a Rheinmetall postavit na pevné nohy, než případně po vyrobení prototypu vpustí do hry další partnery.
Důvod lze spatřovat ve zkušenostech s projekty jako houfnice Archer (Norsko se zapojilo do již rozběhnutého švédského projektu, vzneslo řadu svých požadavků a pak z projektu s odvoláním na jeho zpoždění opět vystoupilo a neodebralo již objednané houfnice), nebo vrtulníky NH-90 (kdy švédské národní požadavky zvýšily jejeich cenu a na rozdíl od dalších uživatelů realizujících střednědobé opravy ve Švédsku jsou teprve nyní plnohodnotně zavedeny), kdy vstupy dalších účastníků a snaha o implementaci národních požadavků a specifik projekty prodražovaly a zpožďovaly. Na druhou stranu takovéto projekty jsou jedinečnou šancí pro domácí zbrojní průmysl, nikdo nechce jen nakupovat, ale též vyrábět a prodávat.
Polské ministerstvo obrany italskou nabídku potvrdilo s tím, že ji analyzuje. Podle italského Institutu zahraničních věcí (Istituto Affari Internazionali) se Itálie i Polsko opakovaně snažily získat možnost podílet se na projektu MGCS, ale byly odmítnuty. Itálie, která patří k nemnoha zemím, jež si dosud hlavní bitevní tanky vyvíjely a vyráběly samy, má ambice vyšší, a závislost na francouzsko-německém projektu vnímá zřejmě jako v této fázi nevýhodnou možnost. S ohledem na to, že tanky Ariete nezaznamenaly sebemenší exportní úspěch a z finančních důvodů byl zastaven i vývoj následné verze C2, je samozřejmě otázka, do jaké míry lze hovořit o reálné šanci moderní a úspěšné vozidlo skutečně vyvinout. Zejména německý průmysl má díky zcela nesrovnatelnému úspěchu Leopardu 2 coby hlavnímu evropskému tanku obrovský náskok a především kontinuálně přibývající zkušenosti.
Italské společnosti Leonardo a Iveco nicméně nedávno dostaly zakázku na modernizaci tanků Ariete, která je má v polovině jejich životního cyklu dostat na úroveň doby. Výsledkem modernizace za 35 milionů eur má být 125 vylepšených vozidel, jejichž další služba poskytne potenciálně čas pro vývoj náhrady. I kdyby se to z jakéhokoli důvodu nezdařilo, konkurenci projektu MGCS lze jen přivítat.
Zdroj: defense-aerospace.com