Autor fotografie: IDF / Flickr|Popisek: Namer
Obrněné transportéry (APC) Namer jsou na podvozku Merkava 4. Z hlediska ochrany výsadku splňují kritéria poskytovaná hlavním bojovým tankem. Jedná se o naprosto unikátní zbraň.
Izraelský APC Namer je sám o sobě naprostým důkazem toho, jak se Izrael snaží chránit své vojáky. Pokud se podíváme na Ukrajinu, tak naprostá většina tamních APC už v současnosti nemůže vůbec uvažovat o nasazení v první linii kvůli příliš slabému pancéřování. Ruské a ukrajinské BTR mají svá nejlepší léta za sebou a absolutně nemají šanci odolat moderním přenosným protipancéřovým systémům (ATGM) stejně jako sebevražedným UAV. Javeliny, NLAW, Lancety, RGW 90, to vše je pro APC smrtelným nebezpečím na bojišti. Ne však pro izraelský Namer (v překladu leopard), který byl zřejmě nasazen v Libanonu proti Hizballáhu.
APC Namer má váhu MBT
Namer je úplně stejný unikát jako Merkava a vůbec není překvapivé jejich propojení. Merkava má jako jediný MBT na světě prostor pro výsadek. V podstatě je to kombinace APC a MBT. Bylo zcela logické v intencích omezených lidských zdrojů použít podvozek Merkavy k produkci samotného obrněného transportéru. Navíc podle Army Technology tvoří produkce APC více jak sedmdesát procent armádních objednávek. Je to pro Izrael symptomatické. Jedná se o absolutní mobilitu spojenou se snahou ochránit své lidi na bojišti. Namer váží 63,5 tuny. M1A2 Abrams má váhu sedmdesát tun, Leopard 2A8 se té váze blíží. Hmotnost ruského T-90M je kolem 53 tun, britský Challenger 2 má 64 tun. Takže Namer má prostě parametry MBT s výjimkou výzbroje.
Namer je také zkratka slov Nagmash (APC) a Merkava. Prototypy Nameru byly na podvozcích Merkav I a II, ale sériová produkce je podle Weapon Systems na nejmodernějších Merkavách 4. První transportéry vstoupily do služby v roce 2008. Aktuálně jich mají IDF asi 290, v plánu je 531 strojů do roku 2027. Základ myšlenky Nameru stojí v minulosti. Izraelci mají dobré zkušenosti s přestavbou tanků Centurion na APC Nagmachon a Nagmashot a také T-54 a T-55 na bojová vozidla pěchoty Achzarit. A poslední kapkou se stal konflikt s Gazou v roce 2004, kdy se M113 ukázaly jako velmi zranitelné.
IDF se s Namerem skutečně soustředí především na mobilitu a ochranu vojáků. Na takhle těžké vozidlo je výzbroj opravdu slabá. Hlavní zbraní je kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm nebo 40mm granátomet Mk 19 na dálkově ovládané stanici Samson. Zbraně mají spřažený kulomet FN MAG 7,62 mm a někdy 60mm minomet. Ale v červenci 2017 ukázaly IDF verzi BVP s 30mm kanónem a také Trophy APS. Aktivní ochrana by měla být na většině Namerů. Další rozdíl oproti drtivé většině západních a ruských APC. V prosinci 2018 IDF ukázaly video, kde Namer odpaluje dvě střely Spike-MR. Modul lze spustit dovnitř vozu a umožňuje vojákům odpalovat rakety v bezpečí obrněnce.
IDF s Namery v Libanonu
Namer má vzduchem chlazený vznětový motor Teledyne Continental AVDS-1790-9AR V12 o výkonu 895 kW. Maximální rychlost je 85 km/h a dojezd 500 kilometrů. Přepraví družstvo o síle devíti pěšáků. Oproti Merkavě má širší zadní dveřní rampu a na střeše má dva poklopy. Pochopitelně má digitální systém řízení bojiště. Namer je zřejmě nejlépe chráněné bojové vozidlo na světě. Má ochranu proti IED, minám ve tvaru V a také proti ZHN. Pancíř je modulární, tedy poškozené části lze relativně snadno vyměnit a případně posílit. Je to kompozit s laminátem, keramikou a niklem. Pochopitelně základ tvoří ocel. Reaktivní pancíř lze instalovat.
Podle The War Zone IDF začaly s pozemní operací v Libanonu proti Hizballáhu v noci na 1. září 2024. Libanonská organizace dlouhodobě odpalovala rakety a UAV na území židovského státu. Ten odstranil vůdce teroristické organizace Nasralláha a napětí ekslovalo dlouhodobě. Soustředění IDF na hranicích s Libanonem probíhalo delší dobu a to včetně Merkav a právě Namerů. Jestliže jsou IDF v Libanonu, je zcela nepochybné, že Namery jsou tam také. Izraelci pro svojí pěchotu nemají lepší vozidlo, koneckonců chráněnější APC na světě neexistuje.