Izrael dojednává s Boeingem obří nákup letounů a vrtulníků

Izrael dojednává s Boeingem obří nákup letounů a vrtulníků
Autor: Tsgt Kevin J. Gruenwald, USAF, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Two_F-15I_Ra%27am.JPEG
11 / 08 / 2018, 09:00

Izrael v současné době dojednává s americkou společností Boeing obří nákup letounů a helikoptér. Za 11 miliard dolarů pocházejících z americké vojenské pomoci hodlá pořídit jednu letku stíhacích letounů F-15IA, vzdušné tankery KC-46A Pegasus, konvertoplány V-22 Osprey a vrtulníky CH-47F Chinook.

Chystaný nákup letounů a vrtulníků od Boeingu je zajímavý hned ze dvou úhlů pohledu – jednak se jedná o opravdu obří nákup a druhak nám mnohé napovídá o tom, na jakých typech budou izraelské obranné síly v dalších letech stavět. Celkem přitom Izrael mezi roky 2019 až 2028 dostane na vojenské pomoci od Spojených států amerických 38 miliard dolarů, kterou by měl utratit především za americké zbraně nebo zbraně, na jejichž výrobě, či vývoji spolupracují americké společnosti.

Pro Spojené státy se každopádně ani zdaleka nejedná o vyhozené peníze, i když pomineme spojenectví obou zemí. Nákup amerických zbraní totiž znamená finance pro americké společnosti a jejich zaměstnance a tak peníze zůstávají doma. V dlouhodobém horizontu se pak americké společnosti mohou podílet na údržbě techniky a případně jejích modernizacích. V potaz nakonec musíme vzít i to, jakou reklamu každému zbraňovému systému udělá jeho zařazení ve výzbroji Izraele, které v mnoha případech automaticky znamená i její bojové nasazení.

Další letka F-15IA

Obecně nejsou známy plánované počty pořizované letecké techniky. V případě stíhacích F-15IA se ale hovoří o jedné letce, která je v izraelském letectvu obvykle složená z 25 letounů. Že Izrael hodlá nakonec pořídit tento vylepšený typ, se kterým má dobré zkušenosti, není žádným překvapení. A i když je často toto rozhodnutí prezentováno jako že na úkor pořízení třetí letky stealth letounů F-35, vůbec to nemusí být tak úplně pravda – ty nakonec může ať už v rámci pomoci v brzké době nebo mimo ní někdy v příštích letech doobjednat.

Plánované pořízení další letky úderných F-15 nicméně znamená velké posílení, co se týče schopnosti leteckých úderů na velké vzdálenosti. Připomeňme, že krom necelých sedmi desítek stíhacích F-15 disponuje izraelské letectvo jednou letkou úderných F-15I, které jsou odvozeny s celou řadou změn od F-15E Strike Eagle. Přesná podoba nových F-15IA není známa, ale předpokládá se využití nejmodernějších variant pro jiné zahraniční zákazníky a mohutné využití vlastních avionických systémů včetně zbraní, jako je tomu obvyklé.

psali jsme: Izraelské F-15A a past na syrské Mig-25

Existující také spekulace, zda a jak moc by nové izraelské F-15 mohly vycházet z Boeingem navrhované, ale nikdy vyráběné varianty F-15 Silent Eagle. Ta jak už název napovídá, přináší jisté stealth vlastnosti včetně povrchu i vestavby interních zbraňových šachet. Je tedy dost možná, že to bude nakonec Izrael, kdo jako jediný zahraniční zákazník (americké letectvo uvažuje nad nákupem F-15X) získá radarem hůře zjistitelné F-15.

Vzdušné tankery KC-46A Pegasus jako náhrada za Boeingy 707

V neznámém počtu má letectvo obdržet vzdušné tankery KC-46A, které si v současné době pořizuje v nemalých počtech i samotné americké letectvo. Ani pořízení tohoto typu letounu přitom není překvapivé vzhledem k omezené nabídce na trhu a zvláště pak směrem ke snaze využití americké finanční pomoci. Nové vzdušné tankery mají nahradit sedm již zastaralých letounů Boeing 707.

psali jsme: Uvažuje Německo o nákupu F-35?

I v tomto případě by se v případě jejich pořízení jednalo o velké navýšení schopností. Oproti starším tankerům využívají totiž KC-46A ráhnového tankovacího systému s podstatně rychlejším přečerpáním paliva. V případě potřeby navíc bude možné letouny vybavit podvěsnými kontejnery WARP (wing-aerial refueling pods) a doplňovat tak palivo třem bojovým letounům.

Pořízení V-22 Osprey

Na seznamu vyjednávané techniky má být podle izraelských médií také konvertoplán V-22 Osprey. O něm se v souvislosti se zařazením do výzbroje spekuluje už celou řadu let, byť se v minulém roce dokonce objevily zprávy o přednosti těžkému vrtulníku Ch-53. Nyní se však zdá, že by Izrael přeci jen nakonec mohl nakoupit i konvertoplán, za nimiž stojí Boeing.

Konvertoplán V-22 Osprey je určen pro plnění podobných úkolů jako vrtulníky, ale má podstatně delší dolet a cestovní rychlost. Dolet navíc zásluhou schopnosti tankování za letu není omezen množstvím paliva v interních a přídavných nádržích. Posádku tvoří obvykle dva piloti a dva palubní inženýři, přičemž dokáže přepravovat až 24 sedících, či 32 vojáků na podlaze anebo pojmout přes 9 t nákladu ve vnitřním prostoru, či 6,8 t v externím podvěsu.

Nejnovější CH-47F Chinook

Nakonec posledním typem, o kterém se v souvislosti s obřím nákupem píše, je těžký vrtulník CH-47F Chinook, jenž by byl v Izraeli taktéž novinkou. Dosud jsou jedinou těžkou helikoptérou ve výzbroji letectva právě helikoptéry Sikorsky CH-53 Sea Stallion.

psali jsme: Psali jsme: Nikdy ho nenasadili do boje. Americký strategický bombardér Convair B-58 Hustler byl ,,krásným" omylem

CH-47F Chinook představuje jednu z nejmodernějších variant tohoto vrtulníku, jež poprvé vzlétl už v roce 1961. Varianta F vychází z varianty D a svůj první let uskutečnil v roce 2001. Krom tříčlenné posádky tvořené pilotem, kopilotem a letovým inženýrem dokáže přepravit 33 až 55 vojáků. Do myslí mnoha příznivců letectví se ovšem zapsal díky schopnosti unést nemalé náklady pod sebou od dvojice terénních vozidel, děl nebo dokonce středních vrtulníků Black Hawk.

Zda Izrael nakonec pořídí uvedené typy pro své letectvo a v jakých počtech by mělo být jasno poměrně brzy. Oproti tomu přesné parametry například nových stíhacích F-15I budou zcela jistě ještě nějakou dobou častým tématem mnoha diskuzí.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Technologie - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace