Izrael zvažuje pořízení nových F-15I na místo dalších F-35

Izrael zvažuje pořízení nových F-15I na místo dalších F-35
12 / 02 / 2018, 16:00

Izraelské letectvo již nyní může počítat s padesátkou víceúčelových stíhacích F-35 a předpokládalo se, že tento rok objedná dalších dvacet pět těchto letounů pro utvoření třetí letky. Web izraelského deníku Haaretz však přišel koncem ledna s tím, že letectvo uvažuje na místo toho o pořízení nových stíhacích-útočných F-15I „Ra'am“.

Rozhodnutí o jednom nákupu

Izraelské letectvo má aktuálně objednáno celkem padesát víceúčelových stíhacích letounů F-35, které mají být postupně dodány do roku 2024. Koncem minulého roku dosáhlo devět z již dodaných strojů počátečního stavu bojové způsobilosti IOC (Initial Operational Capability). Předpokládalo se, že v letošním roce dojde k rozhodnutí o pořízení dalších dvaceti pěti F-35 k utvoření jejich třetí letky a to s využitím smlouvy o finanční pomoci. Tu v roce 2016 uzavřel Izrael se Spojenými státy novou na dobu deseti let (2019 až 2028) na pořízení zbraní v hodnotě v hodnotě až 38 miliard dolarů.

psali jsme: První let zapomenutého konkurenta F-16, stroje F-20 Tigershark se udál před 35 roky

Na místo pořízení dalších dvaceti pěti letounů F-35 však má izraelské letectvo nyní vážně zvažovat pořízení nových F-15I „Ra'am“. Za úvahami není nespokojenost s F-35, ale specifické požadavky izraelského letectva na úderný letoun a skutečnost, že k dodání dalších F-35 by pravděpodobně nedošlo ne dříve než po roce 2024, tedy až po ukončení současný dodávek.

F-15 v izraelském letectvu

Připomeňme, že izraelské letectvo obdrželo první F-15A už v roce 1974 – pouhé dva roky po první letu. V současné době provozuje zhruba pět až šest desítek původně stíhacích F-15 různých verzí modernizovaných a standardizovaných v rámci programu BAZ-2000. Vedle toho však disponuje zhruba dvaceti pěti letouny F-15I, které provozuje především jako stíhací-útočné, respektive úderné letouny. Celkově tak v současné době zůstává ve výzbroj něco kolem osmi desítek F-15 schopných vzdušného boje, ničení pozemních cílů i průzkumu.

Izraelci uzpůsobili původně ryze stíhací F-15 pro nošení protizemní munice už v 1. polovině osmdesátých let.  Poprvé o sobě daly tyto upravené letouny vědět v roce 1985 při náletu na sídlo Organizace pro osvobození Palestiny (OOP) v Tunisku vzdálené více než 2 000 km. V roce 1994 pak Izrael vybral F-15 jako svůj stíhací-útočný letoun na místo pořízení konkurenčního F/A-18 a F-16 (další F-16 pořídil až v rámci jiných nákupů). Výsledný letoun F-15I byl zároveň inspirován jednak americkou stíhací-útočnou variantou F-15E a druhak v sobě zahrnuje celou řadu specifických úprav a vylepšení, jak je v případě izraelských bojových letounů obvyklé. K dodání prvních F-15I pak došlo v roce 1997.

Stíhací-útočný F-15 anebo stealth F-35

Krom doby dodání mohou mít vliv na rozhodování technické výkony a to především dolet a zbraňová kapacita. Maximální nosnost F-35 sice dosahuje více než 8 t, ale ve vnitřních zbraňových šachtách dokáže přepravovat maximálně 2 590 kg munice.  Při využití šesti externí závěsníku s celkovou nosností 6 800 kg odpadá jedna z hlavních výhod letounu – snížená viditelnost před radary. Dolet F-35 přes 2 200 km taktéž platí pro případ využití externích palivových nádrží, které opět zvyšují radarovou stopu letounu.

Pro porovnání: Izraelskému F-15I podobný F-15E dokáže s trojicí externích nádrží a plnými komfortními vnitřními nádržemi doletět na vzdálenost 3 900 km. Při bojové nasazení je samozřejmě třeba počítat s bojovým rádiusem a spotřebou paliva nicméně i tak může F-15 udeřit na větší vzdálenosti.

F-16 na ústupu?

Stáří některých provozovaných F-15 izraelským letectvem navíc přesahuje 25 let. Při jejich budoucím vyřazením by tak letectvo mohlo leccos ztratit ze své schopnosti leteckých úderů na velké vzdálenosti.

psali jsme: Bezpilotní F-16 se naučila útočit a zabíjet

Izrael přitom už minulý rok vyřadil všechny F-16A/B z 80. a první poloviny 90. let.  V současnosti tak provozuje zhruba osm desítek jednomístný F-16C, pět desítek dvoumístných F-16D a nakonec necelou stovku F-16I vyvinutých a postavených speciálně na základě požadavků izraelské letectva. Vzhledem k aktuálnímu počtu ostatních typů letounů tak v nejbližší době nemůžeme předpokládat vyřazení všech nebo většiny letounů. Přesto vzhledem ke stárnutí jednotlivých strojů bude docházet k poklesu provozovaných F-16, o čemž vypovídá i izraelská nabídka Chorvatsku obsahující mix dvanácti F-16A/B i starších F-16C/D.

Rozhodnutí v květnu

Zda Izrael pořídí F-15 nebo další F-35 bychom se měli dozvědět už letos v květnu, kdy bude velitel izraelského letectva Amikam Norkin předkládat svůj požadavek generálnímu štábu. Při zvážení specifických požadavků letectva a možné dodací lhůtě mají nové F-15 slušné šance.

Tak jako tak bude Izrael minimálně v první polovině následujícího desetiletí vedle sebe provozovat všechny tři typy. F-16 zřejmě nebude moci být nahrazen dříve, než v druhé polovině 20. let. Otázkou tak zůstává to, jak dlouho v jeho výzbroji zůstanou F-15 – v případě nákupu nových letounů by ve výzbroji izraelského letectva přečkali rok 2030.

 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Survival - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace