Izraelské radary ELTA jsou kompatibilní se systémy NATO. Zkušenosti s nimi mají v Kanadě nebo Itálii

Izraelské radary ELTA jsou kompatibilní se systémy NATO. Zkušenosti s nimi mají v Kanadě nebo Itálii
Autor: ELTA systems|Popisek: gulfstream
02 / 03 / 2018, 14:15

Česká vláda ve výběrovém řízení na nové radary kategorie MADR vybrala typ EL/M-2084 z produkce izraelské společnosti ELTA. Rozhodnutí padlo za pět minut dvanáct, neboť stav radarových systémů protivzdušné obrany AČR je tristní. Další odklady pořízení moderní generace radarových systémů situaci jen zhoršují, zvláště když modernizace stávající sovětské techniky není možná. Přitom řešení v podobě radarů ELTA EL/M-2084 je ekonomicky, technologicky i z hlediska zapojení českého průmyslu a rychlosti dodávek to nejlepší, jaké mohla česká vláda zvolit.

Česká armáda nové radary protivzdušné obrany nutně potřebuje, vždyť v současnosti používané radary P-37 sovětského původu pocházejí z 80. let minulého století. Technologicky jde o analogové radary, jejichž životnost byla v době jejich výroby plánována na 15 až 20 let. Už jen z tohoto pohledu jsou to dnes vlastně muzeální exponáty. V průběhu služby armáda radary několikrát vylepšovala, postupem času se ale proces modernizace proměnil v zoufalou stahu udržet při životě beznadějně zastaralou techniku, která nemůže vyhovět stoupajícím požadavkům protivzdušné obrany.

Ale i udržování systémů, které jsou postaveny na principiálně zastaralé elektronice a pro které již neexistují náhradní díly a součástková základna, je nejen ekonomickým a technologickým luxusem, ale především nesmyslem. To si armáda evidentně uvědomuje. Po vylepšeních a modernizačních zásazích v letech 1995, 1999–2002, 2003, 2008–2009 a 2010–2012 už totiž česká armáda do radarů P-37 nic neinvestovala. Pro protivzdušnou obranu tedy nyní má jen radary technologicky a morálně zastaralé, které jsou navíc udržovány v provozu jen jako z nouze cnost, protože nic jiného není k dispozici.

Kompatibilita s normami NATO není problém 

Pořízení nových radarů je tedy pro Českou republiku strategickou záležitostí, která bezprostředně souvisí s bezpečností státu. Dlouhá léta byl přechod na moderní generaci radarových systémů protivzdušné obrany odkládán a odsouván na vedlejší kolej. V prosinci roku 2016 česká vláda konečně rozhodla o pořízení nových radarů, jenže uběhl rok a smlouva s výrobcem není dosud uzavřena, ministerstvo si navíc prý není jisto kompatibilitou vybraných radarů ELTA EL/M-2084 se standardy NATO. Přitom právě požadavek kompatibility byl jednou z hlavních požadovaných technických charakteristik definovaných českou armádou pro výběrové řízení.

Psali jsme: Japonsko presunie na Okinawu rakety typu 12, kvôli aktivite čínskeho námorníctva

Výrobce vybraných radarů ELTA jasně deklaroval kompatibilitu radarů s normami NATO a česká vláda je i proto vyhodnotila jako nejvhodnější. Proto je nyní poněkud zarážejí, proč ministerstvo ústy ministryně obrany vyslovuje pochybnosti o kompatibilitě radarů, žádá další posudky a zaštiťuje se vyjádřeními Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost o chybějících certifikátech. Vypadá to, že ministerstvo neguje samo sebe a svá dřívější rozhodnutí a že jako úřad není schopno zachovávat kontinuitu své vlastní agendy.
Celá záležitost pořízení nových radarů teď totiž narazila na umělé byrokratické překážky, které nemají nic společného s technickými parametry již vybraných radarů ELTA. Certifikáty, technická dokumentace a další materiály jsou totiž výsledkem různých zkoušek a testů, včetně vojskových, doprovázejících proces zavádění nové techniky do armády, který bude v případě radarů ELTA EL/M-2084 spojen i s převedením výrobních technologií do českých firem, především do pardubické společnosti RETIA.

Radary ELTA ve službách armád států NATO

Radary ELTA navíc už slouží v zemích Severoatlantické aliance a nemají žádný problém s kompatibilitou a napojením na systémy NATO. Kanada v roce 2015 objednala deset radarů ELTA EL/M-2084. První radarový komplet kanadská armáda dostala v druhé polovině minulého roku, přičemž prošel bez jakýchkoliv problémů všemi zkouškami. Nyní je zařazen do systému protivzdušné obrany země a je připojen do systému velení a řízení protivzdušné obrany států NATO, přičemž bez problémů komunikuje pomocí standardních komunikačních i datových protokolů NATO. Další radarové komplety kanadská armáda získá letos a v příštím roce.

To jen dokazuje, že izraelské ministerstvo obrany má zkušenosti s mezinárodní spoluprací na vojenských projektech ve formátu GtG, stejně tak i firma ELTA. Radary a raketové systémy pro protivzdušnou obranu dodala v koordinaci s izraelskou vládou do mnoha zemí. Nejnovějším příkladem je dokončení dodávky letounů včasné výstrahy pro Itálii, které budou součástí ochrany vzdušného prostoru Itálie i dalších zemí NATO. Italské letectvo v lednu tohoto roku získalo do užívání druhý letoun Gulfstream G550/AEW, přičemž první byl do výzbroje zařazen v červnu minulého roku. V obou strojích je zabudován radarový systém ELTA EL/W-2085 AEW kategorie AESA sloužící ke sledování vzdušného prostoru.

Psali jsme: Izrael otestoval protiraketový systém. Téměř stoprocentní ochrana před útoky ze Sýrie nebo Gazy

Technologicky i funkčně jde o totožný systém jako v případě radaru ELTA EL/M-2084, v obou případech jsou cíle vyhledávány pomocí aktivního elektronického skenování prostoru a elektronickým vychylováním radarových paprsků. Odpadá tak nutnost mechanických pohyblivých částí radarových senzorů. Nové letouny italského letectva s radary ELTA jsou vybaveny integrovanými datalinky podle norem NATO a jsou plně kompatibilní s radarovou i komunikační a datovou sítí systému velení a řízení protivzdušné obrany aliance. První letoun Gulfstream G550/AEW dodaný italskému letectvu už byl zařazen do aktivní služby a úspěšně se zúčastnil hned několika cvičení Severoatlantické aliance. Druhý stroj jej bude brzy následovat. Není jistě bez zajímavosti, že těmito stroji již několik let disponuje izraelské letectvo, stejně jako vzdušné síly Singapuru, o jejich koupi projevují zájem i Spojené státy.

Společnost ELTA v součinnosti s izraelskou vládou spolupracovala na konfiguraci i integraci radarů ELTA EL/W-2085 AEW s italskou korporací Leonardo. Analogicky je pro projekt nových radarů české armády připravena spolupráce společnosti ELTA s pardubickým výrobcem radarů a speciální elektroniky RETIA, která je držitelem bezpečnostní prověrky NATO. Izraelská vláda české straně od počátku výběrového řízení jako jediná nabídla jasnou podobu dodávky radarů ELTA, včetně garancí technických parametrů a kompatibility se standardy NATO a AČR, zkušeností z ostrého operačního nasazení a zapojení českého průmyslu do výroby i servisní podpory radarů. To je navíc podpořeno mimořádně dobrými vztahy mezi oběma zeměmi. Současné dění na ministerstvu obrany a některé jeho výroky jsou proto přinejmenším zvláštní. Na izraelské partnery, ať již z ministerstva obrany či společnosti ELTA, tak může české ministerstvo obrany působit jako nekompetentní instituce nerespektující vlastní rozhodnutí, která podléhá politickým turbulencím, místo toho, aby byla zárukou kontinuálního a koncepčně jasného programu obrany českého státu.

Nepřehlédněte na Security magazínu: Defence - tanky, lodě,  letadla, obrněné vozy. Jaké jsou nejnovější trendy ve zbrojním a obranném průmyslu? S námi víte více

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace