Izraelský ,,gamechanger" budoucnosti? Obrněné vozidlo Carmel bude operovat i v hustě osídlených městských oblastech

Izraelský ,,gamechanger&quote; budoucnosti? Obrněné vozidlo Carmel bude operovat i v hustě osídlených městských oblastech
Autor: screenshot Youtube
01 / 10 / 2019, 14:45

Před několika týdny byly odhaleny prototypy izraelského ambiciózního projektu s názvem Carmel. V rámci tohoto projektu má vzniknout nové lehčí vozidlo připomínající tank (i když se přímo o tanku nehovoří) s výraznou složkou umělé inteligence, redukovanou lidskou posádkou a stroj má také operovat v hustě osídlených městských oblastech.

O programu Carmel (hebrejský akronym pro Advanced Ground Combat Vehicle - pokročilé pozemní bojové vozidlo) se hovoří téměř čtyři roky a postupně se odhaluje více informací o jednom z nejambicióznějších izraelských projektech poslední doby. Tři největší izraelské zbrojovky - IAI, Elbit Systems a Rafael Advanced Defense Systems byly pověřeny vývojem vlastního prototypu platformy Carmel, který by byl založen na osvědčeném obrněném transportéru M113. Prototypy pak byly byly představeny v srpnu tohoto roku.

Evoluce, či ,,gamechanger"?

Někteří představitelé generality pak mluví o revolučním konceptu a od nového vozidla se očekává ještě vyšší úroveň bojové efektivity na válčišti při relativně nízkých nákladech. ,,Carmel je revoluční koncept, který je založen na špičkových technologích," prohlásil například brigádní generál Yaniv Rotem, šéf výzkumu a vývoje na izraelském ministerstvu obrany. Cíl projektu je nicméně podle izraelského ministerstva obrany jasný - najít nejvhodnější obrněné vozidlo, které by bylo agilní, inovativní, snadno ovladatelné, za relativně nízké náklady, a k tomu samozřejmě plnilo roli velmi efektivního prostředku na bojišti.

Co o potenciálním ,,gamechangeru" tedy zatím víme? Bude to lehčí vozidlo s jednoduchým ovládáním (hmotnost cca 35 t) a digitálním kokpitem, na první pohled užšího a menšího tvaru, který bude z velké části plně automatizováno. Podle představitelů izraelských obranných sil se však nemá jednat o plně automatizovanou platformu, protože klíčové rozhodnutí má učinit na posledním místě právě člověk.

Osvědčený systém použitý v případě tanku Barak či Merkava Mk4 má představovat rovněž high-tech helma s průhledovým displayem a pohybovými senzory ,,Iron Vision", kterou nabízí společnost Elbit Systems, o níž již byla řeč. 

AI v hlavní roli, jen dva vojáci ve vozidle

Umělá inteligence však bude hrát jednu z ústředních rolí. Vozidlo umožní posádce nařizovat autonomní akce, jako například hledání několika nepřátelských cílů najednou či režim ,,off-road". Osádku vozidla tak budou díky zmíněnému vysokému stupni automatizace tanku tvořit jen dva vojáci místo čtyř. Počítá se s tím, že platforma bude rovněž vybavena taktickými drony, které pomohou v případném boji, či mohou sloužit k průzkumu terénu.

Přednostmi tanku kromě zmíněné automatizace má být i i jeho ,,neviditelnost" nepřátelským radarům, o níž se v souvislosti s tímto projektem také hovoří. Vozidlo má mít podle serveru National Interest hybridní pohon, zatím se neví jaký typ a jaký výkon vozidlo bude mít. Carmel podle dostupných informací pak nemá soutěžit s tankem Merkava Mk4, nebude na druhé straně ani Merkavou Mk5.

Počítá se také s tím, že nová platforma bude určena k nasazení do hustě osídlených městských oblastí. Tam se přirozeně nehodí těžké a velké tanky jako například M1 Abrams a další vozidla. Naopak do úzkých ulic se bude hodit svým tvarem a velikostí právě Carmel.

Pokud technologicky ,,vybroušené" vozidlo s výše jmenovanými vlastnostmi vznikne, může to znamenat pro Izraelské obranné síly skutečně výrazný posun v moderním vedení boje. Na to si však ještě nějaký čas počkejme. Předpokladem totiž je, že Carmel bude zaveden do výzbroje až po roce 2025.

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace