J-20: Čínský ,,mocný drak" táhnou dolů problémové motory. Během dvou let má dostat nové

J-20: Čínský ,,mocný drak&quote; táhnou dolů problémové motory. Během dvou let má dostat nové
Autor: Alert5 (CC BY-SA 4.0)|Popisek: Stíhač J-20
23 / 05 / 2021, 11:00

Čínský stíhač J-20 (,,Mocný drak") má být podle čínských představ natolik vyspělým strojem, že se má přiblížit výkonově západním letounům, F-22 či F-35. Nicméně jedním z problémů, s nímž musí J-20 zápasit, jsou motory.

Čínští vládní činitelé i vojenští experti se domnívají, že J-20 je tím letounem, který konečně srazí nadvládu amerického stíhače F-35 a zároveň ,,změní historii v asijsko-pacifickém regionu". Tato realita je však alespoň prozatím na míle daleko od pravdy.

J-20 totiž trápí řada technických problémů, respektive nedodělků. Kromě omezené manévrovatelnosti a celkové ,,mohutnosti" trupu ve srovnání s F-35 jsou klíčovým problémem především motory stroje, s nimiž se čínští konstruktéři potýkají dlouhodobě.

Stíhače J-20 jsou vybaveny ruskými motory Saturn AL-31F, které byly navrženy pro letouny 4. generace a to mimo jiné snižuje obratnost čínského stíhače. Nicméně Čína usiluje o to, aby do strojů zabudovala vlastní motory, aby se vykompenzovaly nedostatky pramenící z používání ruských motorů.

Nejmenovaný vojenský zdroj, na který se odvolává list South China Morning Post, tvrdí, že J-20 má dostat nové motory během dvou let. Motor WS-15 byl navržen speciálně pro stíhač J-20, aby zlepšil jeho manévrovací a bojové schopnosti. A podle listu South China Morning Post je právě vývoj těchto motorů těsně před dokončením a je možné, že motory budou zkompletovány už za rok.

Čína za několik let znatelně pokročila v oblasti vývoje vlastních motorů, ale do ideálního stavu to má ještě daleko. S motory má Čína problémy dlouhodobě. Rusko si je toho vědomo a odmítá logicky poskytnout to nejmodernější z vlastní produkce, protože Čína okamžitě provádí reverzní inženýrství. Tak tomu bylo hned po první dodávce letounů Su-27, identické zkušenosti má i Ukrajina s lodními motory nebo leteckými dodanými firmou MotorSich. V roce 2018 sice Čína představila motor WS-10C Taihang, který letounu dodává větší manévrovatelnost, ale méně výkonu než zmiňovaný motor WS-15.

Kromě konstrukce má Čína problém i s kvalitou petrochemického průmyslu, tedy jejich paliva i maziva nedosahují těch parametrů, jaké jsou pro letouny typu F-35, F-22, Su-57 nebo J-20 zapotřebí. Čínské stroje díky tomu létají níže a pomaleji než identická konkurence.

Tak uvidíme, zda během následující doby budou odstraněny všechny závady na motoru WS-15 a J-20 tak bude konkurenceschopnější západním stíhačům.

 

Zdroj: South China Morning Post

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace