Peking začal stavět jaderný nosič, který velikostí předčí i Gerald R. Ford

Peking začal stavět jaderný nosič, který velikostí předčí i Gerald R. Ford
foto: GoodFon / Public domain/Ilustrační foto

Type 004 bude čtvrtou letadlovou lodí Číny a své předchůdce převýší ve všech ohledech. S torpédoborci Type 055 bude konkurencí i pro nejmodernější plavidlo USA Gerald R. Ford

Kvantitativně je čínské námořnictvo nejsilnější na světě. Je to ovšem velmi zavádějící údaj, protože silou jasně dominuje US Navy. Je nutné podotknout, že drtivou část válečných plavidel Pekingu tvoří lodě určené k pobřežní ochraně, maximálně k operacím v Jihočínském moři. Komunistický režim se tento stav ovšem postupně snaží změnit. Pokud vynecháme samostatnou kapitolu jaderných ponorek, jedná se především o torpédoborce Type 055 a letadlové lodi. Tři velké letadlové nosiče Pekingu jsou dostatečně známy. První byl přestavěný ruský Varjag v čínském námořnictvu pod jménem Liaoning

Předskokani Type 004 Liaoning, Shandong a Fujian

 

Liaoning nelze považovat za skutečnou konkurenci velkým americkým letadlovým lodím. Plný výtlak je sice téměř 61 000 tun, ale původně se jednalo o letadlový křižník a Peking si konstrukci především zkoušel. Druhým plavidlem je Type 002 Shandong, který je již čistě domácí konstrukce, ale spíš jde stále jen o navazující pokus. Zlom znamenal Type 003 Fujian. Ten má již výtlak 85 000 tun a instalovány jsou magnetické katapulty se speciálně vyvinutým integrovaným elektrickým pohonným systémem. Ten bude podle anglické Wikipedie i na Type 004, který ho přebírá. Loď již dokáže v možnostech odbavování letadel konkurovat i Gerald R. Ford, který má ovšem výtlak 100 000 tun a jaderný pohon narozdíl od Fujianu

J-15 a J-35 Shenyang na Type 004

 

Nové satelitní snímky, které jsou k vidění na výše vloženém příspěvku ze sítě X, ukazují zahájení stavby Type 004, kdy je na fotce vidět podle WPtech zřejmě i maketa palubního letounu Shenyang J-15. Jedná se o víceúčelový stíhací letoun generace 4,5 a měl by konstrukčně vycházet z Su-33. V každém případě je J-15 považován za dočasné řešení a měl by být nahrazen letadlem páté generace Shenyang J-35. Type 004 je nepochybně evolucí letadlových lodí Pekingu a jeho hlavním cílem je konkurovat americké flotile včetně Gerald R. Ford. S tím úzce souvisí i doprovodné torpédoborce Type 055.

Type 055 jako konkurence Ticonderog a Arleigh Burke u Gerald R. Ford

 

V zásadě je Type 055 ve skutečnosti odpověď na dosluhující americké křižníky Ticonderoga, případně na torpédoborce Arleigh Burke, s jejich špičkovým protivzdušným systémem AEGIS, jehož ekvivalent by měly mít Type 055 také. A to má Ticonderoga výtlak 9 800 tun oproti 13 000 tunám Type 055. Koneckonců Washington čínská plavidla klasifikuje jako křižníky. Zde je ovšem celkově trochu kámen úrazu pro Peking. Plavidla a systémy USA jsou prověřené, ale jak je na tom čínský ekvivalent AEGIS se prostě neví. Podobné je to s letadlovými loděmi. Američané konstruují rychlé letadlové lodě prakticky sto let a mají obrovskou praxi, která je u takto složitých systémů nesmírně důležitá. 

Liaoning

Jaderný nosič Type 004 stále není konkurencí pro Gerald R. Ford 

 

Peking začal stavět svou první letadlovou loď s jaderným pohonem. Podle Military View půjde o plavidlo CATOBAR, tedy katapultem asistovaný vzlet s jasně nejmodernější technologií elektromagnetického katapultu. I u něj panují pochybnosti o jeho kvalitě ve srovnání s americkou produkcí, respektive s instalací na Gerald R. Ford. V každém případě odborný server 19fortyfive.com uvádí, že i přes jaderný pohon a elektromagnetický katapult může čínský nosič konkurovat starší třídě plavidel Nimitz, ale ne Gerald R. Ford. A to třeba i přes to, že Type 004 bude mít plný výtlak 110 000 tun, o deset více než americká letadlová loď. 

Peking jde kupředu

 

Je jednoznačné, že Type 004 bude pro Peking znamenat velký technologický skok a jaderný nosič změní strategickou rovnováhu planety. Jaderný pohon zajistí velmi dlouhou schopnost operovat na moři. Navíc torpédoborce Type 055 minimálně z dálky vypadají opravdu kvalitně. Type 004 je již konstruován pro operace s UAVJ-35 je často označován jako letadlo včasné výstrahy. Peking se na rozdíl od Moskvy dlouhodobě soustředí na moderní elektroniku. Číňané původně plánovali mít Type 004 v provozu do konce desetiletí, to se jistě nepovede, ale při výkonnosti Pekingu, to nebude trvat dlouho, než se plavidlo dostane na oceán.    


 

Tagy