Jak by americké námořnictvo mohlo vrátit do hry bitevní lodě třídy Iowa

Jak by americké námořnictvo mohlo vrátit do hry bitevní lodě třídy Iowa
Autor fotografie: National Museum of US Navy|Popisek: USS MISSOURI (BB 63)
04 / 08 / 2017, 11:30

Bitevní lodě třídy Iowa byly poslední bitevní lodě postavené Spojenými státy. I když přišly v době, kdy se vlády nad oceány ujaly letadlové lodě, byly natolik výkonné, že byly během desetiletí pro druhé světové válce třikrát reaktivovány. Blíží se nyní čas na další reaktivaci?

V roce 2006 byly lodě USS Iowa a Wisconsin definitivně vyřazeny z amerického loďstva, protože již nebylo zapotřebí udržovat tyto giganty provozuschopné. Blížilo se přece 32 supermoderních torpédoborců třídy Zumwalt.

psali jsme: Video: Když střílí bitevní loď Iowa, vypadávají kamery

Nyní, o jedenáct let později, má námořnictvo dostat jen tři z původních dvaatřiceti Zumwaltů, a dalekonosný projektil speciálně navržený pro děla Zumwaltu byl zrušen kvůli přemrštěným nákladům. Námořnictvo tedy opět čelí nedostatku schopnosti útočit na nepřátelské lodě.

USS Missouri (BB-63) 16-Inch Guns -- Pearl Hearbor (HI) 2014

Mohly by Iowy zažít další návrat, podpořený novými a výkonnými zbraněmi?

Pro položení základů modernizace bojových lodí existují čtyři věci, které by musely stát za úspěšnou aktualizací lodí. Bitevní lodě třídy Iowa byly navrženy v pozdních třicátých letech a měly posádky až 2 700 námořníků, což není v dnešní době možné.

Za prvé, musí být lodě vysoce automatizované. Prvními kandidáty na automatizaci jsou starší mechanické systémy, jako jsou tři hlavní dělové věže, z nichž každý má vlastní osádku přes sto lidí, nebo vlastní elektrárnu.

Za druhé, bitevní lodě přejdou ze střelného prachu na elektřinu. Loď bude potřebovat veškerou sílu, kterou může dostat k napájení nové generace zbraňových. Jaderná elektrárna by poskytla energii v rozsahu megawattů, a bude vyžadovat méně posádky. Alternativou je elektrický pohonný systém, který pohání třídu Zumwalt, i když ve větším měřítku.

Za třetí, bitevní lodě musí být schopny potopit lodě v dosahu nejméně dvou mil a zasáhnout pozemní cíle v rozmezí osm až tisíc mil. 267 metrů dlouhé lodě se stanou hlavním cílem pro pozemní a námořní jednotky nepřítele a musí mít rozumnou šanci operovat mimo jejich dostřel.

psali jsme: Návštěva bitevní lodi USS North Carolina

Za čtvrté, bitevní lodě budou čistě útočné zbraně určené k útokům na pevninu a moře. Nebudou mít na palubě vyspělé radarové systémy ani nebudou vybaveny střelami rodiny Standard. Aby mohly ospravedlnit svou existenci, musí být schopny přispět co největší palebnou silou.

Reaktivovaná bitevní loď nenahradí letadlovou loď, obě by fungovaly odděleně, ale symbioticky. Raketová bitevní loď s možností úderu na dlouhé vzdálenosti by potlačila nepřátelskou vzdušnou obranu, což dovolí palubním letounům volnější ruku nad nepřátelským územím. Na oplátku by letadlové lodě poskytli pro bitevní loď protiponorkové a protiletadlové krytí.

„Náš upgrade“ bitevních lodí třídy Iowa by je změnil z bitevních lodí (BB) na raketové bitevní lodě (BBG). Začneme tím, že zafinancujeme vývoj šestnáctipalcových řízených projektilů podobných těm, které v současné době vyvíjí společnost BAE Systems pro děla ráže 127 a 155 mm.

Zadní dělová věž bude nahrazena polem vertikálních odpalovacích šachet systému MK. 41 v počtu 320 až 470 pro čistě útočné střely - protilodní rakety dlouhého dosahu a rakety Tactical Tomahawk, případně jiné, s ještě delším dosahem. Zastaralé sekundární dělové věže budou odstraněny a nahrazeny 4 railguny.

DN-ST-93-02573

BBG by nebyly naprosto bezbranné, upgrade z počátku 80. let minulého století vedl k instalaci čtyř systémů Phalanx CIWS. Na jejich místě bychom mohli instalovat novější odpalovací rakety SeaRAM, nebo dokonce obranné laserové zbraně o výkonu stovek kilowattů, jež by byly napájeny z jaderných reaktorů. BBG si zachovají přistávací plochu pro vrtulníky, lodě se budou spoléhat na doprovodné křižníky a torpédoborce, které budou bojovat proti leteckým a podpovrchovým hrozbám, námořní hlídkové letouny P-8 Poseidon či drony MQ-4 Triton.

Výsledkem této konverze je BBG, která by mohla potopit jakýkoli nepřátelský povrchovou svaz chránící nepřátelský ostrov nebo pobřeží, a poté udeřit na vojenské cíle na samotné pevnině.

psali jsme: USS New Jersey: Nejrychlejší bitevní loď všech dob

Bitevní lodě třídy Iowa zůstanou v dohledné budoucnosti tím, čím nyní jsou, tedy muzei. Přesto, kdyby tu byla vůle a financování, existují velmi zajímavé věci, které by se mohly s nimi udělat, a úhledně spravit díry ve struktuře US Navy - zvláště schopnosti bojovat a potopit nepřátelské lodě.

Zatímco jejich návrat je nepravděpodobný, je vždy příjemné snít.

Kyle Mizokami je autor zabývající se obranou a národní bezpečností píšící pro Diplomat, Foreign Policy, War is Boring a Daily Beast. V roce 2009 založil obranný a bezpečnostní blog Japan Security Watch.

Zdroj: The National Interest

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.