Jak ukrást ruskou jadernou ponorku - stručný návod pro piráty

Jak ukrást ruskou jadernou ponorku - stručný návod pro piráty
Popisek: Ponorka třídy Oscar, zabiják letadlových lodí
24 / 12 / 2018, 14:00

"V technice je nejhorší být trojkařem. Trojkař je člověk dostatečně kompetentní k tomu, aby si představil následky katastrofy, ale nedostatečně vzdělaný k tomu, aby ji odvrátil." I. V. Kurčatov

Jadernou ponorku unesete samozřejmě skutečnou, takovou, na níž je trvale strážní služba. Dva strážní mají v rukou střelnou zbraň s jasným rozkazem okamžitě ji použít, a zbývajících 15-20 lidí posádky je ozbrojeno do patnácti minut. Ne, počekejte, piráti, neodcházejte se svěšenými rameny! Předpokládejme, že do klubu přivezli nový skvělý film a celá směna se vytratila k jeho sledování. A teď tu stojíte na opuštěném molu, vidíte na kabině malý zámek a uvědomujete si, že svého cíle můžete dosáhnout docela jednoduše! 

Za prvé, pojďme si přiřadit role. Jeden z vás samozřejmě bude kapitán. Bude mít nejtěžší úkol: bude po celou dobu stát na kapitánském můstku a mžourat přísně do dálky v kouři z dýmky nacpané odporným tabákem. Samozřejmě, různí suchaři teď začnou namítat, že prý mu někdo bude muset poskytnout plavební kurz podle tajných map vojenských polygonů, ale my se tomu věnovat nebudeme, protože mapy na palubě ponorky stejně nejsou k nalezení – jsou totiž tajné a před vyplutím na moře pro ně vždy navigátor zajde do tajné místnosti, kde je vytáhne z odpadní trubky. Proto se kapitán bude řídit hvězdami! Tedy, pokud bude noc a jasno. V případě, že kapitán je schopen se orientovat a interpolovat mezi body v prostoru, dokud bude vidět na břeh, nějak to zvládne! Ano, samozřejmě, kapitán nebude smět po těch pár dní opustit můstek, dokud se někam nedohrabou, ale má tam pisoár a určitě se s tím nějak vyrovná.

psali jsme: Tichý ruský zabiják: Černomořská flotila zařazuje nové dieselelektrické ponorky

Druhý člen posádky má o dost jednodušší úlohu: potřebuje pouze spustit parogenerátory na obou palubách, paroturbíny tamtéž, zapnout napájení jejich turbogenerátorů a trochu rozpohybovat lodní systémy. Když se spustí dolů do ponorky, vidí tohle:



A tohle:



A tohle:



A tohle:



A tohle, pokud ještě není z toho všeho v mrákotách.

Vidí tolik ventilů, kolik ani netušil že na světě vůbec může existovat! Spoustu dvoucestných záklopek, ventilů, signalizací, křížových táhel, pneumatických a hydraulických prvků a dalších. Jejich podrobný popis jako "KGPV1pb", "ZSSCHV2" a další neméně jasná označení ho samozřejmě okamžitě uklidní.

Na lodi jsou také stovky panelů a rozvaděčů. Budou označeny jako hlavní rozvaděče, vedlejší rozvaděče, pomocné rozvaděče a pokusit se odhalit jejich hierarchickou strukturu se prostě nedá!!! "Notomětedavomej" si pravděpodobně pomyslí pirát, ale vyzbrojený odvahou si vyhrne rukávy.

No co: je třeba zapnout GEU, tedy spustit jaderné reaktory.

A teď vám odhalím strašlivé tajemství. Na konzoli obsluhy nenajdete tlačítko "Start", ani přepínač "Zapnout reaktor". Jako kdyby to nestačilo, i když znáte fyzikální podstatu práce reaktoru, k jeho spuštění v konkrétním stroji je třeba znát konkrétní detaily typu ponorky.

No, řekněme, druhý pirát odhalil sejfy na obou pultech, našel žurnály a bude mechanicky postupovat krok za krokem podle algoritmu, který je v nich uveden. Přitom nebude kontrolovat odchylky parametrů a nebude běhat do kóje pro kontrolu aktuální polohy tyčí. Prostě se mu to podaří, ano? A jak připojí reaktor ke čtyřem vodním okruhům, i kdyby věděl, že jsou čtyři? A jak spustí výparníky, když skončí napouštění? Předpokládejme, že má titul v tomto oboru a navíc má sakra štěstí - ok?

psali jsme: Obrovská japonská ponorka měla jako podmořská letadlová loď zlomit vůli Američanů bojovat

Ještě by nebylo špatné nahodit dieselgenerátory k zajištění nepřetržitého napájení. Když se druhý pirát dostane do příslušné místnosti, vidí dva dieselové ASDG-800. To ale nejsou osmistovky, ale třistapatnáctky. Osmistovky jsou stejné, akorát dva a půl krát větší a dvakrát tak děsivé. Zde musíme připustit, že před absolvováním fakulty jaderné fyziky pirát získal specializované středoškolské vzdělání "motorář". Ale i s tímto předpokladem je tu jeden háček - ventilační systém. Na ponorce funguje ventilační systém ve dvou režimech - v uzavřeném cyklu a z atmosféry. Přitom může například vzduch do atmosféry pouze vypouštět a nasávání je zajištěno rozdílem tlaků skrz velitelský příklop. A dieselové generátory, jak víte, také nasávají. Pokud neodpojí ventilátory pro odvod vzduchu a spustí oba diesely, spolehlivě dovnitř nasaje kapitána z můstku. A jestli neotevře vypouštěcí ventil, zemře na otravu oxidem uhelnatým také docela rychle. A ještě oddělené prostory. Měl by projít všech devatenáct a zkontrolovat jejich hermetičnost, aby ho až půjde na wc nezabily přepážkové dveře v důsledku rozdílu tlaků. Tak to máme hodně šťastlivého piráta, ne? To byla řečnická otázka, protože jsem ještě neskončil.

Reaktory spuštěny, a co teď? Je třeba je zatížit a připravit turbíny k chodu. Reaktory, pokud nevíte, vyrábějí pouze páru. Tato pára musí roztočit turbíny a vyrobit elektřinu. Roztočení turbín je jednoduché - pára se přivádí přímo na jejich lopatky. Samozřejmě, jsou tu desítky drobností jako pásové brzdění, systém řízení otáček a odpouštění nadbytečného tlaku páry, vše musí být na požadovaných hodnotách, ovšem stále to nic není ve srovnání s elektřinou.

Elektřina je temná věda - říkával náš učitel děd Korněj, vysloužilý plukovník NKVD - nikdo neví, jak se to vlastně všechno se děje. Berte to prostě tak, že se to děje.

Děd Korněj mimochodem vozil ve vlacích estonské prostitutky z Tallinu za Ural a jeho příběhy byly to nejzajímavější z kurzů teoretických základů elektrotechniky, které nám přednášel. Když se s námi poprvé seznámil, řekl: - Už mi vymysleli přezdívku. Tak se s tím nemusíte unavovat, říkejte mi děd Korněj. – Kdosi se ho zeptal: Je pravda, že jste kdysi vyhodil od zkoušky dvaadvacet z třiceti jedna lidí? – Děd Korněj olízl rty, zavzpomínal a řekl: - Lžou. Čtyřiadvacet jo, dvacet sedm, dvacet jedna. Dvaadvacet - nikdy. Vítejte v elektrotechnice, námořníci!

Trochu jsem odbočil. I když druhý pirát dokonale zná základy elektrotechniky, nikdy, za žádných okolností nedokáže převést zátěž na generátory a odpojit ji od prvotního napájení. Určitě něco spálí, a pokud nebude mít štěstí, shoří celá ponorka i s ním. Ale sakra, dnes je koneckonců pátek!!!! Připusťme, že prodal svou duši Mořskému ďáblu a ten, coby odborník na fungování elektrických systémů jaderné ponorky, mu pomohl!

A jedeme dál. Teď má před sebou naprostou drobnost: poradit si s mechanismem lodních systémů, zejména otáčením a polohováním lodi, systémem řízení, hydrauliky, větrání, odvodnění, kanalizace, balancování. Pro začátek.



Lodní systémy. To je on, můj rodný Molybden. Když jsem ho uviděl poprvé, pomyslil jsem si "Bléééé. Měl jsem studovat účetnictví!"

Souřadnicový systém řízení. Přibližné mnemoschéma. Prvky na mnemoschématu jsou buď vůbec nepopsány, nebo popsány naprosto nelogicky pro nezasvěceného člověka, protože byl vytvořen pro zasvěcence.

Na ovládacím pultu jsou bloky tlačítek a shluky písmen. Kdysi jsem na něm pracoval (kvůli sázce) se zavázanýma očima, ovšem to už jsem u něj měl nasezeno přes pět let. Schémata fungují tak, že příkazy se provádějí nezávisle na algoritmech práce zařízení. Pokud nevíš, že v režimu na hladině musíš nejdřív spustit odstředivé čerpadlo a teprve potom otevřít vypouštěcí ventil, přičemž napouštěcí ventil by měl být otevřen v předstihu, čerpadlo prostě spálíš. A to je nejjednodušší algoritmus z několika postupů, na který jsem si zrovna vzpomněl. Pokud netušíš, že nelze propojovat spojky vysokotlakého vzduchu pokud je rozdíl tlaků vyšší než padesát kilogramů, je velice pravděpodobné, že vybuchne silou všech čtyřset kilogramů na centimetr čtvereční do tvé překvapené tváře. A tvář už mít nebudeš. Ale co tvář, ty sám už budeš žít jen ve vzpomínkách potomků. A ještě - Molybden má pojistky. Několikrát jsem se je snažil spočítat, ale nikdy se nedopočítal. Může se klidně stát, že shoří jedna malá pojistička a - Molybden nefunguje. Pokud nevíš, kde která pojistka je, pak hrubou silou ji můžeš hledat den. Nebo dva. A možná tři, budeš-li mít smůlu.

Hydraulický systém. Ano, další zcela samostatná píseň. Nejdříve je třeba zaběhnout k nádržím a zkontrolovat, zda je rezervní nádrž řádně připojena k hlavní, že vypouštěcí ventily jsou otevřeny ve správném pořadí, a potřebná hydraulická serva k ovládání kormidla jsou ve správné poloze, jinak kormidlo nepůjde ovládat, mizera jeden. A ještě: i přes skutečnost, že hydraulický systém je složen převážně z vody s příměsí parafínu a glycerinu, dokáže hořet tak jásavě a svítivě, že by všichni Santa Clausové na světě závistí snědli své vousy!

Systém ovládání kormidla a směrovek. To je on, můj miláček Korund. To není můj, samozřejmě, je to zmenšená kopie z jiného typu, kde jsem působil. Tady je pochopitelně všechno trochu jednodušší než v Molybdenu, ale ano - také jsou tu pojistky.- )))

psali jsme: 3. srpna 1958 dosáhla jaderná ponorka Nautilus Severního pólu 

Nevím nevím, druhý pirát už svou duši prodal, že? Myslím, že ani sám Mořský ďábel neví, jak se vyrovnat s tímhle vším. Připusťme ale, že demence plus odvaha rovná se vše dobře dopadlo. Vše je připraveno – může se vyplout!!! Zbývá jen zdvihnout kotvu a odvázat lana !!! Pro jednoho je to fyzicky nemožné – je jich víc a jsou těžká. Ale proč by je měli odvazovat - jsou přece piráti !!!! Přeseknout, sakra!!!! Že je to hrozná práce, to mi věřte, jednou jsem to zkusil. Takže se pirát nacpe anaboliky a barbituráty, zalije je rumem a za dvě hodinky je hotovo. A – voila! Vše je připraveno !!! Sedm stop pod kýlem, jak se říká, piráti !!! Nicméně, pokud by to bylo opravdu jen sedm, určitě by seděli na mělčině.

Jedná se o velmi zjednodušené schéma. Nebrali jsme v úvahu, že někdo musí kontrolovat přepážky, sledovat stav lodních systémů a uložení zbraní, například. A ano, přirozeně, ponorka se nebude potápět. Ve skutečnosti je všechno mnohem složitější. Jednou jsme počítali, kolik lidí by nejméně muselo být, aby dostali typ 941 na moře. "Na doraz" jsou to - kapitán, navigátor, nejméně dva specialisté obsluhy reaktorů, minimálně tři strojníci turbin, nejméně tři elektrikáři, a ještě alespoň dva, lépe tři lodníci, kteří po celou dobu přecházejí a kontrolují těsnost sekcí. Ukrást ponorku ve dvou je prostě prakticky nemožné, proto dvěma našim hrdinským pirátům popřejme šťastnou plavbu!!!

Zdroj: Fishki.net

 

Tagy článku