Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: Americká ponorka USS Greenville se srazila s japonskou školní cvičnou lodí. Následky byly hrozivé
Lidské chyby způsobily v minulosti už řadu katastrof, o tom není pochyb. V případě ponorek jsou však pohromy o to větší, že například nezavřený poklop může stát za opravdovou pohromou s nedozírnými následky.
Nezavřený poklop ponorky, asi největší noční můra námořníků po celém světě. Lidská nedbalost však prakticky nezná mezí, a případů, kdy se se zapomněl zavřít poklop, není rozhodně málo. Když půjdeme hluboko do minulosti, katastrofa potkala první ruskou bojeschopnou ponorku Delfín. V roce 1902 byl spuštěn Delfín na vodu a o rok později plavidlo vstoupilo do služby. Když plavidlo podstupovalo první námořní zkoušky, balastní nádrže se ukázaly být defektní a trvalo 12 minut, než se ponorka ponořila.
Další vývoj poznamenala velká tragédie, která se odehrála v roce 1904 v Baltských loděnicích při 18. cvičném ponoru. Ten měl trvat tři hodiny. Nicméně se tentokrát nepodařilo uzavřít poklop ponorky, dovnitř začala vnikat voda tak intenzivně, že se Delfín potopil. Při tragédii zahynul velitel a dalších 24 mužů a ponorka pak musela být vyzvednuta a opravena.
A incident jakoby se podepsal na dalších osudech Delfínu. V roce 1905 se ponorka potopila znovu, když na palubě došlo k výbuchu. Panovaly obavy o nasaditelnosti" Delfínu do ozbrojeného konfliktu. Ten nejbližší představovala japonsko-ruská válka, která probíhala v letech 1904-1905. Nakonec se jí Delfín přece jen účastnil, kdy na moři strávil 17 dní. Nicméně do reálných bojů plavidlo nakonec nezasáhlo.
Zapomnětlivost námořníka pak poznamenala v novodobých podmínkách indickou ponorku INS Arihant. Ta byla zařazena do služby v roce 2016. Plavidlo o délce 111 m má výtlak 6 000 t, může dosáhnout rychlosti 24 uzlů pod hladinou, 15 uzlů na hladině. Má čtyři odpalovací komory, v nichž mohou být uloženy rakety K-4 či K-15. Ve třídě Arihant se počítá celkem se 4 plavidly. Další ponorkou je INS Arighat, spuštěná na vodu v roce 2017.
INS Arihant, která byla s pýchou spuštěna na vodu v roce 2009 a stála skoro 3 miliardy dolarů, v roce 2017 potkala nehoda, jež mohla mít vážné následky. Někdo z námořníků totiž zapomněl zavřít poklop do prostoru, když byla INS Arihant v doku. Velmi rychle pohonný prostor ponorky zaplavila voda a způsobila poměrně velké škody. Jak tehdy informovala indická média, škody vznikly jednoduše - díky triviální lidské chybě a ,,omylem". Protože Arihant utrpěla vážné škody v pohonném systému, nemohla dalších 10 měsíců vyplout. Škody byly patrné zejména na potrubí ponorky, prostor musel být opraven a vyčištěn.
V roce 2001 však došlo k nefalšované pohromě, kdy umírali lidé. Americká ponorka USS Greenville u Havajských ostrovů tragicky narazila do japonské školní rybářské lodi, která byla určená pro cvičné účely. 9 lidí přišlo o život, rybářské plavidlo se nemělo šanci udržet na hladině a po ostré kolizi se potopilo. Americká ponorka zůstala nepoškozena.
Video: YouTube
V roce 2005 pak potkala nehoda také americkou ponorku USS San Francisco. 8. ledna 2005 se USS San Francisco nacházela asi 350 mil jihovýchodně od Guamu a mířila do Austrálie. Ponorka se pohybovala maximální rychlostí a byla ponořena v hloubce 525 stop. Pak však přišel zcela nečekaně prudký otřes, když plavidlo narazilo v plné rychlosti do podmořské hory. Ponorka utrpěla značné škody, když náraz doslova ,,rozpáral" její přední část. V té chvíli se v ní nacházelo 137 členů posádky.
I když se zvnějšku zdálo, že poškození je velmi vážné, trup ponorky nebyl proražen a jaderný reaktor zůstal kolizí neporušen, což bylo velkým štěstím pro plavidlo i posádku. Silný náraz však těžce poškodil sonar a také balastní nádrže umístěné právě v přední části ponorky. Kolize způsobila zranění 98 členům posádky, přičemž Joseph Allen Ashley podlehl vážným zraněním hlavy následující den. Nejčastějším zraněním byly zlomeniny či tržné rány na těle. Členové posádky později vypověděli, že náraz je doslova ,,poslal" do vzduchu, a že krev byla prakticky všude po plavidlu.

Letadlová loď USS Enterprise (Foto: Wikimedia Commons, volné dílo)
Nejen vadný či neuzavřený poklop má na svědomí nehody či poškození ponorek nebo hladinových plavidel. Americká letadlová loď USS Enterprise (CVN-65) byla zařazena do služby v letech 1961-2017. Byla to první postavená letadlová loď s jaderným pohonem a celkově druá válečná loď s tímto pohonem vůbec (o několik měsíců dříve byl dokončen křižník USS Long Beach). V roce 1985 však potkala Enterprise nepříjemná a hlavně nečekaná událost, kdy narazila během cvičení na část ostrůvku, který trčel na hladině. Kolize poškodila vnější trup Enterprise a opravy vyšly nakonec na 17 milionů dolarů.
A mohli bychom v dalším výčtu pokračovat dál. Lidské chyby, nedbalost, zapomnětlivost bohužel stály v uplynulých letech v mnoha případech nemálo lidských životů. Tragédie se neděly přirozeně jen na mořské hladině, ale na souši či ve vzduchu. O nich si povíme zase něco příště.
Zdroj: 19fortyfive.com