foto: foto: BAE Systems/CV90
V prosinci jsme se zeptali Ministerstva obrany jak konkrétně je vypočten český podíl na zakázce na pásová BVP v míře 40 %, tedy z jaké částky a jakým mechanismem. Ministerstvo odmítlo s odkazem na to, že tyto informace mají obchodní povahu a jejich zveřejnění by mohlo nepříznivě ovlivnit kvalitu podané nabídky i ochranu podstatných bezpečnostních zájmů ČR, odpovědět. Redakce má ale k dispozici jednu z mnoha příloh zadání k tendru z roku 2019. Podle našich informací je způsob výpočtu, resp. mechanismus stanovení hodnoty transakce, který byl platný tehdy, v platnosti i pro stávající zakázku v režimu vláda-vláda. Obsahuje zvýhodnění státního podniku proti soukromým společnostem, které posiluje podezření, že státní podnik VOP CZ sehraje v celé zakázce roli "průtokového ohřívače" – svou marží prodraží švédskou dodávku, která bude s jeho razítkem započítána do českého 40% podílu.
VOP CZ byl při vyhlášení tendru na jaře roku 2019 označen za budoucího systémového integrátora zakázky: "Vojenský opravárenský podnik CZ, státní podnik, zaručí zapojení českých firem. Servis bude zajištěn okamžitě, jakmile bude potřeba. Podnik zároveň dovede vozidla i patřičně modernizovat podle budoucích požadavků armády. Má na to potřebné zaměstnance i technologie. Je to státní podnik Ministerstva obrany. Jeho základní úkolem je chránit naše bezpečnostní zájmy." Tak zněla jedna ze šestnácti tzv. nepřekročitelných podmínek.
Psali jsme
Státní podnik VOP CZ má sehrát klíčovou roli ve sledované zakázce pásových BVP, která chce Česká republika koupit od Švédského království. Jde…
Náš dlouhodobý zájem o roli VOP CZ v zakázce na 210 pásových BVP za 52 miliard korun má dva hlavní důvody. Prvním jsou pochybnosti o tom, že tak významné zakázky má VOP CZ kapacitu se úspěšně zhostit. Podnik je dlouhodobě ztrátový (kumulovaná ztráta v letech 2013-2021 činila asi 339 milionů Kč) a vojenským zakázkám se věnuje jen z malé části (v roce 2021 představovaly zakázky pro AČR jen 22 % tržeb). S tím souvisí otázka počtu a zkušeností zaměstnanců, jejich spokojenosti a perspektivy, a schopnost podniku za této situace zvládnout výrobu soudobé moderní vojenské techniky, resp. přenos podstatné části výroby v případě CV90 ze Švédska do České republiky.
Druhý důvod s prvním souvisí. Protože jestliže existují výše uvedené pochybnosti o reálných schopnostech zvládnout plně výrobu BVP, pak je otázkou, jak ve skutečnosti bude naplněn požadovaný minimálně 40% podíl českého obranného průmyslu, resp. nehrozí-li, že švédská produkce bude ve VOP CZ s minimální přidanou hodnotou označena za českou a zdražena o marži pro státní podnik následně dodána Ministerstvu obrany coby součást českého podílu na výrobě vozidel. Ředitel pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka sice na posledním výboru pro obranu poslance ujišťoval, že: "Na nejméně čtyřicetiprocentním podílu pro české firmy trváme, naplní ho práce českých rukou," nicméně přesný způsob výpočtu českého podílu na zakázce, který má v obecné míře dosáhnout částky přibližně 21 miliard korun, ministerstvo zveřejňovat nechce.
Jak konkrétně je vypočten český podíl na zakázce v míře 40 %? Tedy z jaké částky a jakým mechanismem? Zeptali jsme se začátkem prosince 2022. Ministerstvo obrany: "Tyto informace byly sděleny v rámci tzv. Výzvy k podání vládní nabídky („RfGP“) vládě Švédského království, která je v současné době, společně se společností BAE Hägglunds, jediným relevantním příjemcem těchto informací. Požadované informace mají obchodní povahu a jejich zveřejnění by mohlo nepříznivě ovlivnit kvalitu podané nabídky, jakož i ochranu podstatných bezpečnostních zájmů ČR. V každém případě postupuje MO v souladu s platnou evropskou legislativou - smlouvou o fungování evropské unie a zejména pak se směrnicí 2009/81/ES."
Redakce ovšem disponuje dokumentem "příloha 16/3" z roku 2019, který nastiňuje možnou odpověď a vyplývá z něj těžko vysvětlitelný rozdíl přístupu ministerstva k vlastnímu státnímu podniku a k soukromým společnostem, které se mají na zakázce podílet. Podle zdroje dobře obeznámeného s průběhem zakázky má být stejný vzorec/mechanismus stanovení hodnoty transakce využit i v aktuálně vyjednávané zakázce, která i podle tvrzení ministerstva ve všech svých podstatných parametrech odpovídá v létě zrušenému tendru.
Psali jsme
Vláda ČR dne 18 ledna 2023 projednala informaci o postupu veřejné zakázky na pořízení BVP pro potřeby Armády ČR. Předložený materiál obsahuje…
Mechanismus stanovení hodnoty transakce, která má formu přímé zahraniční investice, podle tržeb z prodeje vlastních výrobků a služeb, je stanoven vzorcem Z = X - Y, kde Z je dosažená hodnota transakce v daném roce a X je výkaz zisku a ztráty smluvního partnera ke konci roku. Y, které se od hodnoty odečítá, je součtem souhrnu spotřeby materiálu, souhrnu spotřeby nakupovaných služeb a souhrnu spotřeby nakupovaných energií. Zjednodušeně řečeno jde tedy o důsledné očištění zisku/ztráty smluvního partnera na vlastní přidanou hodnotu. Má-li smluvní partner českého subdodavatele, objeví se jeho podíl v rámci jeho zisku; zahraniční vstupy ale do českého podílu podle tohoto vzorce proniknout nemohou. Jenže zmíněný mechanismus má dvě podoby, z nichž ta druhá platí pro stanovení hodnoty státního podniku, v případě zakázky na BVP tedy pro VOP CZ.
A v případě VOP CZ zní vzorec pro výpočet hodnoty transakce Z = X + I - R, kde I jsou investice státního podniku nezbytné k transferu technologie pro zabezpečení výroby a poskytování služeb a R je souhrn spotřeby nakupovaných energií. Zcela vypadává odečtení souhrnu spotřeby materiálu a souhrnu spotřeby nakupovaných služeb. A právě touto cestou se pak do českého podílu na zakázce může promítnout zahraniční vstup, a z VOP CZ se tím stává zmíněný průtokový ohřívač.
Jestliže tedy soukromá společnost nakoupí ve Švédsku konkrétní systémy, například zbraňové, a osadí jimi v České republice vyrobenou bojovou věž, hodnota švédských zbraní bude od hodnoty transakce odečtena a nebude započtena do podílu českého obranného průmyslu, což je logické a správné. Ovšem pokud stejný krok učiní státní podnik, v zahraničí pořízený materiál ani služby odečítat nebude, a naopak si přičte náklady nezbytné pro to, aby se naučil věž kompletovat. A hůře: pokud ze Švédska přiveze prakticky hotovou bojovou věž, na které provede finální kosmetické úpravy, a jako celek to pak prodá Ministerstvu obrany, celá hodnota věže se stane součástí českého podílu na zakázce. A ten v takovém případě rozhodně nebude naplněn "prací českých rukou", ale účetní operací.
Psali jsme
Vláda ve středu projednala postup v zakázce na pásová BVP za plánovanou cenu 52 miliard korun. V létě rozhodla o přímém oslovení Švédska a na…
Pokud toto skutečně má být mechanismus výpočtu podílu českého průmyslu na zakázce BVP, pak nedostatečné kapacity VOP CZ a prakticky šibeniční termín pro přenos technologie výroby do tohoto podniku, který má být odpovědný za výrobu podvozku a celkovou integraci CV90, není vůbec žádným "problémem" a optimismus ministerstva lze pochopit. VOP CZ jednoduše nakoupí prefabrikované díly podvozku ve Švédsku, smontuje je, a prakticky celý podvozek pak bude započten jako "práce českých rukou". Kdo bude reálně vyrábět tělo podvozku, kola, pásy, odpružení, závěsy kol, torzní tyče? Kdo bude vyrábět motor, převodovku, hydraulické agregáty, a analogicky pro věž zbraňové stanice, systém řízení palby, optické systémy, interkom, radikomunikační prostředky, aktivní ochranu nebo kabeláž? Tam, kde bude dodavatelem soukromá společnost, bude její podíl doložitelně český a bude kontrolovatelný. Tam, kde bude dodavatelem příslušného agregátu státní podnik VOP CZ, dostaneme se reálně na zcela jiná čísla.
A jestliže VOP CZ tímto způsobem počeští švédskou produkci a naplní významnou část českého podílu, tím méně budou Švédové muset nabídnout českým soukromým společnostem. Máme-li pravdu, je to proto, že na Ministerstvu obrany kdysi kdosi stanovil výše uvedené vzorce, a ty platí dodnes.
Zdroj: Ministerstvo obrany
Tagy