Jak velkou osádku tank potřebuje?

Jak velkou osádku tank potřebuje?
Autor: Vitaly V. Kuzmin (CC BY-SA 4.0)|Popisek: T-64
09 / 03 / 2021, 14:00

Server We Are The Mighty se zamýšlí nad tím, kolik členů osádky by měl mít moderní tank a ukazuje na výhody a nevýhody tříčlenné, respektive čtyřčlenné osádky.

Když si vezmeme například tanky jako T-55, M48/M60 Patton nebo Leopard 1, tak měly zpravidla čtyřčlennou osádku - velitel, střelec, nabíječ a řidič. Klasická sestava či schéma chtělo by se říct. Nicméně to se změnilo ve chvíli, kdy Sovětský svaz představil tank T-64. 

Tento tank se totiž může chlubit tím, že jako první sériově vyráběný tank v dějinách měl instalován automatický nabíječ, který právě nahradil jednoho člena osádky. Důvodem byla mj. změna ráže a konstrukce kanónu, jenž měl 125 mm hladký vývrt a schopnost odpalovat PTŘS 9M112M ,,Kobra" (AT-8).

Jaké jsou klady či zápory tříčlenných, respektive čtyřčlenných osádek podle serveru We Are The Mighty?

Klady čtyřčlenné posádky

Kladem je v této konfiguraci příhodné rozložení základních úkolů údržby mezi členy osádky. Každý tank stejně jako každé jiné vozidlo potřebuje pravidelnou údržbu a péči o mechanické či elektronické součásti, aby mohlo bezproblémově v boji fungovat.

Čtvrtý člen osádky také umožňuje, aby se ostatním dostalo více odpočinku, a právě čtvrtý člen osádky mohl plnit hlídkovou roli a může teoreticky ostatním zachránit včasným varováním život. Čtvrtý člen osádky také pokud vyvstane akutní potřeba může vyrazit jako posila do boje třeba s dalším kulometem, což zvyšuje rovněž šanci pro přežití celé osádky v nastalé bojové vřavě. Na druhé straně toto bylo praktikováno naposledy u tanků typu T-34, kdy střelec radista mohl vylafetovat spodní kulomet. V současnosti mají osádky k dispozici pouze osobní zbraně.

Studie německého Bundeswehru potvrdila, že čtyřčlenná osádka má schopnost rychleji vypálit první tři výstřely, jež jsou pro přežití tanku kritické - výstřel/detekce/protipalba následují v řádech sekund. První náboj je v hlavní, druhý drží nabíječ v pohotovosti a třetí nabije standardní rychlostí. Tedy je zrychleno nabití mezi prvním a druhým výstřelem. Automatické nabíjení tuto možnost nemá, každý nabíjecí cyklus má standardní rychlost.

Zápory čtyřčlenné osádky

Pokud je tank konstruován pro čtyřčlennou osádku, je také přirozeně větší a je viditelnější pro nepřítele a tedy může být snadněji zasažen. Pro čtvrtého člena osádky, v tomto případě nabíječe, je nutné vypravit přirozeně jídlo a pití a další osobní výbavu. Nicméně pokud je v boji nabíječ usmrcen nebo zraněn, musí tříčlenná osádka dělat práci za čtyřčlennou, tedy nejpravděpodobněji by střelec převzal roli nabíječe.

Klady tříčlenné osádky

Kladem takové konfigurace je možnost vybudovat menší tank, který je alespoň v teoretické rovině těžší zasáhnout a má též nižší hmotnost. Existují zde i některé logistické výhody, například menší dodávky potravin či munice do osobních zbraní. Navýšení přídělu na neexistujícího čtvrtého člena je nemožné, tedy výdrž v terénu je stejná.

Zápory tříčlenné osádky

Zde je podstatné především to, že pokud se porouchá automatický nabíječ, kvůli kterému je o jednoho člena osádky méně, tak je tank vyřazen z akce. Záporem tříčlenné osádky je také fakt, že je zde ,,méně rukou", které by se staraly o další nezbytné součásti tanku. Pokud se porouchají další součásti vozidla, může trvat déle, než se opraví a osádka přichází o drahocenný čas třeba ve vypjaté bojové situaci, kdy při krátké přestávce v boji je nutno něco opravit nebo vozidlo vyprostit, případně odtáhnout.

Moderní trendy

Vývoj směřuje, jak ukazuje řada moderních BVP nebo i vývoj MBT, k vozidlům s bezosádkovou věží. Vozidla tohoto typu jsou jednoznačně menší, osádka je umístěna co nejníže ve vozidle a má tedy velké šance na přežití při zásahu tanku. Konfigurace osádky je však jednoznačně tříčlenná a nabíjení je zcela automatické. Dalším faktorem je trend zvyšování ráže. Velikost a hmotnost tankového náboje ráže 130 mm je již nad možnosti nabíječe a musí být instalován nabíjecí automat. Otázkou je, zda munice bude stále kompaktní, jako u M1 Abrams, nebo Leopard 2, nebo dělená jako u T-72.

V obou případech snížení osádky na dva je již nemožné vzhledem k fyzické i psychické zátěži osádky, bez ohledu na množství moderní elektronické výbavy. Vzhledem k tomu, že jsou stále nasazovány lidské životy se intenzivně rozvíjí oblast bezosádkových/robotických bojových prostředků. Zde je dále možno zmenšovat vozidlo nebo zvyšovat množství vezené munice, na rozdíl od lidí se neunaví, ale pokud dojde k poruše, tak se ani provizorně neopraví.

A co si myslíte vy, jaká konfigurace je podle Vás nejvhodnější v současném moderním pojetí boje?

 

Zdroj: We Are The Mighty

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace