foto: BAE Systems/CV90
KOMENTÁŘ: Ministerstvo obrany od začátku projektu nákupu BVP zdůrazňuje potřebu zásadním způsobem do dodávky zapojit státní podnik VOP CZ, a to navzdory dlouhodobým problémům, které s fungováním podniku a jeho výsledky souvisejí, a navzdory dřívějším zkušenostem nejen v případě dodávek a servisu například KBVP Pandur II.
Nyní propukl skandál s údajnou vzpourou zaměstnanců VOP CZ, který se opět propadá do ztráty, jíž chtělo vedení státního podniku řešit snížením mezd. Situace kolem slovy ministerstva strategického podniku, který má hrát zásadní roli v jedné z nejdůležitějších zakázek pro armádu, je znepokojivá. A je na místě se ptát, co či kdo se ve skutečnosti za fasádou aktuální krize skrývá.
VOP CZ sice v aktuální zakázce na dodání 246 vozidel CV90 nehraje roli "integrátora českého obranného průmyslu", kterou měl hrát ve zrušeném tendru z let 2019-2021, ale zásadní pozici v zakázce má, a kromě odpovědnosti za podvozkovou část vozidel je také integrátorem celého vozidla a má významný podíl také na vývoji speciálních variant.
Psali jsme
Výroční zpráva státního podniku VOP CZ odhaluje či připomíná zvláštní organizační strukturu státního podniku, která byla obnovena po jmenování Marka...
Na stránkách Security Magazínu se úloze VOP CZ v této dosud největší zbrojní zakázce, kterou překoná až pořízení 24 nadzvukových letounů, věnujeme dlouhodobě. Je vystavena kritice části odborníků, ale také členů sněmovního Výboru pro obranu, jak v minulém, tak v současném období, a i napříč stranami. Podnik vytvořil během řady předchozích let značnou ztrátu. Nedokáže se prosadit ve výběrových řízeních. Vojenským zakázkám se paradoxně a navzdory svému smyslu existence věnuje z minimální části, a tedy nelze ani uvažovat o vertikální spolupráci, kdy by jej ministerstvo, jež je jeho zřizovatelem, pověřovalo realizací projektů napřímo. Má také na první pohled podivnou a neefektivní strukturu, kdy v jeho čele stojí de facto dva ředitelé.
V srpnu 2022 do jeho čela vrátila bez výběrového řízení nová ministryně obrany Jana Černochová bývalého ředitele Marka Špoka, kterého v roce 2019 odvolal tehdejší ministry obrany Lubomír Metnar. Před rokem tento zvláštní krok, v zákulisí vysvětlovaný členstvím Marka Špoka v ODS a jeho ochotou plně se podřídit požadavkům vedení ministerstva ve věci především obří zakázky na BVP, vysvětlovalo ministerstvo navenek urgentní potřebou státní podnik stabilizovat. Možná nebyla očekávání naplněna?
Psali jsme
Když státní podnik VOP CZ nedávno zveřejnil svou výroční zprávu za rok 2022, vyplynuly z ní především dva pozoruhodné údaje. Čistý zisk ve výši...
Rok se s rokem sešel, a v médiích čteme o "vzpouře" ve státním podniku a nespokojenosti odborů a zaměstnanců s podmínkami, za nichž pro strategický státní podnik, který má hrát zásadní roli v zakázce za více než 60 miliard korun, pracují. A reakce ministerstva: "O problémech víme." Chtěli podnik stabilizovat, ale dopadlo to jako obvykle.
V průběžně aktualizovaném článku, v němž MO vysvětluje okolnosti akvizice CV90, čteme: "Zapojení VOP je pro Ministerstvo obrany samozřejmě extrémně důležité z pohledu zajištění tzv. bezpečnosti dodávek. Podle strategických dokumentů, například Strategie vyzbrojování, jsou státní podniky dodavateli nejvyšších úrovní – stát má s ohledem na to, že je jejich zakladatelem jistotu, že v případě krizového stavu podnik poskytne požadované služby či dodávky přednostně státu."
Nejnověji ale ministryně obrany Jana Černochová Právu řekla: "Máme informace, že tam panuje velká nespokojenost. O problémech víme a řešíme je." Na jedné straně tedy je zapojení VOP do projektu extrémně důležité z pohledu bezpečnosti dodávek, na druhé straně ale Ministerstvo o problémech státního podniku ví. A na třetí stranu právě současná ministryně obrany přivedla zpět do čela podniku současného a bývalého ředitele Marka Špoka.
Jak dlouho o problémech ministerstvo ví a jak je řeší, jestliže je staronový ředitel ve funkci teprve rok, a jestliže smlouvy na zásadní zakázku, která počítá se zásadním zapojením VOP CZ, byly podepsány na konci května?
Psali jsme
Poptávka po vojenských technologiích v Evropě roste. Ministryně obrany Jana Černochová při různých příležitostech potvrzuje, že poptávka po vojenské...
Loňskou zcela zanedbatelnou míru zisku státního podniku v době, kdy celkově obranný průmysl prosperoval, protože hraje nepostradatelnou roli při podpoře Ukrajiny, má letos vystřídat opět mnohamilionová ztráta. Zakázka na CV90 se totiž ještě pořádně nerozběhla - ostatně stále ji může zcela shodit ze stolu antimonopolní úřad - a jiné lukrativní zakázky jednoduše podnik standardní cestou získávat neumí. A tak v situaci, kdy před zaměstnanci stojí extrémně náročný a pro armádu důležitý proces výroby či alespoň montování a integrace agregátů moderního BVP, má dojít ke snížení mezd, což se nejen s ohledem na vysokou inflaci samozřejmě zaměstnancům nelíbí.
Psali jsme
Další významná personální změna ve vedení státního podniku VTÚ. Odcházející obchodní a marketingový ředitel VTÚ Petr Kovář zaslal svým spolupracovníkům...
Personální politika Ministerstva obrany ve vztahu k jím řízeným podnikům je podivuhodná dlouhodobě. Do čela nevýkonného VOP CZ přišel bývalý ředitel, zodpovědný za špatné výkony podniku v minulých letech, a z čela VTÚ byl naopak odejit úspěšný ředitel, pod nímž Vojenský technický ústav prosperoval. Co mají obě situace kromě této nesouměrnosti společného? I v případě VTÚ se hovořilo o nespokojenosti zaměstnanců. Nejde zde o podobný modus operandi?
Možná jen slyšíme trávu růst. Ale. Personální zemětřesení ve VTÚ bylo dáváno do souvislostí s dnes již zrušeným, protože katastrofálně zfušovaným, výběrovým řízením na nová lehká útočná vozidla pro výsadkáře. Do čela podniku byl dosazen Jiří Kašpárek, který v minulosti vypracoval studii, kterou bylo jako nejvhodnější typ armádě doporučeno vozidlo britské firmy Supacat, kterou v České republice zastupuje společnost LPP Jiřího Sauera. S ním v minulosti v jiné společnosti podnikal první náměstek ministryně František Šulc. Jana Černochová kategoricky střet zájmů popírala, ale spekulace o něm v médiích zaznívají dodnes. Jednoduše se to příliš nabízí. Nejen proto, že kolegium ministryně obrany vybralo v lednu stejný typ vozidla od stejné firmy bez soutěže i pro 601. skupinu speciálních sil.
Psali jsme
Ke dni 15. listopadu 2022 byl z funkce ředitele VTÚ, s.p. odvolán Petr Novotný. Ministerstvo obrany jako důvod odvolání uvádí nespokojenost zaměstnanců...
Nyní se hovoří opět o nespokojenosti zaměstnanců s přístupem ředitele státního podniku, tentokrát VOP CZ. Místopředseda výboru pro obranu Pavel Růžička na twitteru k situaci a článku Práva o vzpouře zaměstnanců napsal: "To nemůže být pravda... Vlastně je to jedno, hlavně že prosperuje partnerská firma náměstka Šulce. A o tom to je" – Tím má přirozeně na mysli právě LPP a její zájem o projekt BVP.
Bude v každém případě zajímavé sledovat, a také se ptát, kam se celá věc vyvine. Jde o více než 24 miliard korun českého podílu, který Ministerstvo obrany českému průmyslu slíbilo. Z toho má velká část připadnout právě VOP CZ. Toho si za subdodavatele formálně svým rozhodnutím, ale samozřejmě s citlivým zavnímáním zájmu českého ministerstva, vybral dodavatel vozidel CV90 - švédská společnost BAE Systems-Hägglunds. VOP CZ se tím dostává k podílu na zakázce, aniž by o ni musel soutěžit s konkurencí na trhu. A současně jako státní podnik musí také "citlivě vnímat" zájmy svého zřizovatele a jeho vedení. Atmosféra kolem 60miliardového projektu, podle očekávání, houstne.
Doplňujeme odpověď společnosti LPP s.r.o. podle tiskového zákona:
"Společnost LPP není partnerskou firmou náměstka Šulce a neexistuje žádná právní skutečnost, na základě které by společnost LPP cokoliv s náměstkem Šulcem sdílela.
LPP s.r.o."
Tagy