Japonské pásové BVP – Micubiši Typ 89 (1989-2029)

Japonské pásové BVP – Micubiši Typ 89 (1989-2029)

V seriálu o vojenských technologiích předních světových mocností nevynecháváme Japonské pozemní obranné síly (JGSDF), a po tanku Typ 10 a kolovém obrněném transportéru Typ 96 se dnes podíváme na pásové bojové vozidlo pěchoty Typ 89, které může nabídnout další úhel pohledu pro srovnávání čtyř vozidel zvažovaných Armádou České republiky v aktuálním tendru pro náhradu BVP-2.

Vývoj vozidla nasazeného do služby v roce 1989 byl zahájen počátkem 80. let. První čtyři prototypy vznikly v roce 1984, a svou generací se tedy řadí mezi stejné zbraně jako je americký M2 Bradley nebo zmíněné BVP-2. Vozidla byla schválena v roce 1986 a původně bylo počítáno s výrobou až 300 kusů, jež měly dodat společnosti Mitsubishi Heavy Industries a Komatsu Limited.

Vozidlo má ve své třídě obvyklou konstrukci. Motor je umístěn v levé přední části trupu. Při 26,5 tunách hmotnosti mu vodou chlazený dieselový šestiválcový motor Mitsubishi 6 SY 31 WA o výkonu 600 koní dává rychlost až 70 km/h na silnici. Řidič sedí vpravo od motoru. Ze tří periskopů, které má k dispozici, může být ten hlavní nahrazen periskopem s nočním viděním. Podobně jako například u německého Marderu I sedí na místě za řidičem jeden z převážených pěšáků.

Dalších šest pak je převáženo v přepravním prostoru v zadní části vozidla. Nastupují a vystupují do stran otevíranými dveřmi, a mají k dispozici šest střílen (tři v levém boku, dvě v pravém, a jednu v zádi), každá je vybavena periskopem.

Vozidlo je osazeno dvoumístnou věží vyzbrojenou 35mm automatickým a v Japonsku licenčně vyráběným kanónem Oerlikon Contraves s kadencí 200 ran za minutu, a koaxiálním kulometem ráže 7,62 mm. Na každé straně věže pak Typ 89 nese řízenou protitankovou střetu Typ 79 Jyu-MAT a výmetnice kouřových granátů. Střelec má k dispozici dva periskopy pro výhled vpřed a doleva; velitel pak soustavu šesti periskopů pokrývajících okolí vozidla plně ve 360°. Součástí výbavení je také laserový výstražný systém.

S koncem studené války výrazně pokleslo tempo výroby a až dosud bylo vyrobeno na 120 vozidel. Kromě mateřských ostrovů nebylo zatím nikde jinde nasazeno. Je ve výzbroji 11. pěšího pluku v Čitose (7. obrněná divize). Na prodlouženém podvozku bojového vozidla pěchoty Typ 89 je postavena také samohybná 155mm houfnice Typ 99, kterých bylo vyrobeno a od roku 1999 do služby nasazeno 117 kusů.

Tagy