Japonsko vyřazuje stíhací letouny F-4 Phantom II - legenda zmizí z asijského nebe

Japonsko vyřazuje stíhací letouny F-4 Phantom II - legenda zmizí z asijského nebe
Autor: Wikimedia Commons|Popisek: RF-4E
25 / 04 / 2020, 13:00

9. března došlo k rozloučení s posledními průzkumnými Phantomy RF-4Es and RF-4EJ v 501. letce sídlící na ostrově Honšú. Poslední letouny ve stíhací variantě F-4EJ K ještě zůstávají u 301. letky, kde však mají být do konce roku nahrazeny stealth letouny F-35A Lightning II.

Japonizovaná varianta letounu

Japonské sebeobranné síly JSDF (Japan Self-Defense Forces) v minulost provozovaly celkem 154 strojů typu F-4. Většinu z nich dokonce vyrobil a dodal domácí letecký průmysl na základě licence od americké firmy McDonnell Douglas. Vůbec první varianta ovšem byla omezena pacifistickou ústavou Japonska a taktéž neochotou Spojených států exportovat některé vybrané technologie. Japonizovaná varianta F-4E označovaná jako F-4EJ proto neměla počítač k bombardování a mohla tak být nasazena výhradně v rámci vzdušného boje.

Ještě v 80. letech došlo k modernizaci vybraných letounů F-4EJ (následně dostaly přízvisko Kai), které dostaly nový radar. Spolu s tím přišla i schopnost útočit na pozemní cíle, byť k tomu japonské Phantomy nikdy nebyly nasazeny a možnost nést i protilodní střely ASM-1. Hlavním úkolem však zůstávala až do dnešních dnů v prvním případě ochrana vzdušného prostoru a v druhém pak průzkum vzhledem k tomu, že i průzkumné RF-4EJ prošly modernizací.

Japonsko zůstává jednou z pěti posledních zemí, které dosud provozují stíhací letouny F-4 Phantom II. Mezi další patří Jižní Korea, Turecko, Írán a Řecko.

Přichází F-35

Současné japonské letectvo jinak provozuje celou řadu dalších typů. Zdaleka nejpočetnějším jsou opět na základě licence vyrobené stíhací letouny Mitsubishi F-15J. Těch aktuálně ve výzbroji zůstává kolem dvou stovek a slouží takřka výhradně ochraně vzdušného prostoru, respektive v případě konfliktu k vybojování a udržení vzdušné nadvlády. Druhý nejpočetnější typ pak představuje nějakých devadesát víceúčelových stíhacích letounů Mitsubishi F-2, jenž naopak vychází z amerického a dobře známého typu F-16.

Japonsko navíc v současné době už přebírá stealth letouny F-35. Těch objednalo ve Spojených státech celkem 147, z nichž 42 ve variantě F-35B s krátkým vzletem a kolmým přistáním. Ty budou v budoucnu nakonec sloužit na letadlových lodích Izumo a Kaga.

Ostatně letouny v základní variantě F-35A dostane i 301. peruť.

Japonci se nicméně chtějí v budoucnu přijít s vlastním stealth stíhacím letounem známým pod stručným označením F-3. O něm toho ale prozatím není mnoho známo. Přesto se už objevují spekulace, že pro čínské letouny může z mnoha důvodů představovat těžšího soupeře, než F-35.

 

Autor: Michal Polák

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace