Japonsko zřejmě zcela odchází od pacifistické politiky, na vině jsou KLDR a Čína

Japonsko zřejmě zcela odchází od pacifistické politiky, na vině jsou KLDR a Čína
Autor fotografie: Wikimedia Commons, volné dílo|Popisek: C-2
21 / 08 / 2023, 11:00

Japonsko zvažuje zařadit do výzbroje i flotilu bombardérů. Původní japonskou politikou bylo mít ve výzbroji čistě obranné zbraně. Ale nasazení v zahraničí a zavedení bombardérů dokazuje, že se situace mění.

Americké know-how by mohlo umožnit během několika minut proměnilo tryskovou dopravní letouny v bombardéry dlouhého doletu. Japonsko zvažuje použití nové americké technologie k přeměně svých dopravních letounů Kawasaki  C-2 na bombardéry. Systém, známý jako Rapid Dragon, zahrnuje vysazování palet s municí ze zadní části letadla. Bombardéry byly jen jedním z několika typů technologií, které Japonsko po druhé světové válce odmítalo vyvinout… až dosud.

Podle nového návrhu by japonská dopravní letadla C-2 využívala americký systém Rapid Dragon k rychlé přeměně z transportních proudových letounů dlouhého doletu na bombardéry. Poválečná vláda zakázala bombardéry jako zbraně agresivního válčení, ale vojenský tlak jejích sousedů tlačí Tokio k přehodnocení strategie vyzbrojování.

Japonská vláda údajně zvažuje použití typu střely, jejíž motor se ve vzduchu iniciuje poté, co střela je během letu vypuštěna z letounu. Toto je identické s americkým projektem Rapid Dragon, který výzkumná laboratoř letectva zahájila v prosinci 2019, aby využila stovky amerických dopravních proudových letadel (včetně letadel C-130J Super Hercules a C-17 Globemaster III) v inventáři letectva. a proměnil je v dočasné bombardéry.

Rapid Dragon zahrnuje umístění střel, jako je Joint Air to Surface Standoff Missile (JASSM) na palety vybavené sadami padáků. Palety jsou navrženy tak, aby je bylo možné rychle přesunout na nakládací rampu dopravního letadla. Když se letoun blíží k místu vysazení, rampa se otevře a padák vytáhne paletu z letadla. Další padák se rozvine, stabilizuje paletu dolů a zpomalí její klesání. Jak paleta klesá, rakety se začnou uvolňovat a jejich motory se aktivují ve volném prostoru.

Japonsko by použilo Rapid Dragon na svých dopravních letounech C-2. C-2, vyvinutý společností Kawasaki Aerospace, je dvoumotorový proudový dopravní letoun s kapacitou nákladu asi poloviční než americký C-17. Nákladový prostor C-2 by pravděpodobně by mohla pojmout alespoň dvě palety po devíti střelách, tedy celkem 18. Pro srovnání, japonská stíhačka F-15J může nést maximálně pět střel typu JASSM.

Japonsko se po druhé světové válce a agresivní politice změnilo a jeho ústava zakazuje válku jako nástroj národní politiky. Rovněž zakazuje mít ozbrojené síly, jak uvádí článek 9 její ústavy: „Pozemní, námořní a vzdušné síly, stejně jako další válečný potenciál, nebudou nikdy zachovány. (Je třeba poznamenat, že tehdejší japonskou ústavu napsali američtí úředníci.) Navzdory zákazu Japonsko stále udržuje pozemní, námořní a vzdušné síly. Jsou to technicky „sebeobranné síly“, jež s odvoláním na Chartu OSN o sebeobraně má Japonsko má stále právo armádu mít, vyzbrojovat a modernizovat. Síly sebeobrany existují od 50. let 20. století spolu s určitými politickými omezeními, včetně zákazu útočných zbraní. Tato omezení výslovně zahrnovala řízené střely, letadlové lodě a bombardéry.

Řízené střely má Japonsko ve výzbroji (nikoliv balistické), pojem letadlová loď klasického typu je bezpředmětný s nasazením letounů VSTOL typu F-35B, nyní se dostávají na řadu bombardéry. Jak čínská vojenská síla roste a Severní Korea pokračuje ve výrobě jaderných zbraní a balistických střel, tato politická omezení pomalu šla stranou. Japonsko přestavuje dvě ze svých vrtulníkových lodí, Izumo a Kaga, k využití letouny F-35B Lightning II a plánuje nákup 400 řízených střel Tomahawk z USA Nyní Rapid Dragon slibuje, že přemění dopravní letouny C-2 na bombardéry.

Japonsko politicky ospravedlňuje zbraně jako JASSM a Tomahawk jako preventivní úderné zbraně, což Japonsku dává prostředky ke zničení severokorejské rakety na odpalovací rampě, připravené ke střelbě. Ospravedlňuje je také jako zbraně schopné protiútoku po napadení a eliminující přetrvávající hrozbu. Oba scénáře je stále možné vykládat jako formu sebeobrany.

Rapid Dragon slibuje schopnost, že z prakticky každého dopravního letadla se zadní rampou udělá bombardér. Japonsko má však pouze 15 transportérů C-2, s možností navýšení na počet pouhých 22. O tom, zda dokáže vystrašit dostatečně přepravní úkoly vojenské krizi velkého rozsahu, se vedou diskuse. Japonsko je ve stále nebezpečnějším sousedství a zavedením Rapid Dragonu bude dalším krokem k uvedení jeho vojenských schopností do rovnováhy s ostatními zeměmi.

Z daného plyne, že závody ve zbrojení v Pacifiku budou zrychlovat a politika zemí se bude úměrně tomu měnit. Japonsko zatím nezavádí klasické bombardéry, ale schopnost bombardování. Je možné, že je jen otázkou času, než udělá další krok.

Zdroj: airandspaceforces.com, thedrive.com, news.usni.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.