Japonsko zvažuje přestavbu svých vrtulníkových nosičů na letadlové lodě

Japonsko zvažuje přestavbu svých vrtulníkových nosičů na letadlové lodě
Autor: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license https://commons.wikimedia.org/wiki/File:JS_Izumo_(DDH-183)_just_after_her_launch.jpg|Popisek: vrtulníkový torpédoborec Izumo
15 / 06 / 2018, 14:00

Japonsko má v současné době uvažovat o přestavbě jedné nebo obou svých vrtulníkových torpédoborců třídy Izumo na letadlové lodě. Z nich by mohlo působit omezené množství víceúčelových stíhacích letounů F-35B s krátkým vzletem a přistáním.

Změna politiky

V prvních letech 2. světové války mělo Japonsko největší flotilu letadlových lodí na světě. Po prohře však došlo u těch, co zbyly k jejich vyřazení a sešrotování. Od té doby do dnešních dnů proto Japonci nemají žádnou letadlovou loď, ze které by mohly působit dnes již stíhací letouny.

Japonsko v posledních letech otáčí kormidlem své obranné politiky. Zcela zásadním rozhodnutím v tomto směru je změna ústavy z roku 2014 umožňující zapojení japonských ozbrojených sil ve smyslu kolektivní obrany, tedy nejen k přímé obraně vlastního území před napadením. Za změnou stojí celá řada faktorů, z nichž stojí za zmínku v tomto směru dlouhodobé obavy ze Severní Koreje a především pak rostoucí mocenské ambice Číny nejen v regionu.

psali jsme: Japonsko má opět loď jménem Kaga

S tím souvisí nejen udržování stávajících schopností a modernizace, ale také pořizování zcela nových zbraňových systémů a prostředků. Největší pozornost pochopitelně v poslední době přitahuje plánované pořízení protiraketového systému Aegis Ashore, střel vzduch-země s dlouhým doletem a především sílící úvahy nad přestavbou největších lodí na letadlové.

Lodě s velkým potenciálem

Konkrétně má japonská vláda zvažovat přestavbu jedné nebo dokonce obou dvou lodí třídy Izumo. Ty by pak mohly nést krom helikoptér i omezené množství víceúčelových stíhacích letounů F-35B. Na místo „letadlové“ ovšem mají být nazývány jako tzv. „víceúčelové operační mateřské lodě“ (v angličtině multi-purpose operational mother ship). A to jednak kvůli japonskému pacifismu a druhak kvůli tomu, že lodím opravdu zůstane celá řada dalších využití.

psali jsme: Japonsko se chce vložit do sporu v Jihočínském moři. Do oblasti vysílá největší válečnou loď od druhé světové války

Třída Izumo je třída víceúčelových vrtulníkových torpédoborců. Doposud byly vyrobeny dvě lodě a to Izumo (DDH-183) a Kaga (DDH-184). Na délku měří 248 m a na šířku 38 m. Standardní výtlak činí 19 00 t, plný dokonce 27 000 t. Pro vlastní obranu před protilodními střelami a nepřátelskými letouny jsou lodě vybaveny systémem blízké obrany Phalanx CIWS využívajícím šestihlavňový rotační kanón a také systémem RIM-116 Rolling Airframe Missile využívajícím antirakety s dálkovým dosahem až 9 km.

vrtulníkový torpédoborec Izumo

V případě obou lodí se fakticky jedná o nosiče vrtulníků. Obvykle má každá nést sedm protiponorkových a dvě záchranné helikoptéry. Skutečná kapacita by nicméně měla být podstatně větší a umožňovat umístění snad až dvaceti osmi helikoptér. Svými rozměry už v minulosti evokovala plavidla třídy Izumo navzdory ústavě teoretickou možnost umístění stíhacích letounů.

Soupeření ve Východočínském moři

Samozřejmě, že vybavení ať už jedné nebo obou lodí byť i omezeným počtem stíhacích letounů F-35 by podstatně zvyšovalo schopnosti japonského námořnictva. Nejčastěji bývá přestavba lodí na letadlové dávána do souvislosti se zájmy ve Východočínském moři, kde dochází k soupeření nejen s Čínou. A kde má čínské letectvo velmi omezené možnosti nasazení svých stíhacích F-15J z vlastních základen.

Samotné zavedení F-35 by bylo významným milníkem samo o sobě i proto, že v současné době neprovozuje žádné stíhací letouny takové nebo podobné kategorie. Vybojování a udržení vzdušné nadvlády má na svých bedrech letectvo s již zmíněnými F-15J, roli víceúčelových letounů zastávají Mitsubishi F-2 (japonská modifikace F-16) a nově také F-35 Lighting II ve variantě F-35A. Hlavně pro průzkumné účely zůstává ve výzbroji také sedm desítek starších F-4 Phantom II v průzkumné variantě EF/RF-4EJ.

F-35 nejdříve v polovině 20. let

Japonci pro své letadlové lodě plánují pořízení F-35B, tedy variantu s krátkým vzletem a přistáním STOVL (A short take-off and vertical landing). Ty z palub nestartují s pomocí katapultů, jak je to běžné u amerických letadlových lodí u letounů F/A-18, či F-35C. Velmi pravděpodobné je nicméně v případě rozhodnutí o přestavbě postavení podobného můstku, který využívá například britská letadlová loď Queen Elizabeth. Na rozdíl od krátkého vzletu, který také není úplně vertikální (viz //www.youtube.com/watch?v=M8SRyFnclGI 1:58), totiž mají umožňovat vzlet i s plně natankovaného stroje s plnou výzbrojí.

psali jsme: VIDEO: Italové pracují na nové výsadkové vrtulníkové lodi. Ponese název Thaon di Revel podle slavného velitele

Pokud se Japonsko opravdu rozhodlo přestavět dva své vrtulníkové nosiče na letadlové lodě, trvalo by to pochopitelně několik let – současné odhady hovoří o roku 2025. Samozřejmě za předpokladu, že by Japonci stihli zároveň nakoupit i samotné stíhací letouny.

Nepřehlédněte na Security magazínu:  Technologie - nejnovější ,,vychytávky" ze světa vědy a techniky. Od futuristických zbraní až po bojové drony. S námi víte více

 

Autor: Michal Polák

 

 

 

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace