Je čínský stíhač J-20 křížencem ruského Migu 1.44 a americké F-35?

Je čínský stíhač J-20 křížencem ruského Migu 1.44 a americké F-35?
Popisek: Chengdu J-20
04 / 10 / 2018, 11:30

Tajemný Mig 1.44 se již mnoho let skrývá pod plachtou na letišti Zhukovsky a jeho počátky sahají do doby před americký Raptor, první sériově vyráběný letoun 5. generace. A právě Mig.1.44 měl být největší inspirací pro čínský J-20...

MiG 1.44 byla odpověď Ruska na program Advanced Tactical Fighter v USA, který vedl k nasazení stroje F-22 Raptor. Vzhledem k pádu Sovětského svazu, byl program MiG 1.44 sužován nedostatkem finančních prostředků a zpoždění. Nakonec vzlétl v roce 2000, asi devět let poté co bylo původně plánováno.

Mig 1.44

Letadlo bylo na stíhač velmi velké a mělo delta design, podle některých zpráv speciálně vyvinutý motor s řízeným vektorem tahu měly umožnit letadlu, aby se zavěsilo nehybně ve vzduchu a mohlo napadat pozemní cíle.

psali jsme: Čínský stíhač J-20 jde do služby

Stíhače Chengdu J-20, které jsou od května 2017 oficiálně nasazovány u čínských jednotek jsou podle ruského vojenského analytika Drozdenka velmi podobné právě ruskému stroji Mig 1.44, který se ukázal naposledy během statické ukázky na výstavě MAKS 2015 v Moskvě.

Čína posiluje

První prototypy J-20 byly vybaveny motory AL-31F, vyvinutými „ex-ruskou“ firmou Salut, kterou Číňané koupili za půl miliardy dolarů a ruští letečtí odborníci se domnívají, že právě data z vývoje Mig 1.44 byla ukradena a předána do Číny. Během výstavby čínského stroje 5. generace ale byly údajně použity i údaje zcizené firmě Lockheed Martin během hackerské aféry, kdy v roce 2009 čínští hackeři nabořili systémy této americké společnosti.

psali jsme: Belgie na cestě k letounům F-35. USA schválily prodej stíhaček páté generace

Podle mezinárodních odborníků má čínský stíhací letoun velký počet podobných, či zcela zkopírovaných prvků z ruského MiG 1.44 a amerických stíhaček F-22 a F-35. Čínské letadlo využívá designu "kachny" a je tak tvarově velmi podobné stroji MiG 1.44. Nos a kabina J-20 používají podobný stealth design jako americká F-22 a umístění vzduchových přívodů a geometrie vertikálního stabilizátoru jsou zkopírovány z F-35.

Porovnání Mig 1.44 a J-20

Je tedy otázkou – stane se J-20 tzv. „game changerem“, nebo bude jen levnou kopií?

Mimochodem podle posledních zpráv z Číny, je na export tohoto stroje uvaleno embargo, tedy stejně jako v případě americké F-22, spojenci mají prostě smůlu. J-20 je určen výhradně pro potřeby leteckých sil Číny.

 

Zdroj: Aviationvoice, SCMP 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace