Je nový americký stíhač F-15EX jen ,,naváděcím majákem” pro ruské a čínské protivzdušné obrany?

Je nový americký stíhač F-15EX jen ,,naváděcím majákem” pro ruské a čínské protivzdušné obrany?
Autor: Paul Woodford (CC BY-NC-SA 2.0)|Popisek: F-15EX
28 / 06 / 2021, 13:00

Boeing F-15EX patří mezi nejnovější akvizice amerického letectva, přičemž jsou plány na nákup až 144 jednotek do poloviny 30. let 20. století. Jaký je ale F-15EX v porovnání s další významnou akvizici USAF, stíhačkou páté generace F-35?

F-15EX je aktuální nejpokročilejší verze úderného stíhače F-15E Strike Eagle, který přináší vylepšený radar, novou avioniku a revidovaný displej kokpitu. Ale i přes tyto významné aktualizace nemůže F-15EX nikdy plně uniknout svým kořenům čtvrté generace, kdy stíhač je založen na 45 let starém draku letadla se všemi nevýhodami, které to přináší. Konstruktéři mohou aktualizovat některé palubní funkce letadla, ale nemohou změnit skutečnost, že jeho konstrukce, povrchová úprava, tvar a konfigurace výzbroje prostě nejsou stealth, což z něj dělá podle některých odborníků „naváděcí maják“ pro ruské a čínské systémy protivzdušné obrany nové generace.

V březnu vyšlo najevo, že Pentagon se rozhodl upustit od testování scénářů přežití pro F-15EX. Vláda uvádí jako důvod úspory nákladů a času, ale toto rozhodnutí nebude stačit na zmírnění narůstajících obav kritiků, kteří tvrdí, že F-15EX postrádá schopnost překonat a přežít ruskou protiraketovou a protivzdušnou obranu, nebo sofistikovanou čínskou oblast zabraňující přístupu A2/AD v Pacifiku.

Tato propastná zranitelnost se bude ještě prohlubovat, protože v nadcházejících desetiletích vstoupí do služby více F-15EX, které budou ohroženy špičkovými raketovými systémy, jako je přicházející ruský S-500 Triumfator-M. Tyto nové zbraně, které se mohou pochlubit nejnovějšími technologiemi v oblasti detekčních, sledovacích a zaměřovacích technologií, mohou a budou omezovat schopnost stíhaček čtvrté generace, jako je F-15EX, účinně operovat v napadeném vzdušném prostoru.

Naprostým kontrastem k F-15EX je F-35 Lightning II, který patří k nejmodernějším stíhačkám ve své kategorii. S radarovým průřezem (RCS) srovnatelným s průřezem golfového míčku a špičkovou sadou elektronických obranných prvků (ECM) je F-35 jedním z mála strojů v současném inventáři USAF s možností přežití v misí hluboko v nepřátelském vzdušném prostoru.

Ale co výzbroj? Je pravda, že F-15EX může nést impozantních dvaadvacet raket typu vzduch-vzduch, ale jak bylo uvedeno výše, velká kapacita užitečného zatížení je irelevantní, pokud stíhač nedokáže přežít dostatečně dlouho na to, aby ji využil. Dále se jeví jako nepravděpodobné, že by se F-15EX ocitl v pozici, kdy by mohl využít celý svůj arzenál během jediného útoku. F-35 může nést až šestnáct raket vzduch-vzduch tak, že plně využije své externí hardpointy v konfiguraci, která se někdy nazývá režimem „bestie“, což by mělo být stále více než dost pro splnění prakticky jakékoli mise v reálném světě.

Na rozdíl od F-15EX nabízí F-35 také možnost výzbroje „prvního dne války“, tedy konfigurace v maximalizovaném stealth režimu, což je něco, čeho F-15 nikdy nebude schopna. Kromě toho nabízí F-35 také taktickou hodnotu díky schopnosti generovat dynamický obraz bojiště pro ostatní spolupracující přátelské jednotky.

Přímé srovnání těchto dvou letadel neponechává žádný prostor pro nejednoznačnost, která ze stíhaček je lepší volbou pro řešení stále sofistikovanějších hrozeb, které představují američtí velmocenští konkurenti.

I když je F-15EX asi nejlepším strojem 4. generace zcela na úrovni, případně přesahující schopnosti ruských a čínských letadel, nedokáže držet krok s designem nové generace, avionikou a útočnými schopnostmi F-35. Bude ale s F-35 schopen spolupracovat a může dostat za úkol během případného konfliktu likvidovat stroje jako Su-30, Su-35 případně starší MiGy.

Na závěr dodejme, že tak, jak se mění design letounů, mění se i design budoucího bojového nasazení. Lze předpokládat, že první úder na nepřátelské pozice a především jeho protivzdušnou obranu by provedly bojové drony a letouny kategorie stealth. Pro druhou vlnu útoku k plošnému pokrytí cílů velkou ničivou silou by mohly být nasazeny právě F-15EX. Byť jsme uváděli možný počet nesených střel vzduch-vzduch, na podvěsy samozřejmě mohou být instalovány i bomby (včetně inteligentních) nebo střely vzduch-země. F-15EX by byl předurčen k vyplnění mezery mezi bitevními A-10 a stíhacími F-35 právě vzhledem k jeho vysoké nosnosti, odolnosti a variabilnosti výzbroje. Posunul by se v podstatě do role stíhacího bombardéru, jenž má v konfiguraci vzdušných sil své opodstatnění.

 

Zdroj. The National Interest, The Drive, Warzone.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace